Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruta?  (läst 40494 gånger)

Björn T

• Skåne
SV: Slagruta?
« Svar #80 skrivet: 24 jul-10 kl 20:51 »
Hade en man här hemma idag för att leta upp vattenådror, han mätte även djupet mha en halvt utvecklad tumstock som han gungade i handen. Får se hur väl det stämmer när vi borrar brunn. Min farbror har varit med honom vid ett ställe förut och där hittade man en stor ådra på precis det djup som angivits. Jag får återkomma med hur det går... ;)

bushgrabben

« Svar #81 skrivet: 24 jul-10 kl 21:12 »
han säkert rätt , jag brukar gå med koppartrådar samma princip och det funkar

//Peter

tinna.m

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 24 jul-10 kl 21:16 »
Klart det funkar!
Ser fram emot rapport!  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ingegärdsgårn

« Svar #83 skrivet: 03 aug-12 kl 18:04 »
Idag kom en som skall dränera en åker åt oss på besök. Han bad om lite ståltråd för att se var vattenådrorna går. Medan han bökade med ståltråden sa jag att jag vill pröva också, så jag fick två bitar. Och se på f det fungerade för mig också. Ståltråden gav utslag på befintlig brunn och på hur dräneringsröret ligger samt elledningen. Jag gick med förbundna ögon och min gubbe ledde mig och jag kunde känna elledningen direkt i ståltråden. Ett dräneringsrör hittade jag också som jag inte kände till men som gubben visste var det låg...Otrolig upplevelse att känna hur ståltråden vrider sig i händerna utan min medverkan... :o
Undrar hur det gick för de som borrade (se ovan i tråden)

Broberg

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 03 aug-12 kl 22:51 »
Grundvatten går inte i "ådror".  Ska man gräva brunn är det typ en geolog man behöver och sunt förnuft. Fast knappt det egentligen..

Huggorm

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 03 aug-12 kl 22:55 »
Det riktiga är förmodligen att kunna läsa av landskapet, vart bergen går, hur det lutar, vad som växer på marken osv. Men det har säkert redan framkommit längre bak i tråden

ingegärdsgårn

« Svar #86 skrivet: 04 aug-12 kl 22:32 »
Faktiskt ingen avläsning av marken och omgivningen utan trådarna rör sig i var sin riktning och korsar varandra när jag håller i dem och går. Reagerade på följande idag; grannens bergsvärme hål som jag inte visste var det var, diverse diken, markerad elledning i vår åker, ovanför brunn mmmm . Körde blindtest där eon har markerat elledningen. Ytterligare blindtest  på vår dränering från huset. Förbundna ögon, 5 m avstånd från markerad ledning i marken, går framåt på åkern och stannar när jag känner trådarna rör sig och gubben säger de korsar varandra. Står då mitt på markeringen, gång på gång. Gjort det inför besökare också....Likadant med dräneringen.
Sedan hör det till saken att igår förmiddag hade jag bara flinat åt någon som drog en sådan här historia.
Det känns faktiskt pirrigt i kroppen när trådarna börjar röra sig.
Jag fortsätter och testa bara för att det är så spännande och oförklarligt.

Broberg

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 04 aug-12 kl 22:53 »
Faktiskt ingen avläsning av marken och omgivningen utan trådarna rör sig i var sin riktning och korsar varandra när jag håller i dem och går. Reagerade på följande idag; grannens bergsvärme hål som jag inte visste var det var, diverse diken, markerad elledning i vår åker, ovanför brunn mmmm . Körde blindtest där eon har markerat elledningen. Ytterligare blindtest  på vår dränering från huset. Förbundna ögon, 5 m avstånd från markerad ledning i marken, går framåt på åkern och stannar när jag känner trådarna rör sig och gubben säger de korsar varandra. Står då mitt på markeringen, gång på gång. Gjort det inför besökare också....Likadant med dräneringen.
Sedan hör det till saken att igår förmiddag hade jag bara flinat åt någon som drog en sådan här historia.
Det känns faktiskt pirrigt i kroppen när trådarna börjar röra sig.
Jag fortsätter och testa bara för att det är så spännande och oförklarligt.

Grundvattnet går ändå inte i ådror utan finns typ överallt.

ingegärdsgårn

« Svar #88 skrivet: 04 aug-12 kl 23:43 »
tror det är rinnande vatten jag känner, dvs strömmar. ´Jag kan följa en elledning, dräneringsrör...dvs där vatten samlas

kbh

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 04 aug-12 kl 23:47 »
Grundvattnet går ändå inte i ådror utan finns typ överallt.
Men är väl så att det är skiktat i all men het men vist finns det ådror att men sen använder olika uttryck i det en helt är ju en annan femma.

Broberg

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 05 aug-12 kl 00:13 »
Men är väl så att det är skiktat i all men het men vist finns det ådror att men sen använder olika uttryck i det en helt är ju en annan femma.

Tror du det är så att de som säger vattenådror pratar om stora ytor som ådror då? Hundratals meter breda?

kbh

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 05 aug-12 kl 00:27 »
Tror du det är så att de som säger vattenådror pratar om stora ytor som ådror då? Hundratals meter breda?
är lite på turteberte dag:) men när man använder slaggruta så beter den ju sig inte som det handlar om et område utan på en väldigt liten yta enligt min ringa er faren het  först´oss

Broberg

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 05 aug-12 kl 00:43 »
är lite på turteberte dag:) men när man använder slaggruta så beter den ju sig inte som det handlar om et område utan på en väldigt liten yta enligt min ringa er faren het  först´oss

Är ju det jag menar och då faller det där med "vattenådror", som underjordiska vener. Min mormor trodde för den delen starkt på sin slagruteförmåga och visade på existerande brunnar och grejer. Hon trodde också orubbligt på spöken.

astrojensen

• Danmark
« Svar #93 skrivet: 05 aug-12 kl 00:44 »
Vattenådror finns, jag har själv sett dom, när jag jobbade som kabelläggare och arbetsman hos en entreprenörfirma. Specielt i lera kan dom vara tydliga och lätta att hitta, då dom inte förstörs så lätt av grävmaskinen eller spaden. Plötsligt när man gräver kommer man till ett fuktigt skikt i marken, altså grundvatten, och bara lite längre nere i skiktet finns det oftast tunna, kanske även fingertjocka, gångar, ådror, där vattnet rinner som genom ett rör. Ömsom sakta, ömsom kraftigt, men i reglen ganska kraftigt. Dom funkar som en sorts naturliga dräneringsrör, så det blir jo en koncentration där. Om man sedan vet at lerpartiklarna är negativt elektrisk laddade och att vatten är polariserat, då är det inte alls otänkbart, att det kan alstras en svag elektrisk ström i vattenådern, som kännsliga människor och djur kan uppfatta. Min ägen brunn är troligen placerat ovanpå en sådan åder. Den kan i alla fall inte tömmas normalt, utan man får ta till en kraftig länspump och sen kommer det nytt vatten på några timmar, hur torr sommaren än är. Man ser faktiskt vattnet bubbla upp i botten av brunnen.

Thomas, Bornholm

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #94 skrivet: 05 aug-12 kl 00:45 »
Funkar de på all typ av fukt? Tänkte om jag skulle ta med mig en pinne nästa gång jag letar fruntimmer.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kbh

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 05 aug-12 kl 00:49 »
Är ju det jag menar och då faller det där med "vattenådror", som underjordiska vener. Min mormor trodde för den delen starkt på sin slagruteförmåga och visade på existerande brunnar och grejer. Hon trodde också orubbligt på spöken.
Dår en klok man på många vis  Loppt  ja tror inte ja bara vet att så är det sen må vetenskapen säga något annat

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #96 skrivet: 05 aug-12 kl 00:53 »
Är en svårövertyga man gällande "skrock", men Slagruta fungerar, och visst finns det vattenådror.
"Seeíng is beliving",,,,som man brukar säga, och det blev jag varse när jag anlitade "slagruteman" och tillika grävmaskinst för att gräva brunn på sommarstället.

Broberg

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 05 aug-12 kl 00:57 »
Man ser faktiskt vattnet bubbla upp i botten av brunnen.

Thomas, Bornholm

För att grundvattnet vill hålla sin nivå och du har antagligen sten eller cementringar som bromsar det från att rinna till lika fort från sidorna.

Kan inte heller tömma min brunn med en "vanlig" pump, trots att det bara är en halvmeter vatten i den torra somrar, och hade jag grävt en annan brunn 5, 50, eller 100 meter bort så hade den betett sig likadant. Platt tomt och grov morän under.

Broberg

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 05 aug-12 kl 00:59 »
Är en svårövertyga man gällande "skrock", men Slagruta fungerar, och visst finns det vattenådror.
"Seeíng is beliving",,,,som man brukar säga, och det blev jag varse när jag anlitade "slagruteman" och tillika grävmaskinst för att gräva brunn på sommarstället.

Det finns folk som säger att de sett Gud.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #99 skrivet: 05 aug-12 kl 01:05 »
Det finns folk som säger att de sett Gud.

Gud har jag inte sett,,,men väl en fullt fungerande brunn/brunnsgrävning medelst slagruta. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser