Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga julklappar  (läst 24514 gånger)

Cecilia

• Gäst
Billiga julklappar
« skrivet: 05 dec-05 kl 11:18 »
Har ihärdigt tittat på tidigare spartips och kom såhär i jultider på att jag skulle behöva lite tips om hur man kan göra egna billiga julklappar. Jag virkar lite broscher och har gjort egen marmelad men skulle vilja ha lite mer tips så att jag kan variera mig lite. Jag bor nära skogen, har massa med restgarner och har många fina äpplen kvar.

manna

• -
Re:Billiga julklappar
« Svar #1 skrivet: 06 dec-05 kl 11:37 »
Ätbara julklappar är alltid uppskattade. Marmeladen har du redan klarat av. Varför inte erbjuda gott bröd till? Saft, gelé, te, inlagd gurka, skorpor, godis...

Kanske känner du någon som behöver grytlappar, mössa, benvärmare, vantar, pläd/sjal, ...?

"Växande" klappar funkar oxå. Kanske sticklingar från dina krukväxter eller frön från sommarens odlingar?

Slå in i brunpapper och gör klappen ännu mer personlig med "skogspynt".
« Senast ändrad: 07 dec-05 kl 09:03 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

svindelspindel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 dec-05 kl 11:55 »
Jg är inne på mannas linje, och säger: massproducera mössor!

restgarn är utmärkt, gör mössorna från hjässan och ner med fasta maskor och kör i med alla restgarn du har, det blir både vackert och personligt, och går ganska fort. Virka med dubbelt garn om du vill att det ska gå ännu fortare, och mössan bli ännu tätare. Alla kan få mössor  i julklapp (hoppas jag verkligen, för annars får jag ingen rolig julafton)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 06 dec-05 kl 13:31 »
Nu är vi inne på ett område där jag känner mig hemma  :)

Jag har försörjt mig på att sticka mössor av restgarner just. Man får dom nästan gratis på loppis eller om man kontaktar såna som köper upp sterbhus. Vet inte hur snabb du är men jag stickar en mössa, stickor nr 3 och mönsterstickning på en kväll. Specielt dom som åker utförsskidor blir överlyckliga över en helt orginell mössa..

Och Manna, paket i brunt omslagspapper, papperssnören och rött lack är de vackraste paketen man kan få.
« Senast ändrad: 06 dec-05 kl 13:32 av Gruff »

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 dec-05 kl 14:32 »
Lite tips på klappar från mig:

Vi varit och hämtade två stora kartonger med ljusstumpar i en kyrka och har stöpt vanliga ljus, grenljus och gutit ljus att ge bort i julklapp.

En julklapp jag gett bort för något årsedan var så omtyckt att många nu önskar sig den och det är en handskriven receptbok med mina älsklingsrecept (antagligen tycker andra också om dem). Enkelt att bara skriva av i en tom anteckningsbok.

Jag är inte bra på sticka men något jag hellre vill ha än mössa är sockar i all värdens färger, de slits ut fortare än en mössa.
Schalar är väldigt inne, det hade jag också velat ha.

Annat omtyckt är hemmatorkat örtte, den egna blandningen, men då måste man vara ute i god tid.

Ni som fick överdrivet med svamp i år, dela med er av en fin burk torkade trattisar tex. det måste bara vara guld värt för den som själv inte plockar.

Ibland spelar innehållet inte så stor roll. Min syster berättade för mig bara får någon månadsedan när vi talade om julklappar att hon knapt kunde komma på något hon fått men att hon sparat alla rimmen jag har satt på paketen för dom tyckte hon var så bra. Lite tänkvärt  ;).

Kanske kommer mer tips senare men just nu står det still.

« Senast ändrad: 06 dec-05 kl 14:34 av Tjotten »

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 06 dec-05 kl 15:43 »
Och Manna, paket i brunt omslagspapper, papperssnören och rött lack är de vackraste paketen man kan få.

Ja, eller hur?!  ;D :-* Det spelar lixom knappt någon roll vad det finns i paketet... Men om det är ett mjukt paket, så klappar förstås hjärtat lite extra.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Cecilia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 dec-05 kl 15:51 »
Oj, vilka bra idéer! det är tur att det finns så många kreativt sinnade här på forumet.

En handskriven receptbok är verkligen en suverän idé, kanske med ett och annat eget recept också. Och mössor har jag stickat men vet inte riktigt om de passar, ska ge de som får mössorna nåt annat också om de inte skulle funka. Mitt mest ambitiösa projekt just nu är en mönsterstickad barnponscho, garnet kostade bara 15 kr/50 gr. Köpte två. Dessutom önskade hon sig en ponscho! Tyvärr är jag inte så haj på strumpor, håller precis på och lär mig det.

Gruff: vad är sterbhus för nåt  :-[ låter för otroligt för att vara sant!!!

Till marmeladen gör jag etiketter i word med inklippta bilder från internet (tror det var nån annan tjej på forumet som skrev om det)- det blev riktigt fint faktiskt. Det där med bröd till marmeladen är en utmärkt idé!

Se där, Med lite hjälp från er och lite egen fantasi har jag nästan alla julklappar i hamn!

Tackar och bockar!

torparn

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 08 dec-05 kl 19:01 »
sterbhus = dödsbo.

finurlig idé Gruff!  ;D
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Cecilia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 dec-05 kl 08:32 »
Aha, dödsbo....

lis

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 dec-05 kl 12:01 »
Och på antikvariat kan man hitta riktigt fina böcker för nästan inga pengar alls...

Tjotten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 dec-05 kl 16:55 »
En handskriven receptbok är verkligen en suverän idé, kanske med ett och annat eget recept också.

:) Ja det var det jag menade, jag är själv ingen receptslav utan lagar och bakar "på en höft" och det var dom recepten + sådana där "ärvda" recept från barndommen som man skrivit upp typ mormorsmandelkaka osv.

Anthea

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-05 kl 12:36 »
Varför inte presentkort? På hundvakt, fönsterputsning, gräsklippning, husvakt, tröjstickning etc. Något man är bra på eller vet att vännerna behöver.

/Maria

Cecilia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 dec-05 kl 10:15 »
Det där med presentkort, bra idé! Nu gäller det bara att komma på vad man är bra på  ::).

kökshäxan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 dec-05 kl 23:34 »
ett litet tips till er med barn eller djur ;-)

Vi gjorde hand avtryck och ska ge till våra närmaste.
Lite play doh lera som man gör själv och gips, en billig ram eller någon man redan har. Sen kan man måla den om man vill :-)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 14 dec-05 kl 02:36 »
Jag har lösningen. Om man inte är troende så kan man sluta med jul helt.

Jättebilligt! Rent av gratis  ;D

git

• På våran gård är det
« Svar #15 skrivet: 14 dec-05 kl 13:33 »
nej det vill jag inte :'( firar inte jul av det skälet. ;)
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 21 dec-05 kl 15:27 »
Gruff! Bra skrivet/sagt!
Idag är det vintersolståndet=årets längsta natt. Fira det i stället, dvs att från i morron blir dagarna längre!
Jul är ju ett kommersiellt jippo o orsakar en massa stress och kostar pengar.
Att fira vintersolståndet finns det ingen mall för, så du gör som du känner för.
Rulla naken i snön (om den finns)
Bjud grannen på fika....ja det är bara fantasin som begränsar oss. ;D
« Senast ändrad: 21 dec-05 kl 15:29 av pussling »
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Anthea

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 dec-05 kl 19:50 »
Behöver det ena utesluta det andra? Kan man inte fira BÅDE vintersolståndet och jul?

Vad gäller julen, liksom andra högtider,  kan man väl dessutom välja hur man firar? God mat i glada vänners lag är väl aldrig fel?

/Maria, festglad

larssonscath

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 dec-05 kl 21:28 »
Att fira jul som troende är inte att lika med att slava under alla krav.
Alla våra högtider är så traditionsbundna och kravbunda av våra familjer och samhället. Det är all julmusik på radion, all reklam om julklappar som gör att man drunknar.
Tacka vet jag att fira julen i kyrkan, där finns lugnet.
Men frågan vara billiga julklappar och allt hemgjort är bäst, det ska finnas en omtanke i givandet för det värmer och glädjer mest.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 dec-05 kl 01:19 »
Är inte julen också en gammal hednisk högtid?
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser