Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114665 gånger)

Vurre

SV: Dagliga recept
« Svar #780 skrivet: 23 okt-08 kl 14:28 »
Oj, förlåt, har inte haft tid att vara inne på forumet på ett par dagar. Okej:
Zwiebelkuchen från Schwaben (en långpanna)

Hörde lite i förbigående ett recept på Meny på P1 idag som hette Flammenkuchen, tror att det var ett recept från Elsass men det lät väldigt likt din Zwiebelkuchen. Finns det en hel flora recept på samma tema?
snus? vad är priset på en pris?

Sommartorparn

« Svar #781 skrivet: 23 okt-08 kl 14:48 »
Flammkuchen är ännu bättre (och har inte samma jobbiga verkan på magen)! Det har jag redan bjudit på. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=25769.msg204651#msg204651

Just nu håller jag på att fundera ut det ultimativa flammkuchen-pålägget, d v s proportionerna sur grädde - crème fraiche. F n har jag hälften - hälften. Min man säger att det är perfekt, men jag är inte 100% säker.

solstrimma

• Gäst
« Svar #782 skrivet: 24 okt-08 kl 17:19 »
idag blir det timjanskryddade potatisklyftor och kryddad kotlett, till det blir det en god sallad och egengjord äppeldricka!
kolla gärna bloggen:

http://gardensfirstpiper.blogspot.com

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #783 skrivet: 24 okt-08 kl 20:14 »
Timjanskryddade potatisklyftor blir det här också! Till det panerad spättafilé, gröna ärtor, citron och hemgjord remouladesås. Blev inspirerad av någon artikel om det "klassiska köket" på de gamla Danmarksfärjorna.

Hm, ja, jag gör ju ingenting, det är sambon som står vid spisen som vanligt!  :D  Jag ligger på soffan och dricker vin...  :-[
Höns, stickning och pelargoner

Sommartorparn

« Svar #784 skrivet: 25 okt-08 kl 11:37 »
Kotlettrad fylld med katrinplommon och äpplen. Broccoli. Potatismos. Äpplekaka.

Sommartorparn

« Svar #785 skrivet: 29 okt-08 kl 20:40 »
Det skulle bli bara ugnsstekta rödbetor, men det bidde ugnsstekta rödbetor och potatis i skivor med mycket vitlök, bacontärningar och olivolja ringlat över. Väldigt gott.

Skytten

• Skåne
« Svar #786 skrivet: 30 okt-08 kl 06:41 »
Kom över en tvåkilos hjortstek för en hundring, tillagas på söndag med kantarellsås (det kommer gäster).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gurkan4

« Svar #787 skrivet: 02 nov-08 kl 12:33 »
Potatismosberg blir det nog ikväll.
Det är ett fast potatismos helst med något ägg i som sedan delas upp i högar (berg) på en plåt med bakplåtspapper. En fördjupning görs i varje berg och fylls på med stekt svamp. Riven ost ovanpå och gratinera det i ugn och serveras med en god sås till.
Gröna ärtor är förstås mycket gott till!

Sommartorparn

« Svar #788 skrivet: 15 nov-08 kl 19:57 »
Idag blev det lax. Delade på en hel lax, tog bort benen, lade i smord form, saltade och pepprade. 15-20 min i 225 grader. Till detta tärnad morot och selleri, stekt i olja, senare tillsattes lite champinjoner och lök. Till sist lite förvälld spenat. Sås: créme fraiche, lika delar vatten, örtsalt, färsk dragon fick koka upp. Laxen serverades tillsammans med de stekta grönsakerna och kokt potatis (vilken jag började matlagningen med - passade tidsmässigt med resten) på ett fat. Lite persilja som deko. Såsen i en tillbringare. Enkelt och ganska snabbt att laga, och mycket gott.

Den andra laxhalvan (som blev över) ska jag gratinera med resten av champinjonerna i morgon och servera med fänkål och potatismos eller klyftpotatis.

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #789 skrivet: 15 nov-08 kl 22:18 »
sommartorparn, fint med hel lax! Man kan passa på och göra så mycket gott på den. Blir riktigt sugen själv!

Sist jag köpte en hel lax blev det både ett och annat.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/21/mimmis-pasklax/

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #790 skrivet: 29 nov-08 kl 19:43 »
Blomkålsgratäng med bacon, grädde och ost samt en överdosering av svartpeppar. Till det lövbiffsrullader med mögelost. Har gått på LCHF-diet i en månad och mår bättre än någonsin.

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

idamaria

« Svar #791 skrivet: 01 dec-08 kl 17:37 »
ingen inspiration eller ork att stå o laga mat idag, så det blir kokt rensida och några potatisar i en gryta bredvid, lättare än micromat!

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Sommartorparn

« Svar #792 skrivet: 04 dec-08 kl 13:59 »
Det blev surkålsbiffar idag. Ca 300g urpressad kokt surkål (rester), 250 g potatis (3st), 1 lök, ca 125 g ost mixades. 3 ägg, 1/2 dl grädde, 125g havregryn (tog det som fanns kvar och hällde i lite dinkelmjöl också), lite salt och peppar blandades och mixades sen med resten. Fick svälla ett tag. Stektes på ganska låg värme i olja. Serverades med grönsallad och lite stekt fläsk. Helt okej vardagsmat.

Skytten

• Skåne
« Svar #793 skrivet: 04 dec-08 kl 15:32 »
Idag blir det en liter äppelvin och ingen övrig föda, var bjuden på ett stort julbord igår och åt för åtminstone ett par dar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Smålands-Lina

« Svar #794 skrivet: 14 dec-08 kl 21:11 »
Idag har jag gjort falafel! Yummie!  :)

Här kommer recept:

7 dl kokta kikärtor
2 ägg
1/2 dl persilja
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
lite chilipeppar och havssalt

Mixa och stek i rapsolja (eller vad ni nu gillar för olja  ;)) Smör blir inte lika bra  ;)

Sjaunja

• -
« Svar #795 skrivet: 14 dec-08 kl 21:13 »
Tack för receptet! Det finns inget godare, ja det ska vara den Norrbottniska falafelvarianten palt då..

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #796 skrivet: 16 dec-08 kl 08:52 »
Idag har jag gjort falafel! Yummie!  :)

Här kommer recept:

7 dl kokta kikärtor
2 ägg
1/2 dl persilja
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
lite chilipeppar och havssalt

Mixa och stek i rapsolja (eller vad ni nu gillar för olja  ;)) Smör blir inte lika bra  ;)

Jag vet att många använder okokta kikärtor till falafeln. Själv tycker jag att den håller ihop bättre då. Gott blir det ju i vilket fall! :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #797 skrivet: 16 dec-08 kl 11:44 »
Jag vet att många använder okokta kikärtor till falafeln. Själv tycker jag att den håller ihop bättre då. Gott blir det ju i vilket fall! :)

Okokta kikärtor!? De är ju stenhårda, hur maler ni sönder dem?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Samuel Eketorp

« Svar #798 skrivet: 17 dec-08 kl 11:11 »
Eftersom jag ofta har några köttbitar i frysen och dessa aldrig blir rikitgt lika goda stekta som färska köttbitar så brukar jag göra lite köttgrytor.

En ny favorit är består av följande:
Fräs scharlottenlökar i olivolja. Skär dem i halvor så ser det lite rustikt ut, som kokar sönder sen ändå.
Samtidigt fräser man köttbitar i olja, peppar och en generös skvätt worcestersauce. Fräs till dem fått färg på alla sidor men inte mer.
Häll över allt till grytan med lökarna, spad och allt. Toppa med vatten, en rejäl skvätt med glögg och lagerblad.
Låt det koka en stund och under tiden skivar man några morötter grovt. Häll i dem och låt koka med.

Koka allt en lång stund under lock och låt spadet sedan reducera till hälften. När det börjar närman sig klart avslutar man med lite färsk hackad timjan.

Servera med det du känner för, potatisgratäng, klyftpotatis, couscous eller bara som den är med en bit bröd. Riktigt smarrigt.

/Sam

Ekub

« Svar #799 skrivet: 17 dec-08 kl 12:02 »
Okokta kikärtor!? De är ju stenhårda, hur maler ni sönder dem?

tror man måste lägga dem i blöt först iaf, precis som innan man kokar dem(?)...har också gjort falafel en gång på vad jag kommer i håg som okokta kikärtor. Använde en stavmixer men fick låta den vila emellanåt för den blev jättehet, blev väl lite för tungt me hårda ärtor. Gjorde det iaf aldrig igen för fick inte ordning på krydderiet :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser