Existens: Jo jag förstod inte alls vad du menade.
Vi har nog mycket samma syn på hundar i alla fall, men lever i helt olika "hundvärldar"

Att hålla en grönlandshund som levt utomhus hela sitt liv inne i en trång stuga (där jag bor) vore djurplågeri.
Så hon ska bo ute
Jag vill också att Inuq ska få "vara med" så mycket som möjligt, så fort jag går utanför dörren så får hon en "gosstund" omså jag bara ska och kissa. Om jag ska vara ute längre och göra något, så håller jag mig innom räckholl från hennes kätting, eller så tar jag henne i koppel (långt rep) som jag fäster runt midjan. Ibland visar hon dock tydligt att hon heldre vill vara ifred och då låter jag henne vara det också!
Att stängsla har jag ingen möjlighet till. Stugan och marken är inte min, och att få tag på stängsel här uppe är inte så lätt. (och att få det att stå kvar, vi har permafrost i marken, det är inte bara att sätta i en staketstolpe, den måste ner till minst 1,5 meters djup, för att stå kvar när det översta jordlagret tinar..)
Alternativet för Inuq vore att flytta tillbaka till hundgården hon bott i, stå på kortare kätting och få mindre gos. Eftersom hon är pensionerad skulle hon inte komma ut på tur, och hon skulle förmodligen bli avlivad snart.
Självklart är situationen en annan när man har sin egen gård, och uppfostrar hundarna från det att dom är valpar!
Viktigast av allt att nämna är ju att Inuq har en mycket viktig roll i våran flock! Det är hon som ska varna för isbjörn, och hon hjälper till att dra när vi är på tur.
Sen har jag (som relativt nybliven hundmänniska) fått erfara att hundar inte alltid har samma uppfattning om vad som är bra och dåligt som vi människor..
Igår spenderade jag säkert en timme om inte två på att flytta Inuqs hus (som är väldigt tungt) pallade upp det på en lastpall och flyttade kättingen, eftersom stället där hon stod började bli ganska blött av smältvatten.. När jag äntligen fått allt på plats, vad gör hunden? Jo går till det blötaste och lerigaste stället innom räckholl, gräver en liten grop och lägger sig där.. Där sov hon hela natten!!

Så nu har jag ett lermonster hemma

(me hon ser väldigt nöjd ut

)
Ska nog försöka flytta henne ut på den kvarvarande snön tills det har torkat upp lite mer..