Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114766 gånger)

Sommartorparn

SV: Dagliga recept
« Svar #760 skrivet: 10 okt-08 kl 09:07 »
Vad är det för något? Googlade och fick bara upp tyska sidor (oväntat ;D ) och på bildsökning kom det gubbar med dragspel

Jag menade säsong för lök, så nu gör jag zwiebelkuchen, men ugnsklockan ringde och så blev jag distraherad. Det är en lökkaka på vetebrödsdeg (ej söt). Löken steks med fläskbitar eller skinka och blandas med sur grädde, kummin och paprikapulver. Jättegott. Men ska man bjuda många får man göra flera långpannor.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #761 skrivet: 10 okt-08 kl 09:17 »
Jag menade säsong för lök, så nu gör jag zwiebelkuchen, men ugnsklockan ringde och så blev jag distraherad. Det är en lökkaka på vetebrödsdeg (ej söt). Löken steks med fläskbitar eller skinka och blandas med sur grädde, kummin och paprikapulver. Jättegott. Men ska man bjuda många får man göra flera långpannor.

Ah, känner hur mina tyska gener vaknar till liv.
Måste nog storhandla lök i helgen :D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Vitis

• Skåne
« Svar #762 skrivet: 10 okt-08 kl 19:50 »
Sommartorpan, kan du förklara närmare? Låter ju intressant! Ska man liksom blanda den här fläsk-surgrädde-röran med en vetedeg? Och sedan hälla ner allt i en långpanna? Eller??

/undrar yrian, på Vitis inloggning!

Vurre

« Svar #763 skrivet: 10 okt-08 kl 20:48 »

Det där låter som riktig Vurrekäk, så jag instämmer med Vitis/Yrian och önskar en tydligare vägledning. Är det nåt slags ugnspannkaka med lök men utan pannkaka?
snus? vad är priset på en pris?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #764 skrivet: 15 okt-08 kl 12:10 »
Jag väntar också nyfiket på recept på lökkaka!

Sommartorparn

« Svar #765 skrivet: 15 okt-08 kl 14:46 »
Jag väntar också nyfiket på recept på lökkaka!

Oj, förlåt, har inte haft tid att vara inne på forumet på ett par dagar. Okej:
Zwiebelkuchen från Schwaben (en långpanna)

Deg på 250 g mjöl, 20 g jäst, 1 krm socker, 125 ml mjölk, 1 ägg, 50 g mjukt smör
Nu gjorde jag det här på lite mera svenskt sätt än i receptet, för jag tycker det är lättare att tillsätta lagom mycket mjöl på slutet. Blanda ihop jäst, fingervarm mjölk och socker och lite mjöl och låt jäsa 30 min. Tillsätt salt (kanske en tsk tror jag, står inte) och ägg och smör (fast jag hällde i lite matolja istället) och mera mjöl och knåda. Låt jäsa 30 min. (Jag hade även i lite fullkornsdinkelmjöl och det blev bra.)

Skala och skiva 1kg lök (tunt) och stek på svag värme tills lökringarna blir glasiga. Tillsätt 50g rökt fläsk/skinka i tärningar och låt fräsa med ett par minuter. Ta bort grytan från värmen och blanda i 200 g sur grädde (den tyska har konsistens som creme fraiche, inte som gräddfil och har 10% fett), kummin och paprika, helst vanlig och starkare blandat samt peppar.

Smörj en långpanna och kavla ut degen och lägg den på plåten. Nagga den (nu fick jag äntligen användning för naggen jag köpte på loppis i Sverige i somras) och låt jäsa 30 min. Värm ugnen till 200 grader.

Bred ut lökmassan på degen och grädda i mitten av ugnen ca 45 min.

Obs att det tar ganska lång tid om degen ska jäsa så många gånger! Men gott är det!

Sommartorparn

« Svar #766 skrivet: 15 okt-08 kl 14:50 »
Idag har jag gjort kåldolmar på rödkål och kålpudding av resterna av kål och köttfärs som inte fick plats i den lilla långpannan. Så nu har jag röda fingrar. Uähhh!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #767 skrivet: 15 okt-08 kl 15:37 »
Pannkakor med Milles klöverhonung och hackad mandel :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

1484

• Dalarna
« Svar #768 skrivet: 15 okt-08 kl 18:29 »
Hej!
Hemma hos mig äter vi väldigt ofta kycklingsallad. Ibland flera dagar i veckan....
Blir jättefint och lyxig sallad.
stek kyckling
stek halloumiost
rosta pumpa och solrosfrön
några olika sorters sallad
tomater
honungsmelon
vindruvor
god olivolja och balsamvinäger
Lägg upp riktigt snyggt och njut :)

Vitis

• Skåne
« Svar #769 skrivet: 16 okt-08 kl 11:54 »
Tack Sommartorparen!!

Detta ska genast provas, har tonvis med lök att göra av med. :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #770 skrivet: 16 okt-08 kl 18:02 »
Hmf, min ynkliga lökskörd när närapå uppäten redan... men jag ska prova ändå, med köpelök! Tack för receptet!

Sommartorparn

« Svar #771 skrivet: 18 okt-08 kl 13:48 »
Quiche på resterna av sopphöna och spenat från min 1 kvm stora odling, som jag har plockat av i flera veckor nu.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #772 skrivet: 18 okt-08 kl 20:55 »
Svartrötter från gården, paprika, blomkål, squash i panna med mycket vitlök. Lammkotletter från gården.
//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #773 skrivet: 19 okt-08 kl 21:38 »
Morotskaka ;D

4 ägg
4 dl socker
6 dl finrivna morötter
2½ dl smölt smör eller margarin
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
kanel att strö över kakan

Garnering
200 gr philadelphiaost
100 gr smör eller margarin
4 dl florsocker
1 dl kokos

Vspa ägg och socker. Morötter och smör rörs ner i smeten. Blanda i resterande ingredienser. Häll smeten i en smord långpanna. Strö över kanel. Grädda 20 min i 175grader.
Låt svalna
Rör ihop garneringen och bred den över den kalla kakan. Strö över kokos.
Blir godare om den får stå i kylskåp nån dag!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Skågedalen

• -
« Svar #774 skrivet: 21 okt-08 kl 20:19 »
Håller på med en fiskgratäng som verkar bli god, den är inte särskillt "alternativ" eller Eko..

Koka en bit sej i vatten med salt och lite hemmagjord mixkrydda (Tomat, chilli, persilja, äpple, gul och röd lök, purjolök, vitlök och torkade trattkantareller)
Koka potatis
Gör en sås, en skvätt smör, ner med ett par skedar vetemjöl, smällt ihop och topppa med Riktigt mjölk som är fet.
Koka en stund, ta spad från fisken, Lite Mixkrydda, en stor sked Majonäs

Gör mos av potatisen med smör och riktig mjölk
Lägg Spenat och hackad rödlök i botten på en ungsfastform
Lägg potatismos runt kanten
Fisken i mitten
Såsen uppepå allt...

Det doftar iaf ljuvligt.. hoppas det smakar lika bra :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Vurre

« Svar #775 skrivet: 21 okt-08 kl 21:29 »
Håller på med en fiskgratäng som verkar bli god, den är inte särskillt "alternativ" eller Eko..

Koka en bit sej i vatten med salt och lite hemmagjord mixkrydda (Tomat, chilli, persilja, äpple, gul och röd lök, purjolök, vitlök och torkade trattkantareller)
Koka potatis
Gör en sås, en skvätt smör, ner med ett par skedar vetemjöl, smällt ihop och topppa med Riktigt mjölk som är fet.
Koka en stund, ta spad från fisken, Lite Mixkrydda, en stor sked Majonäs

Gör mos av potatisen med smör och riktig mjölk
Lägg Spenat och hackad rödlök i botten på en ungsfastform
Lägg potatismos runt kanten
Fisken i mitten
Såsen uppepå allt...

Det doftar iaf ljuvligt.. hoppas det smakar lika bra :D

Varför skulle det där receptet vara oalternativt? Vi har allt hemma utom möjligen sejfilen. Mer hemmagjort än om man byter ut sej mot flundra kan det inte bli.
snus? vad är priset på en pris?

Skågedalen

• -
« Svar #776 skrivet: 21 okt-08 kl 21:35 »
tja.. potatisen var tuyvärr köpt och jag smusslade ner en buljontärning i fisken :P
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #777 skrivet: 22 okt-08 kl 11:08 »
tja.. potatisen var tuyvärr köpt och jag smusslade ner en buljontärning i fisken :P

Nu kommer det fram hemska sanningar  ;)  ;D ;D ;D  Vi är säkert många härinne som skulle svälta ihjäl om vi inte köpte delar av vår föda av andra... även om vi skulle vilja odla det mesta själv ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #778 skrivet: 22 okt-08 kl 13:12 »
Hemmagjord potatismos på hemmagjorda potäter. Och grillkorv med ost o bacon till det. Inte hemmagjort men väl från halvaprisetkorgen, det duger väl?  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

solstrimma

• Gäst
« Svar #779 skrivet: 22 okt-08 kl 13:27 »
gjorde efter eget huvud igår:
detta recept är för 2personer:

150g köttfärs
svartpeppar
curry
2dl vatten
2dl riven morot
skalet från 1 stor citron
felix tomatketchup(ja den är helt tilsatsfri) eller krossade tomater.

till detta äts ris.

min sambo blev överförtjust!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser