Det låter väl som ett typexempel på några som tröttnat helt enkelt och inte orkat fortsätta. Såna projekt står det ju mängder av runt om i landet, ibland helt nybyggda hus som är halvfärdiga när det blev övermäktigt och kanske skilsmässa eller sjukdom.
Sånt där är rätt viktigt att man pratar igenom innan, så båda är på samma linje, så ni vet hur mycket tid och pengar ni är beredda att lägga på hus och trädgård, och vilken tidsplan som kan vara rimlig. Just tidsplanen kan skilja rätt mycket mellan killar och tjejer

... Jag trodde nästan jag var ensam om att ha en massa halvfärdiga projekt, men efter att ha sett Arga snickaren på TV, så insåg jag hur vanligt det är.
Vad gäller grannarna så är det nog enklast med kommunikation från början, prata med dom hur ni tänker er ha djur och sånt så ska ni se att det går bra, rspekterar man varandras åsikter så brukar det vara lättare att komma överrens än om man bara kör på.
Liten grusväg dit

välkommen till landet

det är ju så det är, brukar inte vara problem, kolla bara upp om nån plogar eller om ni förväntas stå för sånt, för då behövs ju en liten traktor, hur lång sträcka rör det sig om?