Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för hundhåll i Sverige  (läst 12807 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #20 skrivet: 05 maj-09 kl 08:54 »
Existens: Jo jag förstod inte alls vad du menade.  ;)
Vi har nog mycket samma syn på hundar i alla fall, men lever i helt olika "hundvärldar"  :D

Att hålla en grönlandshund som levt utomhus hela sitt liv inne i en trång stuga (där jag bor) vore djurplågeri.

Så hon ska bo ute  :D

Jag vill också att Inuq ska få "vara med" så mycket som möjligt, så fort jag går utanför dörren så får hon en "gosstund" omså jag bara ska och kissa. Om jag ska vara ute längre och göra något, så håller jag mig innom räckholl från hennes kätting, eller så tar jag henne i koppel (långt rep) som jag fäster runt midjan. Ibland visar hon dock tydligt att hon heldre vill vara ifred och då låter jag henne vara det också!

Att stängsla har jag ingen möjlighet till. Stugan och marken är inte min, och att få tag på stängsel här uppe är inte så lätt. (och att få det att stå kvar, vi har permafrost i marken, det är inte bara att sätta i en staketstolpe, den måste ner till minst 1,5 meters djup, för att stå kvar när det översta jordlagret tinar..)

Alternativet för Inuq vore att flytta tillbaka till hundgården hon bott i, stå på kortare kätting och få mindre gos. Eftersom hon är pensionerad skulle hon inte komma ut på tur, och hon skulle förmodligen bli avlivad snart.

Självklart är situationen en annan när man har sin egen gård, och uppfostrar hundarna från det att dom är valpar!

Viktigast av allt att nämna är ju att Inuq har en mycket viktig roll i våran flock! Det är hon som ska varna för isbjörn, och hon hjälper till att dra när vi är på tur.

Sen har jag (som relativt nybliven hundmänniska) fått erfara att hundar inte alltid har samma uppfattning om vad som är bra och dåligt som vi människor..

Igår spenderade jag säkert en timme om inte två på att flytta Inuqs hus (som är väldigt tungt) pallade upp det på en lastpall och flyttade kättingen, eftersom stället där hon stod började bli ganska blött av smältvatten.. När jag äntligen fått allt på plats, vad gör hunden? Jo går till det blötaste och lerigaste stället innom räckholl, gräver en liten grop och lägger sig där.. Där sov hon hela natten!!   :o :o
Så nu har jag ett lermonster hemma  ;D ::) (me hon ser väldigt nöjd ut  :-\ )

Ska nog försöka flytta henne ut på den kvarvarande snön tills det har torkat upp lite mer..

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #21 skrivet: 28 jul-09 kl 10:15 »
Det är så att den har hänt att uppbundna hundar har strypt sej eller hängt sej.
Därför har detta med löplinor blivit starkt begrännsat.
Det står inget om att du får gära en STOR rast hage.
Du kan ju göra en rast hage på ett par hundra kvadrat meter.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #22 skrivet: 28 jul-09 kl 10:57 »
Och det skulle vara ekonomiskt försvarbart?

pålle

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #23 skrivet: 28 jul-09 kl 12:13 »
Tycker man inte att det är djurplågeri att ha en hund i 2-3 meter kätting. Då har jag inget mer att tillföra i denna diskussion, för då inser jag att det är meningslöst att ens argumentera.
   tyckerma inte att det är djur pågeri när svenssons motskonerar huden till afären och har den buden utan för så att domm blir trapade stressad och aggresiv ?mvh pålle

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #24 skrivet: 29 jul-09 kl 02:07 »
Har man råd att sätta upp får nät flera hektar så kan man väl sätta upp 1.50 meter staket.
Några hundra kvadrat eller låt bli att skaffa släd hund utan skaffa en mini hund i stället utan stamtavla.
Det är riktigt billigt
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #25 skrivet: 10 aug-09 kl 18:20 »
Har man råd att sätta upp får nät flera hektar så kan man väl sätta upp 1.50 meter staket.
Några hundra kvadrat eller låt bli att skaffa släd hund utan skaffa en mini hund i stället utan stamtavla.
Det är riktigt billigt

Jag vill inte ha en mini hund, jag vill ha en hund som kan sova ute i -25 och vara med mig på turer, dra på vintern och gå med kløv på sommaren, och bo långa perioder i /utanfør  tält. Och varna før / skrämma bort isbjørn.

Anledningen till att jag børjade skriva i denna tråden var att jag ville ta med mig en hund här uppifrån som kunde bo med mig utanfør mitt tält i sverige, på samma sätt som hon bott utanfør min stuga på svalbard.

Nu ser det ut som jag stannar på svalbard, och behøver inte längre bekymra mig om svenska hundregler, än på ett tag  i alla fall  :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #26 skrivet: 10 aug-09 kl 18:45 »
Ja, fastfrusen, det är kanske enklast för både dig och hunden? Det finns så många regler och fördomar om hundar här :-\

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #27 skrivet: 11 aug-09 kl 13:45 »
Ja, fastfrusen, det är kanske enklast för både dig och hunden? Det finns så många regler och fördomar om hundar här :-\

Jo, det verkar så. *hoppas hoppas att det løser sig så att jag kan stanna långsiktigt*
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #28 skrivet: 13 aug-09 kl 16:43 »
Jag måste ju bara säga att på många håll i norra Sverige så begriper folk såpass att man inte kan ha en polarhund inomhus nån längre stund för att det helt sonika blir alldeles för varmt för dom. Sannolikheten att Fröken Fastfrusen skulle bli anmäld för att hon har sin polarhund på lina utanför sitt tält förefaller för mig högst osannolikt.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #29 skrivet: 13 aug-09 kl 19:22 »
Helt klart är toleransen högre norrut. Försöker övertyga folk i omgivningen att mina boskapsvaktare också är rustade för ett liv utomhus. De mår rent dåligt inne i värmen. Men det är svårt!

 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #30 skrivet: 13 aug-09 kl 19:30 »
Fast det finns undantag här oxå... En bekant blev utskälld av en tant för att hon var ute och gick en långpromenad med sin hund när det regnade... Vovven blev blöt! Att det var en New Foundland spelade visst ingen roll... Suck...
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #31 skrivet: 14 aug-09 kl 08:42 »
Helt klart är toleransen högre norrut. Försöker övertyga folk i omgivningen att mina boskapsvaktare också är rustade för ett liv utomhus. De mår rent dåligt inne i värmen. Men det är svårt!
Att de klarar att vara ute är det väl knappast nån som ifrågasätter? En helt annan sak är att hålla dom bundna i en kort kedja.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #32 skrivet: 14 aug-09 kl 15:02 »
Ha, skulle det inte ifrågasättas? Antar att du läste att jag skrev boskapsvaktare, Existens? Inte polarhund.

Vet många hundar som har svårare att acceptera hundgårdar än kedjor. Kan det vara stängslingen möjligen?

sallyomolly

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #33 skrivet: 09 sep-09 kl 16:22 »
Fattar inte vad det klagas på? Hunden har det ju bra, en matte som bryr sig och mycket motion på tur. En hund härnere som inte har arbete skulle man väl kanske reagera på att den stod utanför huset men dessa hundar är väldigt vaktiga och lägger sig naturligt famför dörren. Dessutom kan man väl inte ha dem i soffan? De går förmodligen fram till dörren och vill gå ut. Vår gråhund är valp men vill ändå ut så vi har dörren öppen jämt så hon ska känna att hon är med flocken men hon bryr sig inte. När alla är inne gåt hon ut själv och somnar i trädgården ;D

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #34 skrivet: 11 sep-09 kl 15:42 »
Plågad hund? tror inte det...
*saknar henne jättemycket*
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #35 skrivet: 11 sep-09 kl 19:12 »
Vilken fin hund, fastfrusen. Nej hon ser inte lidande ut alls. ;)

Margit

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #36 skrivet: 11 sep-09 kl 19:25 »
På landet står hundarna i sina hundgårdar dygnet runt, det tycker jag inte om.

En kille har sin hund i en 3 meter lång kätting som sitter fast i taket på en hundkoja från 06.00 på morgonen till 23.00 på kvällen utan en enda rastning - det tycker jag är ännu värre. Dessutom jobbar han hela dagarna och ser ju inte om hunden skadar sig eller fastnar och stryper sig  :(

Ska man ha hunden bunden utomhus ska den åtminstone få ordentliga promenader, stimulans samt vara under uppsikt. det är den etiska biten, den lagliga har jag ingen koll på utan det är nog som föregående har sagt förbjudet att ha hunden uppbunden.


fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #37 skrivet: 12 sep-09 kl 09:54 »
Vilken fin hund, fastfrusen. Nej hon ser inte lidande ut alls. ;)

Tack! Hon är min drömtjej  :D Så jag hoppas värkligen att jag kan ta över henne på riktigt när jag kommer tillbaka norrut!

Att bli välkommnad hem av en glad skrikande gosig hund är så himla härligt.  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #38 skrivet: 12 sep-09 kl 10:24 »
En kille har sin hund i en 3 meter lång kätting som sitter fast i taket på en hundkoja från 06.00 på morgonen till 23.00 på kvällen utan en enda rastning - det tycker jag är ännu värre. Dessutom jobbar han hela dagarna och ser ju inte om hunden skadar sig eller fastnar och stryper sig  :(

Med risk för att Birgit nu kommer att skälla ut mig som en lågt stående varelse..så anser  jag att såna fall tveklöst ska anmälas så hunden kommer därifrån. Det är ett alldeles uppenbart djurplågeri. Olagligt?,.. Ja, så det skriker om det.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #39 skrivet: 12 sep-09 kl 15:11 »
Nej Existens, jag tycker också den typen av hundhållning är fel. Det är inte riktigt den avarten det handlar om här. Men man kan faktiskt prata med hundägaren först, innan man anmäler. Han kanske inte har tänkt som du och djurskyddet. Kanske var tanken att hunden skulle få vara ute och se vad som händer osv.
 Men frågan är då, om de som gör motsvarande fast med lösa hundar i en lägenhet eller villa hela dagarna är bättre? Hundar fördrar som oftast att vara ute om inte husse o matte är inne. Det är också olagligt, men mycket svårare att kolla.
Att man använder en kätting gör att folk reagerar. Ett galler runt en liten hundgård kan av vissa hundar upplevas som ett värre straff.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 4 användare
GuyFromTheSky, von tratt, javill, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser