Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114864 gånger)

Suresh

• Gäst
Re:Dagliga recept
« Svar #140 skrivet: 06 aug-06 kl 09:41 »
Valstek med kokta morötter, brysselkål och en rödvinsås! Super; dock tyckte jag steket blev för stekt, val ska vara lite rå för att få fram den riktigt goda smaken och konsistensen. *tipstips*

Valstek? Du är inte rädd för att kasta norska stenar i det svenska glashuset?

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #141 skrivet: 06 aug-06 kl 09:49 »
Val är ju det godaste köttet man kan äta! Sveriges glashus måste bräckas litegrann
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #142 skrivet: 06 aug-06 kl 09:54 »
Val blir nog inte något dagligt recept hos mig :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #143 skrivet: 06 aug-06 kl 09:58 »
Dessutom är det typ det billigaste köttet som går att köpa i Norge.  8)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Suresh

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 06 aug-06 kl 10:07 »
Vilken sort är det?

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #145 skrivet: 06 aug-06 kl 10:13 »
Man fångar bara vikval i Norge.

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #146 skrivet: 07 aug-06 kl 16:30 »
Spenat fritata med nötrulle till
Äppelcider att dricka
Älska din nästa så som dig själv

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #147 skrivet: 08 aug-06 kl 18:42 »
I dag lagades det fiskgratäng. Vad brukar ni ha i era fiksgratänger ? Själv gör jag min med torsk, béchamelsås med vitt vin/fond kokad på räkskalen/dill/citronskal och dito saft samt potatismos med äggula i och räkor på toppen.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Suresh

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 10 aug-06 kl 22:56 »
Recept och recept...

Igår tog jag bara en squash och åt rakt igenom. Som en gurka.

Jag menar - jag äter ju ändå bara squash nu, så varrför hålla på och pilla med marinad och sånt jox

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #149 skrivet: 11 aug-06 kl 05:53 »
Recept och recept...

Igår tog jag bara en squash och åt rakt igenom. Som en gurka.

Jag menar - jag äter ju ändå bara squash nu, så varrför hålla på och pilla med marinad och sånt jox
Ja varför konstla till det i onödan.
När jag är ute och jagar brukar jag käka upp den lilla innerfileén som sitter uppe i bukhålan på hjorten(har ingen aning om vad den heter på svenska), rå i tunna skivor med lite grovsalt på direkt efter urtagningen.

Skitgott....men frugan tycker det är barbariskt ;D.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #150 skrivet: 11 aug-06 kl 18:36 »
är du inte rädd för trikiner?
........fast det kanske bara finns i gris, björn, och fisk?
Live simply......so that others may simply live.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #151 skrivet: 11 aug-06 kl 19:10 »
Nä...jag säger som samen sa när han intervjuades om han inte var rädd för bequerellen efter tjernobyl:
"-Nej...ser jag någon så pillar jag bort den".

Men lite mer allvarligt....jag vet inte om det finns trikiner i hjort, det kanske det gör.
Å andra sidan så rensar lite skit magen och OM det skulle vara så att jag drabbas av plötslig viktminskning så får jag väl avmaska mig själv.

Om jag ständigt skulle behöva oroa mig för parasiter, sjukdommar och rabies så skulle jag få ställa in mitt liv och det har jag ingen lust med ;).

Jag har ätit rått, gravat, saltat, torkat hjortkött i många år utan att någon gång mått dåligt av det.

Fisk däremot fryser jag alltid in ett par veckor innan jag gravar den. Likaså med skinka innan jag saltar och lufttorkar den.

Och dagens maträtt....En egenskapad variant av Nikkalouktasoppa, med squash, vitkål, broccoli och grisbog.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 11 aug-06 kl 19:19 »

Vad jag vet smittar trikiner genom att man äter smittat kött, dvs djur där trikinlarver har kapslat in sig i musklerna. Det lär inte hjortar göra.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #153 skrivet: 12 aug-06 kl 17:07 »
I kväll vankas det panerad rödspätta, kokt potatis, grillad fänkål och remouladsås.

/Valma
« Senast ändrad: 12 aug-06 kl 18:30 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #154 skrivet: 13 aug-06 kl 15:26 »
Idag blev det hjortfärsbiffar, kokt potatis, tomat/löksallad, lättkokta rosenbönor med lite citron och olivolja, morotsstavar och en gratäng med lök, squash och tomater. Alla i familjen tycker om olika slags grönsaker, därav den något konstiga blandningen av allt möjligt.

Alla grönsaker utom tomaterna från egen odling ;D Hjortfärsen köpt, dyrt, men gott och säkert hälsosammare än den vanliga köttfärsen.

Skytten

• Skåne
« Svar #155 skrivet: 13 aug-06 kl 15:48 »
Det blev en god stek av fransyska som utan kryddning lagts fryst i ugnen på 75 grader i sex timmar. Till detta kokt potatis och grönpepparsås (med grädde i) och rönnbärsgele.

Till efterrätt hallon och grädde.

(gjorde ett kap på 10 kg fransyska för 500:- tidigare i sommar).

Sen tror inte jag heller att hjortar kapslar in sig i musklerna, som trikiner ;D.  Hjortfärs kan köpas för ca 45:- kilot fryst då förståss!

« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 15:51 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 13 aug-06 kl 16:27 »
Sen tror inte jag heller att hjortar kapslar in sig i musklerna, som trikiner ;D.

I så fall får man peta bort dem.

Suresh

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 15 aug-06 kl 22:53 »
Som sagt, hur lite man än odlar får man alltid för mycket sallad. Och mycket squash med.

Här kommer mer råd och bot mot detta.

Het räkgryta á la Suresh

Eget:

Lök
Sallad
Squash
smör

Köpes:

Räkor
kryddor, tomatpure, citron  mm
grädde/youghurt

Hacka och stek i ghee eller hemkärnat smör på låg värme tillräckligt med lök  för att det skall täcka botten i en högkantad stekpanna eller järngryta. Lägg i ungefär lika mycket squash när löken börjar bli klar.

Hacka 2 salladshuvuden fint.

Häll på 1-2 dl grädde eller youghurt i stekpannan/grytan. Fyll på med lite vatten till du fått en krämig sås mitt emellan gryta och soppa.   Höj temperaturen lite till så att såsen kokar. Veva ner salladen. Krydda med mycket cayenne, koriander, örtsalt,curry eller garam masala och ev ett par vitlöksklyftor. Häll på 2 msk citron och 1 msk tomatpuré för färg.

Dra pannan lite åt sidan för att sänka temperaturen. Häll över rätt mycket pillade räkor, gärna med lite spad. Servera snabbt så att räkorna inte hinner torka ihop alltför mycket av värmen.

Ät och njut.

Att dricka till: Martini,vitt vin  hembrygt öl - eller varför inte en iskall lassi?

« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 23:00 av Suresh »

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #158 skrivet: 16 aug-06 kl 10:55 »
Trikiner finns inte i hjortkött. Man behöver i princip bara oroa sig för gris, fisk och björn. Jag har hela mitt liv ätit renkött saltat och torkat, eller bara saltat. Samma sak med fisk iofs, saltfisk är ju stående sommarmat.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #159 skrivet: 16 aug-06 kl 17:17 »
Jag köper gris från ett gårdsslakteri. Hur säker kan man vara att den är trikinfri?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser