Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114867 gånger)

SvenS

• Gäst
Re:Dagliga recept
« Svar #300 skrivet: 27 jan-07 kl 20:48 »
Fiskrecept :

ta fram vitfisk (Torsk, pollock, spätta etc)  Och lägg dom direkt från frysen in i en ungsfast form.

Glöm dom , gör en sås sedan.

Såsen = beroende på antal portioner , 2 liter mjölkblandat grädde i en 2 liters form = tre pers.  (Säger sig självt)

För 2 liter , blanda in ca. 10 matskedar vitt mjöl i den kalla mjölk/grädde blandningen.  Bekymrar sig inte över klumpar, det kommer att koka bort till 100%

Nu har vi en sås utan smak.

Men nu har vi hackat 2 gula lökar som ska in i såsen.

Upptäckte att fisk går bra med Dijon-senap (fransk osötad och vass) 2 matskedar . Pepparot går också bra annars.

Samt att man blandar in försvarliga mängder av peppar både vit- röd- svart. Ta det lugnare om du använt pepparrot också.

Havssalt om det finns att tillgå ( har en mycket mer rundare smak än mineralsalt)

Dessutom är finhackat purjolök finfin i såsen.

Ständig avsmakning med hjälp av tesked under tiden är väl så självklart , att jag inte behöver nämna det ?

Sedan , när såsen är RIKTIG tjock häller man över allting i ungsformen, in i ugnen ca. 40 minuter på 150 C

Nu har fisken kokat klart och gett sitt vatten till såsen som nu känns alldeles lagom.

Pressat potatis till. eller vaför inte ris ( Speciellt med curry i såsen )

* Det går väl bra att blanda i lite färdig fiskbuljong oxå *

Alternativ till starka kryddor : Dill och krossat tomat.
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 14:45 av SvenS »

manna

• -
« Svar #301 skrivet: 27 jan-07 kl 21:13 »
SvenS, det där fiskiga lät så sabla gott att jag sitter här och är aphungrig - igen! Trots massivt intag av föda under dagen och kvällen kräver kroppen plötsligt kokt fisk, vitsås och potatis... *aaaaarrgghh*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gryning

• Mirandas have
« Svar #302 skrivet: 29 jan-07 kl 08:22 »
Korv, potatismos, vaxbönor och broccoli i dag.

hönstanten

• Gäst
« Svar #303 skrivet: 29 jan-07 kl 12:08 »
Jag är imponerad av alla era recept. Det var länge sedan jag startade tråden och det var minsann en höjdare. Jag läser alla era recept med spänning! Samtidigt inser jag att många av er äter mycket egenprodcerat medan andra hänger mera framför konsums mathyllor.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #304 skrivet: 10 feb-07 kl 12:10 »
Igår blev det en klassiker: köttbullar, potatis, gräddsås, lingonsylt och ättiksgurka. Vaxbönor från frysen därtill och morotsstavar, barnens favvogrönsak just nu.

Nästan-nioåringen rullade jättefina bullar och så stekte vi dem i ugnen för att spara os och tid. Gott blev det!

Gryning

• Mirandas have
« Svar #305 skrivet: 10 feb-07 kl 12:55 »
Vi har precis avnjutit en Jamie Oliver-rätt, tagliatelle med en härlig röra på spenat (och mangold från frysen), med smör, olivolja, vitlök, riven muskot och en massa creme fraiche, grädde och riven ost. Alla barnen äter spenat på detta sätt!

Eulalia

• Gäst
« Svar #306 skrivet: 10 feb-07 kl 13:05 »
Låter gott och enkelt, jag tror jag plankar dig idag Gryning, när jag inte har tagit fram nåt ur frysen och inte orkat tänka ut nån lunch ännu..
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 13:05 av Eulalia »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #307 skrivet: 10 feb-07 kl 16:19 »
Idag blir det vikingagryta med karré, vitkål, kålrot, morötter, lök, enbär, timjan och salt - allt hade vikingarna tillgång till. För en massa år sen praktiserade jag på länsmuseet och när skolklasser kom på vikingalektioner fick de koka den här grytan över öppen eld. Den smakar faktiskt mycket godare när den är tillagad i järngryta över eld.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #308 skrivet: 10 feb-07 kl 16:28 »
idag blev det stek (picnic bog) ,stekt potatis och sallad gjord på gurka, majs och morötter. mums.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #309 skrivet: 10 feb-07 kl 18:19 »
Vi fortsätter på temat husmanskost  :) Raggmunk, rimmat fläsk, lingonsylt och vitkålssallad till.

Jag försöker undvika mat som åkt alltför långt, så det blir mycket inhemska (helst lokala) råvaror nu. Då blir det liksom husmanskost nästan av sig självt...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #310 skrivet: 10 feb-07 kl 20:35 »
Råggröt med fjolårets honung på.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #311 skrivet: 11 feb-07 kl 12:32 »
idag blir det makaroner och köttbullar,lingon,gurka och sallad.
« Senast ändrad: 11 feb-07 kl 15:55 av skruvmejsel »

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #312 skrivet: 11 feb-07 kl 22:44 »
idag var det buljong på torget, och sen lax, ris och stekpannebröd.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

hönstanten

• Gäst
« Svar #313 skrivet: 12 feb-07 kl 09:08 »
Igår blev det hemgjord pizza. Finns ingen pizzeria i närheten och dessutom har vi bara våra egna råvaror på pizzan. Egna tomater, vitlök, basilika, getost, rödlök, rökt vildsvinsskinka! Gott!

Ikväll blir det älgbiffar med stekt lök i honung och potatismos. Dom sista ärtorna kommer nog också att ätas upp är jag rädd....längtar till sommaren!!!!

Morran

• Gäst
« Svar #314 skrivet: 12 feb-07 kl 10:14 »
Idag blir det varmkorv och mos på potatis, kålrot och broccoli samt pressgurka till för jag har ingen lust med några kulinariska mästerverk. (kålroten och broccolin mosar jag ner i moset för att jag är barnsligt förtjust i båda och för att det är enda sättet att få sonen att tycka att kokta grönsaker/rotsaker är gott)

Sommartorparn

« Svar #315 skrivet: 12 feb-07 kl 19:41 »
Till kvällsmat sallad på röda linser, gräslök, rödlök och syrade morötter. Linserna ska vara nykokta när man blandar i vinägrett och lök (och det andra) för smaken blir intensivare. (Det gäller även potatissallad med vinägrett, ska blandas varm och få svalna.) Till: Hembakat bröd och ost. Enkelt men gott.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #316 skrivet: 14 feb-07 kl 16:22 »
idag blev det faktiskt tunnbrödsrulle på Surtegrillen.... ;D

Gryning

• Mirandas have
« Svar #317 skrivet: 15 feb-07 kl 08:14 »
En och annan tunnbrödsrulle gör också livet värt att leva! Och så besjungs denna rätt i minst två låtar av Stefan sundström!  ;D
Själv ska jag knalla ut till frysboxen i brygghuset och ta upp revbensspjäll, så blir det kokt potatis, senap+äppelmos och råkostsallad. Riktig vintermat!

Morran

• Gäst
« Svar #318 skrivet: 15 feb-07 kl 08:19 »
Jag har fått önskemål om en "snabbchili" till middag i kväll ie vitabönor i tomatsås på burk, krossade tomater och köttfärs. Enligt den yngsta sonen det godaste som finns tillsammans med hembakat bröd och ost.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #319 skrivet: 17 feb-07 kl 18:18 »
idag blev det hemagjord pizza,med ost, skinka,ananas :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser