Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga julklappar  (läst 24482 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Billiga julklappar
« Svar #20 skrivet: 22 dec-05 kl 01:49 »
Tack Pussling. Du har rätt. Vi firar inte alls. Idag gladde jag mig åt det kommande ljuset. Nu är det värsta över.

En vän erbjöd mig idag att tvätta lite kläder i tvättmaskin. Det kändes lyxigt och omtänksamt.

Pussa en polis kanske? Också gratis och polisen blir säkert juröd i ansiktet.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 22 dec-05 kl 07:21 »
God morron Gruff!
Kanske går det lika bra att bjuda polisen på rödvin, se bara hur tomten reagerar....
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

svindelspindel

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 dec-05 kl 19:21 »

Jul är ju ett kommersiellt jippo o orsakar en massa stress och kostar pengar.
Att fira vintersolståndet finns det ingen mall för, så du gör som du känner för.

Jag är nog rysligt konservativ, för jag tycker inte att huruvida julen bör firas eller ej hör hemma i en tråd som tillhör ekonomi-delen av forumet.

Att julen är ett kommersiellt jippo är sant, men om många skulle fira vintersolståndet skulle istället det bli kommersialiserat inom kort tid.

Låt alla fira som de vill, och konstatera att mallar och ramar för sitt eget firande sätter man själv. Själv är jag ateist och njuter av julgranen och av att ge klappar jag knåpat ihop med omsorg och eftertanke.

En till billig julklapp: Klämbollar
Det brukar väl kallas stressbollar eller så, men jag tycker att klämbollar är ett bättre namn som inte rutar in användningsområdet lika mycket. Virka, sticka eller sy en stor rund påse, fyll med vetekorn, grus elle annat klämvänligt och täåå igen öppningshålet. Påsen måste såklart vara tät för att innehållet inte ska rinna ut.

svindelspindel

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 dec-05 kl 19:23 »
Tack Pussling.

Pussa en polis kanske?

Jag har en känsla av att det kan bli dyrt om polisen saknar humor och gott humör

snarken

« Svar #24 skrivet: 24 dec-05 kl 16:51 »
Har just haft våran (ny)traditionella julklappsöppning med bästa vännerna.

Steg ett: var och en köper ett bestämt antal paket för max 10:- styck. Det är roligast om det finns minst ett dussin. Målet är att det skall vara något ingen frisk människa kan tänkas vilja ha/tro ens existerar.
Steg två: alla sätter sig i en ring med paketen i mitten
Steg tre: en tärning skickas runt och var och en som får en sexa får ta ett paket.
Steg fyra: när paketen är slut, öppnas de ett efter ett.
Steg fem: När ni skrattat färdigt åt eländet, börja slå igen i fem (ta tid!) minuter. Var och en som slår sex får stjäla något från en annan genom att ropa en beskrivning av föremålet.

Blir en kul drift med allt vad kommers heter och ger en rejäl tankeställare beträffande vad som faktiskt produceras och säljs. Årets storfavorit blev skrivsetet med bläckpenna i form av finger, magneter i form av ögon, penvässare i form av näsa och dokumentclips i form av öron!!! Dela gärna ut hedersomnämnanden om Värsta Grej och Mest Eftertrådda "Tjuvklapp". Efteråt kan pryttlarna packas ner och skickas till Röda Korset med en ursäktande lapp.  :)

Detta system kan även ersätta föelsedagspaket på barnkalas emellan - försök komma överens med föräldrarna i barnens klass om att använda det, eller kör själv med det som en humanare variant. Många goda skratt för billig penning garanteras...

Virvla

• Tanken svindlar
« Svar #25 skrivet: 29 dec-05 kl 21:46 »
Nu är ju julen förbi, men en väldigt bra och billig present som funkade som julklapp 2005 var vetekuddar, såna man värmer o lägger på ömmande axlar. Både uppskattat av högteknologiska Hilda som sitter vid datorn och är spänd i axlarna och Busiga Bosse som skottat för mycket snö. Sy av stuvbitar, jag gjorde på 20x50 cm o så broderade jag ett fint mönster på. Vetet köpte jag i hälsokostaffär för 18,50 för 700 g, det är säkert jättedyrt jämfört med vad vissa av er kan vaska fram...  ;)
Jag använde 1,5 sån påse för en kudde av måtten ovan.

nettan

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 18 okt-06 kl 19:07 »
Har ihärdigt tittat på tidigare spartips och kom såhär i jultider på att jag skulle behöva lite tips om hur man kan göra egna billiga julklappar. Jag virkar lite broscher och har gjort egen marmelad men skulle vilja ha lite mer tips så att jag kan variera mig lite. Jag bor nära skogen, har massa med restgarner och har många fina äpplen kvar.

hej!
 i år har min pojkväns mamma och jag bestämt att  vi bara ska köpa 1sak till varje person för max 100kr. Det underlättar ju för allas plånböcker. vi är 8st totalt, så det blir ju ca 800 ändå man får punga ut med.....

Tingeling

• -
« Svar #27 skrivet: 19 okt-06 kl 16:07 »
Hej. Jag köper klädhängare i trä när de säljer 3-pack för typ 10 kronor. Jag putsar av dem med sandpapper och sen målar dem i fin färg. Jag skriver namn på dem och målar lite blommor eller nåt också, så blir de personliga. Jag kan texta i kalligrafi, men om man inte gillar att texta så kan man nog använda schablon också. Jag målar sen blommor och t.ex. nyckelpigor.... men det kalkerar jag av för si sånt kan jag inte. Men oj så roligt det är och oj så glada mottagarna blir  ;D
Målar på ljus också.... skriv om ni vill veta mer.
Hälsn. Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

nettan

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 okt-06 kl 22:10 »
Jag har lösningen. Om man inte är troende så kan man sluta med jul helt.

Jättebilligt! Rent av gratis  ;D

nä, inte sluta med jul helt, man vill ju umgås och äta gott...

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #29 skrivet: 25 okt-06 kl 13:13 »
jag försöker göra så många julklappar som möjligt själv (inte så uppskattat av mina tonåringar kanske, men desto mer av mormor). Exempel i år är hemvirkade mössor ( TACK svindelspindel för mönstret) och hemvirkade halsdukar. Andra grejer som brukar hänga med från år till år är: hemgjord glögg (underbart god, vill någon ha recept så fråga på) hemgjord likör, hemkokt marmelad/sylt tillsammans med hembakt bröd till en frukostkorg kanske med lite hemplockat te eller köpt kaffe. En annan favorit som både är lätt att göra och uppskattad är hemgjort godis. En eller flera sorter i en glasburk eller kartong.
Apropå frukostkorg kan man utveckla det till en soppkorg eller ost/kexkorg eller vad nu mottagaren gillar. Mamma :-* brukar alltid ge mig en korg full med ost och kex eftersom hon vet att jag gillar det men inte har råd att köpa det själv.
Ibland brukar jag ge bort bra för kuponger. Funkar ungefär som ett hemgjort presentkort. Jag ger bort mina tjänster exempel putsa fönster, ryggmassage eller en middag lagad av mig mottagaren bestämmer tid.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vitis

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 25 okt-06 kl 13:21 »
Susannep, många bra tips där, speciellt matkorgarna, har funderat på lite liknande att fylla med min hemgjorda produkter.

Meddela gärna ditt glöggrecept ! Jag har några bra själv men har alltid nytta av fler ! Gillar glögg ...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #31 skrivet: 25 okt-06 kl 15:30 »
Jag har gjort egna kalendrar. Allt som behövs är den dator o en skrivare. Sen förser man varje månad med en bild man gillar (jag har lagt in bilder på mina barn och gett till mormor o morfar tex) och lägger in en tabell med den månadens aktuella datum o veckodagar. Jag har dessutom lagt in bilder i tabellen på dagar som fettisdagen(semla) midsommarafton (midsommarstång) osv. Sen bara skriver man ut och vips, en egen kalender är gjord! Man kan ju sätta ihop med en snygg klämma eller likn om man vill...

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 25 okt-06 kl 16:56 »
jag brukar ibland ge bort hemlagat godis eller mat.....det är ju inte alla som har tid att baka kring jul.........

nästan alt ser gott ut i en fin förpackning....köp lite sådan där prasselpapper, och fina snören.........gör eller köp en låda och måla klistra och dekorera.........

mina favoriter att ge bort är hemlagad tryffel, skorpor, småkakor........hårdbröd..............gärna kakor och sådant i form av hjärtan eller dylikt. Pepparkakor med namn, visdomsord eller annat spritsat på sig............

ritblock och pennor är en favorit för mig till barnen....billigt, och alltid mycket uppskattat.....köp på claes olsson......eller annat billigt ställe.

hemkokt glögg var en bra ide....är det någon som har recept???

....och te...just ja te........om man inte har hunnit göra eget, så är något spännande köpes te alltid uppskattat.
Live simply......so that others may simply live.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #33 skrivet: 25 okt-06 kl 18:58 »
Vitis här kommer mitt glöggrecept. Blir starkt.
5 liter svagdricka
2,5 kilo socker
2 små paket russin
2 kanelstänger
1 liten påse kardemummakärnor
0,5 kopp kryddnejlikor
50 gram jäst utrört i lite vatten
5 skalade och tärnade potatisar
Häll allt i en hink. Täck med t ex aluminiumfolie. Låt stå i 3 veckor. Sila. Låt stå i en vecka till. Tappa på flaskor.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Pika

« Svar #34 skrivet: 26 okt-06 kl 09:39 »
Ätbara presenter är även min melodi, framför allt morfar brukar uppskatta lådan med julgodis eftersom han inte gör sånt själv. Fast jag brukar försöka komma på mat som inte är så förknippade med julen, något som man vill äta efter helgerna då man är rätt trött på julmat och godis. En egen müsli t ex. Eller ingredienser till kakor och bröd. Man blandar de torra ingredienserna i en fin påse och skriver ett fint recept. Så är det bara för mottagaren att tillsätta vätskan/smöret och baka ut när suget slår till. Egen receptbok är också kul.

Bra presenter till barn: Gör ett album eller ett släktträd att hänga på väggen med fina foton. Gör bilderböcker till små barn med deras favoritsaker, det kan vara bilder från internet eller tidningar eller gamla bokmärken. Till större barn kan man göra pysselböcker med gåtor, bilder att fylla i, korsord mm. Skriv en historia med barnet som huvudperson. Gör ett pussel.

Gör egna Mina vänner-böcker, till vuxna kan de vara hur skruvade som helst och brukar leda till en rolig julaftons-kväll.

Att tova saker är lika enkelt som att sticka och virka. Tehuvor, äggvärmare, grytunderlägg, sittunderlägg. Leksaker till barn och djur. Eller smycken; min systerdotter tovade nyligen ett litet blåbär med blad, satte ett snöre i och fick ett fint halsband! Man kan ge bort ett tovnings-kit till både barn och vuxna, dv s ull i olika färger och en flaska såpa.
« Senast ändrad: 14 dec-06 kl 15:39 av Pika »

ianitor

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 26 okt-06 kl 13:54 »
Jag stickar gosedjurskaniner till min sambos syskonbarn. :) hoppas de blir uppskattade, de är väldigt fina! (tycker jag)
raggsockar är också en bra stickad present. Vem vill inte vara varm om fötterna? ;)
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #36 skrivet: 12 nov-06 kl 20:00 »
Sticka vackra pannband och sätt i 2 resårtrådar upptill och nertill så håller de formen :)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #37 skrivet: 12 nov-06 kl 21:16 »
Jag håller på att snickra ihop en bondgård till min yngsta pojke. Han älskar att leka med traktorer, små gubbar och djur. BR-Katalogen hade en bondgård i masonit för 400 kronor som lillkillen pekade på och sa "min bonngård". Uthuset är fullt med gammal masonit, bara att rita och såga och spika ihop med små lister som jag också har i uthuset. Sen måla. Han kommer bli jätteglad.

Äldsta killen fyller snart år. Han fick en totalslut saccosäck förra året. Jag har tippat ur fyllningen och köpt nytt fuskskinn och håller på att sy en ny...återanvändning. Det blir väl slagsmål om den kan jag tänka mig...
kan själv

mosesmia

• Lappland
« Svar #38 skrivet: 16 nov-06 kl 09:31 »
En lyxig julklapp tycker jag är skorpor, smaksatta med saffran eller chokladbitar.
Brukar alltid få ett paket av min lillasyster med skorpor, te och marmelad. Och har man egen honung kan man ju lägga till det också. Mums.
Jag tycker det är svårare att hitta billigare julklappar åt barnen när dom börjar komma upp i ålder. Man blir så påverkade av alla andra och denna köpmani.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #39 skrivet: 16 nov-06 kl 15:02 »
Jag brukar också ge bort mat.
Hemmagjord kalvsylta, en rökt eller gravad laxsida, tjälknul på hjort m.m.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
eriksjos, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser