Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruta?  (läst 40493 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Slagruta?
« Svar #100 skrivet: 05 aug-12 kl 01:07 »
Det finns folk som säger att de sett Gud.
Nja nu är du nog ute på villovägar  man får ju vart fall vatten med slag ruta  det borde ju i vart fall utgöra en viss skillnad  mot bara tron:)

Broberg

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 05 aug-12 kl 01:08 »
Om vi säger så här: Om grundvattennivån på ett visst område är 4 meter under marken. I marken finns ju små, små utrymmen mellan alla korn av diverse storlek och i de tomrummen samlas vatten när man är under fyrametersnivån. Om man då kommer där och gräver ett hål som är 5 meter djupt så vad händer med vattnet i de små utrymmena bredvid hålet då? Tänk...tänk...tänk...

Broberg

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 05 aug-12 kl 01:10 »
Nja nu är du nog ute på villovägar  man får ju vart fall vatten med slag ruta  det borde ju i vart fall utgöra en viss skillnad  mot bara tron:)

Man får vatten i stort sett var man gräver och ingen gräver väl brunn på den fem meter höga kullen och får gräva fem meter extra, eller börjar gräva där berget går i dagen?

kbh

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 05 aug-12 kl 01:25 »
Man får vatten i stort sett var man gräver och ingen gräver väl brunn på den fem meter höga kullen och får gräva fem meter extra, eller börjar gräva där berget går i dagen?
Det där är bara nonsens att du får vatten var och hur som hällst .  För klara för mig var för ja omöjligt orkar hålla i mot klykan   vid vatten  barken har till å med vides loss från barken i mina händer  så för klara gärna du store gud Loppt allvetare  :)

astrojensen

• Danmark
« Svar #104 skrivet: 05 aug-12 kl 01:29 »
Denna post kan möjligen dycka upp två gånger. Fick nått felmeddelande...

För att grundvattnet vill hålla sin nivå och du har antagligen sten eller cementringar som bromsar det från att rinna till lika fort från sidorna.

Jojo, men jag menade att det gick väldigt fort. Det är stor skillnad på brunnar och hur snabbt dom fyllas. Några är långsamma, andra snabba. Det måste i alla fall vara ett stort tryck på vattnet underifrån, för det kan stå så högt som bara någon halvmeter från markytan. Ändå är källaren bara fem meter därifrån helt torr, även om den är djupare än vattenytan!!

Citera
och hade jag grävt en annan brunn 5, 50, eller 100 meter bort så hade den betett sig likadant. Platt tomt och grov morän under.

Det är jag inte alls så övertygat om, men kanske det är så just där, förhållanden är kanske ganska lika över et större område. Bornholm är väldigt kuperad och ibland ger detta utslag i konstiga saker kring brunnar. Nära museet Melstedgård, i trakten där jag väkst upp, har dom en brunn på toppen av en liten kulle... Den är alltid fylld med vatten, så det rinner över, även om den ligger tre-fyra meter över niveau med den lilla bäcken som rinner genom ängen, där kullen med brunnen ligger, bara tretti meter borta... I brunnen inne på gården, som ligger mycket lägre placerat, bara hundra meter därifrån, kan det däremot vara ont om vatten i torra somrar. I denna brunn lever det små kräldjur, som annars brukar leva i havet och bäcken hundra meter därifrån. Hur har dom tagit sig dit? Dom fanns också i brunnen i mitt barndomshem. I min nuvarande brunn finns inga större djur.

Thomas, Bornholm

Broberg

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 05 aug-12 kl 01:35 »
Det där är bara nonsens att du får vatten var och hur som hällst .  För klara för mig var för ja omöjligt orkar hålla i mot klykan   vid vatten  barken har till å med vides loss från barken i mina händer  så för klara gärna du store gud Loppt allvetare  :)

Har du provat att gräva 15 meter bredvid "barken vreds loss"?

Och Lopt är ingen allvetare, han tänker bara logiskt och med enkel skolning i bakhuvudet.

Broberg

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 05 aug-12 kl 01:43 »
Denna post kan möjligen dycka upp två gånger. Fick nått felmeddelande...

Jojo, men jag menade att det gick väldigt fort. Det är stor skillnad på brunnar och hur snabbt dom fyllas. Några är långsamma, andra snabba. Det måste i alla fall vara ett stort tryck på vattnet underifrån, för det kan stå så högt som bara någon halvmeter från markytan. Ändå är källaren bara fem meter därifrån helt torr, även om den är djupare än vattenytan!!

Det är jag inte alls så övertygat om, men kanske det är så just där, förhållanden är kanske ganska lika över et större område. Bornholm är väldigt kuperad och ibland ger detta utslag i konstiga saker kring brunnar. Nära museet Melstedgård, i trakten där jag väkst upp, har dom en brunn på toppen av en liten kulle... Den är alltid fylld med vatten, så det rinner över, även om den ligger tre-fyra meter över niveau med den lilla bäcken som rinner genom ängen, där kullen med brunnen ligger, bara tretti meter borta... I brunnen inne på gården, som ligger mycket lägre placerat, bara hundra meter därifrån, kan det däremot vara ont om vatten i torra somrar. I denna brunn lever det små kräldjur, som annars brukar leva i havet och bäcken hundra meter därifrån. Hur har dom tagit sig dit? Dom fanns också i brunnen i mitt barndomshem. I min nuvarande brunn finns inga större djur.

Thomas, Bornholm

Suck, suck och suck... Kan ni på allvar inte tänka er varför det blir så med brunnen och källaren? Eller varför brunnar fylls olika snabbt, med tanke på det om tomrummen i jordmånen, i förhållande till strukturen liksom...

Misse

• nr 9424
« Svar #107 skrivet: 05 aug-12 kl 02:47 »
Vattenådror finns, jag har själv sett dom, när jag jobbade som kabelläggare och arbetsman hos en entreprenörfirma. Specielt i lera kan dom vara tydliga och lätta att hitta, då dom inte förstörs så lätt av grävmaskinen eller spaden. Plötsligt när man gräver kommer man till ett fuktigt skikt i marken, altså grundvatten, och bara lite längre nere i skiktet finns det oftast tunna, kanske även fingertjocka, gångar, ådror, där vattnet rinner som genom ett rör. Ömsom sakta, ömsom kraftigt, men i reglen ganska kraftigt. Dom funkar som en sorts naturliga dräneringsrör, så det blir jo en koncentration där. Om man sedan vet at lerpartiklarna är negativt elektrisk laddade och att vatten är polariserat, då är det inte alls otänkbart, att det kan alstras en svag elektrisk ström i vattenådern, som kännsliga människor och djur kan uppfatta. Min ägen brunn är troligen placerat ovanpå en sådan åder. Den kan i alla fall inte tömmas normalt, utan man får ta till en kraftig länspump och sen kommer det nytt vatten på några timmar, hur torr sommaren än är. Man ser faktiskt vattnet bubbla upp i botten av brunnen.
 Thomas, Bornholm

Så har det varit i brunnarna på alla ställen som jag har bott på.  Även det motsatta är, om brunnen är torr på sommaren och man tömmer i ett antal kubik (7-8 nånting) så brunnen blir full så har den omgivande marken slurpat upp alla kubiken på några timmar!

Ådror........Detta tjat om ådror.... :P   Finns vatten överallt i marken, ibland ligger det i skikt förstås, men att säga att det finns vattenådror där det likt underjordiska kanaler strömmar fram vatten.....näääejj (:)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Broberg

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 05 aug-12 kl 02:51 »
Så har det varit i brunnarna på alla ställen som jag har bott på.  Även det motsatta är, om brunnen är torr på sommaren och man tömmer i ett antal kubik (7-8 nånting) så brunnen blir full så har den omgivande marken slurpat upp alla kubiken på några timmar!

Jo, så gör de folk. Kostar massor väl?

Misse

• nr 9424
« Svar #109 skrivet: 05 aug-12 kl 02:57 »
Jo, så gör de folk. Kostar massor väl?
Ja det gör det.  Kan tillägga at de var stabor (som nåt år eller 2 hyrde hus) som förvånat berättade det för mig, de var säkra på att de skulle ha vatten länge i den 5-6 meter djupa stora brunnen ;D ;D ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

kbh

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 05 aug-12 kl 03:29 »
Har du provat att gräva 15 meter bredvid "barken vreds loss"?

Och Lopt är ingen allvetare, han tänker bara logiskt och med enkel skolning i bakhuvudet.
Barken i slag rutan nä det var ju inte ja som grävde utan brungrävarna där ja inte kunde hållai mot fans det vatten  tycker det är skumt  alt i hop men funkar gör det . Å inte vet ja mera än Lopen  häller skumt va  ;)

Misse

• nr 9424
« Svar #111 skrivet: 05 aug-12 kl 03:44 »
Får väl tillägga att även jag har känt rörelserna när jag gått med galge, klyka å järntråd.  Men inte tror jag det indikerar vatten för det!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #112 skrivet: 05 aug-12 kl 06:55 »
Vi grävde brunn i anslutning till fjällstugan för några år sen den är typ 2,5-3m djup. Förra sommaren grävde vi in ledning till huset, och enligt pappsens tjuriga anvisningar grävdes ett provhål närmare huset, så djupt som den rätt stora hjulgrävaren nådde (kanske 5 meter?), men där kom inget vatten alls. Så inte fan är det vatten överallt. Däremot fanns det några blöthål kanske 30m från brunnen och ca 1,5 m över marknivån vid brunnen, dessa torkade ut helt...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TW

• Finland
« Svar #113 skrivet: 05 aug-12 kl 08:05 »
Jag håller med Lopt och Misse.

Då jag studerade hade vi ju en kurs i geologins grunder och såvitt jag minns verkade det mesta logiskt då läraren började förklara.

Här i trakten består marken av istidsmoräner och enstaka sandådror som i sänkorna är överlagrad med tjocka lager lera. Leran bildar med andra ord stora slätter med uppstickande moränbackar. Leran är en mycket tät och kompakt och ganska fet blålera. Leran har på somliga platser avlagrats som varv av omväxlande grövre och finare material beroende på vattenströmningsvariationer i istidsälvarna.

Eftersom leran bildar ett nästan vattentätt lock på moränen kan grundvattennivån vara högre på en backe än ute på slätten. Därför kan det bli en källa i bottnen om man gräver en brunn igenom leran ned till moränen. Därför kan kärr och träsk ligga högre än omgivningen. Det räcker med att det finns ett lerlager under som håller kvar vattnet.

Dessutom regnar det ungefär lika mycket på backarna som på slätlandet. Eftersom silthalten är relativt hög i moränen är vattenströmningshastigheten relativt låg. Det betyder att vattnet som har regnat ned på backarna tar tid på sig att rinna ned till den teoretiska grundvattenytan, Det innebär att i praktiken ligger grundvattenytan högre under backarna.

I leran kan förekomma sandlager som har uppkommit under perioder då inlandsisen smälte snabbt och vattenströmmen var så stark att lera och silt fördes ut i havet. Eftersom det finns ett tätt lerskikt både ovanpå och under kan grundvattnet som ligger i sandlagret komma rinnande mot gropen med väldig fart då man gräver igenom ett sådant sandskikt. På ett fåtal platser kan verkliga vattenådror förekomma om ett stort område har sin enda avrinning genom ett dylikt sandskikt.

Såhär minns jag förklaringarna....... men jag är ingen geolog så jag kan ha fel i någon mindre detalj. Jag har efteråt försökt ha ögonen öppna vid olika grävarbeten och allt verkar logiskt.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #114 skrivet: 05 aug-12 kl 15:08 »
Vi grävde brunn i anslutning till fjällstugan för några år sen den är typ 2,5-3m djup. Förra sommaren grävde vi in ledning till huset, och enligt pappsens tjuriga anvisningar grävdes ett provhål närmare huset, så djupt som den rätt stora hjulgrävaren nådde (kanske 5 meter?), men där kom inget vatten alls. Så inte fan är det vatten överallt. Däremot fanns det några blöthål kanske 30m från brunnen och ca 1,5 m över marknivån vid brunnen, dessa torkade ut helt...

Nej,,,det finns inte vatten överallt, det fick en stugägare längre bort erfara där man provgrävde (på måfå) utan "slagruteman".
Den jag anlitade har hållit på med det här i + 40 år, och skulle knappast få några brunnsgrävningar om det var "skrock" eller ren "tur".
Han tog dessutom ut "riktningen" på vattenådern, ungefärligt djup, hurpass "kraftig" den var osv, och allt stämde till punkt och pricka. :o

Skulle aldrig tveka att anlita honom igen, även om han numera är "till åren kommen".

Broberg

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 05 aug-12 kl 16:25 »
Gud skapade jorden på sju dagar, allt annat är skitsnack! Skolor och vetenskapsmän lär ut lögner! Jag vet det för jag har träffat Gud och han talar ofta till mig.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #116 skrivet: 05 aug-12 kl 17:26 »
Om det finns grundvatten lite överallt, så är det ganska självklart att en slagruta med stor framgång kan användas för att hitta det vattnet. Men en slagruta behövs alltså inte i den situationen. Det finns vatten var man gräver, möjligen undantaget om man gräver på hälleberget.

Hur kontrollerar man om en slagruteman är duktig? Enda sättet jag kommer på är att gräva där han föreslår och sedan även på ett par andra ställen i närheten (gärna lite lägre belägna platser). Sedan jämför man om det är någon markant skillnad på vattnet på de olika ställena. Om denna kontroll inte har gjorts så vet man inte om slagrutemannen är duktig eller inte. Kanske det hade blivit en mycket bättre brunn med finare vatten och bättre flöde en liten bit ifrån den plats som pekades ut? Eller precis lika bra?

Vill du lära dig att spå väder med 80% säkerhet?

1. Börja med att säga att "Det blir ungefär likadant väder imorgon som idag..."

Det stämmer ungefär 60% av tiden, eftersom vädret ofta förändras rätt sakta.

2. Lägg till valfritt av: "...eller bättre." eller "...eller sämre.".

Du täcker då in hälften av de kvarvarande 40% och uppnår totalt 80% träffsäkerhet i prognosen.

Kollar du in SMHI så kan du förbättra träffsäkerheten ytterligare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 05 aug-12 kl 19:57 »
Den jag anlitade har hållit på med det här i + 40 år, och skulle knappast få några brunnsgrävningar om det var "skrock" eller ren "tur".

Det vore väl fan om inte gubben lärt sig hitta vatten på 40 år, med eller utan slagruta.

Kanske en gimmick för bilreparatörer m.fl. att ta till sig. Först undersöker man bilen noggrant, sedan viftar man med ett trollspö över bilen och säger "den behöver en ny fördelardosa". Hej hopp, fördelardosan byts, bilen startar, trollspöt fungerar!

anders50

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 05 aug-12 kl 20:27 »
Klart att slagrutan fungerar!  Om det är rätt person som har "gåvan" som håller i den!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #119 skrivet: 05 aug-12 kl 20:38 »
Frågan är bara vad man exakt menar med "fungerar". Vad jag vet finns det ingen förklaringsmodell som kan prövas.

Jag har också gått med slagruta och fått den att ge utslag. Inga problem. Men det betyder inte att jag tror att slagrutan är ett effektivt redskap för att hitta vattenådror eller curry-linjer och liknande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser