Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114770 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: Dagliga recept
« Svar #700 skrivet: 03 jul-08 kl 20:33 »
Idag ska jag inte äta nåt!

oj ska du svälta? ;)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #701 skrivet: 03 jul-08 kl 20:34 »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #702 skrivet: 03 jul-08 kl 20:50 »
säger inget :-[
Det drabbar ingen fattig, sålde kaniner för 3500kr igår så jag har råd.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #703 skrivet: 03 jul-08 kl 21:02 »
Idag blev det mest mat från trädgården:

Potatissallad: kokt färskpotatis, hackad färsk lök, oliv- eller rapsolja. vitvinsvinäger, dragon, dill. Blanda varm nykokt potatis i bitar med lök och örtkryddor och så mycket olja/vinäger som potatisen vill suga åt sig. Salt och peppar. Låt det svalna lite, men det ska ätas ljummet. Örterna kan förstås varieras efter smak.

Till detta åt vi den sista burken bondbönor från ifjol. Fräs rikligt med grovt hackad vitlök i olja, i med de avrunna bondbönorna, lita citronsaft på detta + salt o peppar. Låt bönorna snurra runt i kastrullen en stund så de bli genomvarma. Ät!

Lycka är att ha egenodlad mat  ;D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #704 skrivet: 03 jul-08 kl 21:11 »
Det drabbar ingen fattig, sålde kaniner för 3500kr igår så jag har råd.
det va väl de onödiga ingredienswerna jag syftade på....
jag får ju alltid höra utav er att det är onödigt att köpa pizza osv.... :-[

Ekub

« Svar #705 skrivet: 03 jul-08 kl 22:19 »
Blev mat iaf :)...vad har man kocken annars till ??? *s* eller x-kock nu, blir det kanske mer lust till laga gott hemma ist då ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #706 skrivet: 03 jul-08 kl 22:50 »
Idag har jag fastat, det blev bara kaffe och brännvin
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #707 skrivet: 04 jul-08 kl 07:42 »
det va väl de onödiga ingredienswerna jag syftade på....
jag får ju alltid höra utav er att det är onödigt att köpa pizza osv.... :-[

Det är sällan jag äter sån skit men nån gång får man unna sig nåt. Särskilt som vi båda jobbat över 12 timmar den dagen och helt enkelt inte ville laga nån mat.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #708 skrivet: 04 jul-08 kl 07:56 »
I går blev det dock pasta och zucchini gratäng.

Innehållande:
2 gula zucchini
1 gul paprika
1 röd paprika
4 vitlöksklyftor
skal från en 1/2 riven citron
6 mellanstora potatisar
1 stort knippe färsk timjan
1 stort knippe färsk basilika
5 dl vatten
6 dl rörpasta
1krm vit peppar
1krm svart peppar
1krm salt

Woka allt under hög värme i rikligt med olja  tills zucchinin blivit ordentligt mjuk och potatisen mjuknat lite och vattnet kokat bort till hälften. Koka pastan och blanda i röran. Bred ut allting i långpanna.

Tillred en ostsås med bechamelbas på 1 hel mozzarella ost och 4 dl riven gratängost samt klippt timjan och persilja. (späd med mjölk) Häll över gratängen och in i ugnen på 180 grader i 20 minuter.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 07:59 av Kimma »

Vurre

« Svar #709 skrivet: 04 jul-08 kl 23:32 »
Som god katolik äter jag fisk på fredagar. Ikväll fick jag pizza  med sardeller och kapris, sallad och gott vin.
snus? vad är priset på en pris?

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #710 skrivet: 05 jul-08 kl 20:39 »
Idag fann jag äntligen lusten till att laga mat igen, har mest blivit sallad på sistone. Gjorde kåldolmar i sås på följande sätt:

Blanda 600 g lammfärs med en näve pinjenötter, 2 msk persilja, 2 msk basilika, 1 msk spiskummin, 1 citron (saft och skal), salt, peppar, 2 äggulor. Fräs även 1 lök, 2 vitlöksklyftor samt en näve hackad rotselleri. 1,5 dl (okokt) kokt matvete skall också i.
Koka ett kålhuvud lätt. Lossa bladen och skär bort nervänden.
Tillverka dolmar.
Smält 3 msk smör, rör ned 1 msk vetemjöl. Ha i 2 burkar krossade tomater (800g) och 3 dl gräddfil samt 2 dl vittvin. Koka i hop och smaka av med salt, peppar och socker.
Häll såsen i en ugnsfast form, lägg dolmarna däri. Täck med folie och ställ in i ugnen, 180 grader 30-40 min. Servera med potatis.
Grymt gott, kan tänka mig fetaost i nästa gång.

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Ekub

« Svar #711 skrivet: 05 jul-08 kl 22:08 »
Idag blev det högrevstek (riktigt mör och fin blev den :) )med couscous-sallad (couscous, feta, körbärstomater, soltorkade tomater, spenat) och ruccoluasås (creme fraiche, finhackad ruccola och kryddor)  ;D yummie yumm yumm yumm  ;D rabarber- och jordgubbs-smulpaj till efterrätt :D tyvärr hade jag inte så många fingrar med i matlagningen, men gott blev det iaf :) nästan hungrig bara jag tänker på att det finns kvar i kylen *s*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #712 skrivet: 23 jul-08 kl 13:11 »
Till frukost blev det

1 paprika
1hg fetaost
150g italiensk skinka

Lunch:
Borstj med micrade baconstrimlor

Till kvällsmat blir det:
Mousakka ala Atkinsstyle

Skytten

• Skåne
« Svar #713 skrivet: 23 jul-08 kl 13:29 »
Fyra ostmackor och kaffe i morse.

4 st 2.8 öl( fram till nu!).

Ikväll blir det stekt potatis, lök och köttbullar som blev över igår., och kanske den 10:onde ölen.
Har lite vildhallon som väl går åt.

Skågedalen

• -
« Svar #714 skrivet: 23 jul-08 kl 14:58 »
Fyra ostmackor och kaffe i morse.

4 st 2.8 öl( fram till nu!).

Ikväll blir det stekt potatis, lök och köttbullar som blev över igår., och kanske den 10:onde ölen.
Har lite vildhallon som väl går åt.

Det hörs som du har semester... :D

Själv blev det mackfrukost på jobbet som vanligt
Pasta carbonara från igår till lunch
Ska snart hem med en skvätt hemmagjord Fil med en sked hemmagjord sylt i
Ikväll vet jag inte, hoppas min fru vet... annars improviserar vi som alltid annars ;)
Det börjar bli för varmt med lagad mat tycker jag
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Skytten

• Skåne
« Svar #715 skrivet: 23 jul-08 kl 15:26 »
Semester har jag inte, då jag inte har fast jobb, när jag slappar tar jag HEMESTER.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #716 skrivet: 24 jul-08 kl 18:43 »
Dagensrätt:

Sik fylld med örter från trädgården samt smör & salt. Färskpotatis från landet.

Hoppas det blir gott  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ekub

« Svar #717 skrivet: 24 jul-08 kl 20:56 »
Det är gott att fräsa vanlig gullök och vitlök tillsammans med kokta hericot verts, krydda med favviskrydda (jag hade några varv med min favorit från Zeta: Sale di mare med fänkål och selleri och så lite grillkrydda) och slänga på några skedar creme fraiche  ;D löööövly  :) fick roffa åt mig min tallrik igår från min pojkvän som inte ville ha någon mat för att han inte var hungrig...tror att det betyder att det vart godkänt *s*

Vurre

« Svar #718 skrivet: 26 jul-08 kl 23:00 »
Jag fick görgott att äta ikväll: Grillade lammribbs, med polkabetor och broccoli och en sallad på fula tomater och ful gurka, sånt vi inte kan sälja i butiken. Man blir inte rik på det här sättet att leva men man  äter gott.
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
« Svar #719 skrivet: 27 jul-08 kl 17:07 »
Jag fick görgott att äta ikväll: Grillade lammribbs, med polkabetor och broccoli och en sallad på fula tomater och ful gurka, sånt vi inte kan sälja i butiken. Man blir inte rik på det här sättet att leva men man  äter gott.

God mat och lite pengar ! Kan skriva under på det ...  :)

Jag har precis börjat med en laddnig borscht, rödbetssoppa.

Fint sprimlad rödbeta, vitkål och lök fräser i smör i en gryta. Några lagerblad och svartpepparkorn.

Stekt lite bacon i en separat panna och ska blanda i det snart.

Sen, spä med vatten och låt småputtra under lock en bra stund. På slutet åker det i lite riven rödbeta för att piffa upp färgen.

Serveras med några klickar turkisk youghurt och en ostmacka.

Klart lagom tills Yrian kommer in från sin arbetsdag i caféet.

Edit :

Hade i en liten bit kanelstång i koket också, det blev pricken över i:et ... supergott !!
« Senast ändrad: 27 jul-08 kl 19:14 av Vitis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser