Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114778 gånger)

Vurre

SV: Dagliga recept
« Svar #740 skrivet: 26 aug-08 kl 21:41 »
Rafiki, det låter väldigt gott med palt och uppstekt dessutom.  :) Bra tips att lägga dem i frysen, tack för det!

I går lagade vi en sommarfavorit som bara hör till när man har egna grönsaker att tillgå. Den här soppan kan naturligtvis varieras och så här blev den hos oss.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/08/25/angamat-pa-vart-vis/

Att kalla det där ängamat är ren förfalskning, men det är säkert en god soppa.

Ändrar mig: det är kulturförfalskning. Av den svenska matkulturen. Men det är säkert en god soppa i alla fall.
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 21:43 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

Ekub

« Svar #741 skrivet: 30 aug-08 kl 13:49 »
...en liten förfrågan... någon som gjort kalamay eller kuih seri kaya? eller provat göra kaya? tycker det verkar så gott ;D

Sommartorparn

« Svar #742 skrivet: 14 sep-08 kl 13:55 »
Idag blev det kycklingrullar, fyllda med fransk dragon från trädgården, stekta och bräserade i vitvin med stekt pumpa-potatis-lök. Dragonsmaken är fantastisk. Jag är jätteglad över min örtagård!

Gurkan4

« Svar #743 skrivet: 14 sep-08 kl 17:10 »
ikväll blir det hemgjord pizza med sparris, färska champinjoner, tomater, vårlök och paprika.

Imorgon kväll blir det blomkål med senapssås och potatisklyftor!

Laura

« Svar #744 skrivet: 15 sep-08 kl 11:04 »
I går kväll lagade jag ett Jamie Oliver recept

Fylld helgrillad kyckling.

blanda 100 gr mjukt smör, 2 hackade vitlöksklyftor, 1 halv kruka färsk timjan, 8 skivor lufttorkad skinka (hackad), salt/peppar och grovrivet skal från en citron.

lossa försiktigt på bröstskinnet och peta in så mycket av blandningen som möjligt. var försiktigt, skinnet får inte gå sönder!! Det som blir kvar gnids på kycklingen (både utanpå och inuti). Dela citronen och för in den i kycklingen. Sätt kycklingen på ett ungsäkert fat.

Värm ugnen till 220 grader. I med kycklingen. Glöm inte att ösa ofta. Jag öser ca var 5-10de minut.

Om ni vill kan ni skära upp lite rotfrukter (potatis, palsternacka, morötter mm) och lägg i dessa i fatet efter kanske 20 minuter.

Total tid i ugn: 1 timme. (kyckling 1 timme, rotfrukter 40 min)

Mmm. Gott blir det. Jag brukar laga det här ganska ofta.. Kycklingen blir så himla mör av allt smör och allt smakar så gott av vitlöken, timjan och citronen.

Sommartorparn

« Svar #745 skrivet: 17 sep-08 kl 07:28 »
Känner fortfarande vitlökssmaken i munnen från gårdagens nässelpesto och pasta. Hackade två vitlöksklyftor i mixern, tillsatte parmesan, lite mald mandel och en handfull upptinade, urkramade, hackade nässlor, samt olivolja i en jämn stråle.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #746 skrivet: 17 sep-08 kl 12:07 »
Igår blev det köpepizza  :-[
Dagen innan det kaninbiffar med mos
ikväll blir det kaningryta,
har ett överflöd av kanin i frysen..måste rensa lite  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #747 skrivet: 17 sep-08 kl 17:36 »
Igår blev det köpepizza  :-[
Dagen innan det kaninbiffar med mos
ikväll blir det kaningryta,
har ett överflöd av kanin i frysen..måste rensa lite  :P

Håller också på att rensa frysen fast från lamm och lite får (bagge). Idag blev det lammsadel. Fårfärsen får hunden för den är inte god. Det spelar ingen roll hur mycket jag kryddar och fixar.  :-X Samma med flera andra av bitarna. Gjorde en gryta på fårkött i förra veckan och det mesta av den fick hunden och hönsen dela på. Jag har förresten packat fårfärsen i 500 g. paket så hunden får 250 g om dagen ihop med torrfodret och han är glad.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #748 skrivet: 18 sep-08 kl 20:54 »
Här har vi fått äta en härlig risotto på svamp från skogen och rotsaker från köksträdgården, oj vad gott!

http://mimmismat.wordpress.com/2008/09/18/risotto-pa-skogssvamp-och-rotfrukter/

solstrimma

• Gäst
« Svar #749 skrivet: 23 sep-08 kl 14:17 »
idag blir det karrekotlett och ris :D

Sommartorparn

« Svar #750 skrivet: 25 sep-08 kl 14:38 »
Fick inspiration av min italienska kokbok. Fasan, fylld med rosmarin, svamp, salvia och bacontärningar. Och hemlagad pasta och bönor. Skulle ha gjort en god sås också, men dottern fick plötsligt så bråttom och skulle iväg, så det får jag göra när det blir restservering. Ja, och fasanen bytte jag ut mot en kyckling. Svampen blötlade jag i vatten och inte i konjak. Hmm. Annars höll jag mig ganska bra till receptet. Nu måste jag tyvärr röja upp i köket. Det ser för bedrövligt ut.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #751 skrivet: 25 sep-08 kl 20:02 »
Idag blev det inte mkt till lunch, mådde inget vidare och så är inte matlagning ngn höjdare... tekt korv och stuvade makaroner.

Nu ikväll ska vi äta KÖTTBULLAR, jag och lilltösen!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #752 skrivet: 25 sep-08 kl 22:31 »
Ikväll har det blivit enkelt på matfronten. Vars två majskolvar, inte hemodlade med absolut närodlade (från Hannasgården c:a 1,5 mil härifrån, tack Yrian och Vitis!  :)), med redigt smör och lite flingsalt. Mer än så behöver man inte en torsdagskväll! Till jobblunch fick jag makens hemlagade köttfärslimpa med mycket lök i, och två päron från mor och far.

Nu ska jag blanda müsli innan jag stupar i säng. Så här gör jag det:

5dl dinkelflingor
5dl havregryn
5dl rågflingor
1dl oskalade sesamfrön
1-2dl solrosfrön
1-2dl pumpafrön
0,5-1dl linfrön
0,5dl vetegroddar
250g russin (men jag är rädd att mannen och hönorna delat på de vi hade...)
100g coca nibs (rostade, krossade kakaobönor; nötig smak och MASSOR av antioxidanter)

Det bästa är att allt är lätt att hitta ekoproducerat. Kakaobönorna är inte lätta att hitta alls, men om man hittar dem är de oftast eko. Jag får dem hem i storförpackning. Man har väl kontakter... ;D

solstrimma

• Gäst
« Svar #753 skrivet: 27 sep-08 kl 11:53 »
ni som vill följa vad jag äter kan ta en titt:

http:// middag.blogdog.se

idag blir det varma mackor med köttfärsröra...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #754 skrivet: 27 sep-08 kl 18:15 »
ni som vill följa vad jag äter kan ta en titt:

http:// middag.blogdog.se

idag blir det varma mackor med köttfärsröra...

Får inte adressen att fungera.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #755 skrivet: 27 sep-08 kl 18:46 »
Idag blev det persiljejärpar med potatismos och kokta morötter.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

solstrimma

• Gäst
« Svar #756 skrivet: 27 sep-08 kl 19:11 »
Får inte adressen att fungera.

jodå den funkar:

http://middag.blogdog.se

Sommartorparn

« Svar #757 skrivet: 08 okt-08 kl 13:11 »
Gårdagens lunch blev linsröra. Det skulle vara röda, men jag tog en annan sort som heter bergslinser eller ngt liknande, kokta, mixade med torkade tomater i olja och färska örter. På bröd bakat på vassle blev det jättegott. Man måste bara krydda röran tillräckligt (örtsaltet enligt Handboken är uunderbart). Idag blir det gratäng på pasta och pumpa (butternut är mitt tips, för det går inte bort mycket på den och så är den väldigt mör och fin).

Sommartorparn

« Svar #758 skrivet: 09 okt-08 kl 18:24 »
Säsong för Zwiebelkucha, så nu håller jag på. Men det gäller att ha tid på sig, för snabbmat är det inte, även om det är gott och billigt. Och det blir inget halvjäst vin till (Neuer Wein) som det "borde" för jag känner inte för sånt sött blask. Om någon vill ha receptet, så säg till. Då lägger jag in det på lämpligt forum.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #759 skrivet: 10 okt-08 kl 07:43 »
Säsong för Zwiebelkucha

Vad är det för något? Googlade och fick bara upp tyska sidor (oväntat ;D ) och på bildsökning kom det gubbar med dragspel
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser