Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114850 gånger)

Varg-älva

• Finland
SV: Dagliga recept
« Svar #680 skrivet: 10 maj-08 kl 17:27 »
Idag blir det lasagne.... fast denna gång i tre olika versioner :-\

Sonen måste få en gluten- och mjölkfri version (förutom ost, det klarar han)
Jag ska ha vegetarisk.
Och till de andra lovade jag i något svagt ögonblick att göra en vanlig med kött.....

Egen dumhet kanske...

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #681 skrivet: 12 maj-08 kl 21:42 »
Idag gjorde fruan ost, så till middag blev det stekta ricottabullar med smörfräst kanininnerfilé och till det ett berg av gröna blad från växthuset, små råa broccolibuketter och egen sparris. Inte fy skam för att vara en måndagsmiddag hos en (i pengar räknat) fattig självhushållarfamilj ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #682 skrivet: 12 maj-08 kl 21:53 »
Gjorde en potatis & purjolök soffa med lite kryddor & gott ötrbröd igår
mummsigt som bara den =)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

JoKri

« Svar #683 skrivet: 13 maj-08 kl 10:01 »
På vardagarna måste det vara mat som är lätt att laga...

Igår blev det blodpudding, lingonsylt och vitkål.
Idag blir det pasta med pesto och kyckling.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #684 skrivet: 14 maj-08 kl 19:31 »
Idag blev det hemgjord laktosfri och äggfri Moussaka
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #685 skrivet: 14 maj-08 kl 20:42 »
hamburgare med lökringar från "krubban" :o 8)
är Återprenumerant såklart.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #686 skrivet: 15 maj-08 kl 18:07 »
Potatisbullar, bacon och lingon sylt
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Filip Skräplund

« Svar #687 skrivet: 15 maj-08 kl 18:28 »
Kaffe med farinsocker och ett kvarts glas King Robert till, päron till efterrätt  :)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

« Svar #688 skrivet: 30 maj-08 kl 13:09 »
Här kommer Sommartorparns Nockerl med nässlor och salvia (modifierat tyskt spenatrecept), jättesmaskigt:

250 g vitt bröd (tog rostebröd, orostat) smulas och överhälls med 75 ml het mjölk. Blanda i lite förvällda hackade nässlor (i receptet stod det 500g spenat, men ta inte så mycket nässlor), två ägg, muskot och salt. Låt stå i kylskåp minst 30 min. Koka upp 2 l buljong, ta ut bullar med två matskedar och sjud tills nockerln simmar upp. Smält 80 g smör, lägg i 4-5 salviablad och häll i 1 dl buljong. Vänd nockerln i salviasmöret. Servera med riven (parmesan-)ost och sallad.

Det kunde ha varit mera för tre personer. Nästa gång fördubblar jag receptet.

Vurre

« Svar #689 skrivet: 30 jun-08 kl 17:06 »
Bruna bönor är ganska tama, men man kan pigga upp dem med lite mango chutney. Här blir det alltså bruna bönor på Vurres vis med stekt fläsk idag.
snus? vad är priset på en pris?

Ekub

« Svar #690 skrivet: 30 jun-08 kl 17:34 »
Det här kanske blir repris eftersom jag inte orkade gå igenom alla 46 sidor recept (även om jag älskar recept är jag för trött för det...). Men i alla fall, jag tycker det är supergott med strömmingsfiler som läggs ihop som en klämma med kaviar och dill mellan som (paneras?! ???) steks  :D Var för länge sedan jag gjorde dem :(

Det är även jättegott med kyklingfiler som genomteks i panna och sedan brer man på pesto och river parmesan över. Man lägger filerna i en form och skjutsar in dem i ugnen tills osten smält :) Jättegott till ris och heta grönsaker :) Till dem heta grönsakerna tar man och steker lite grönsaker (oftast kör vi på morot, paprika och lök) och blandar i sambal och honung, smarrigt värre ;)

Hittat väldigt mycket gott i den här tråden som ska testas ;D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #691 skrivet: 30 jun-08 kl 21:20 »
Idag blir det lasagne.... fast denna gång i tre olika versioner :-\

Sonen måste få en gluten- och mjölkfri version (förutom ost, det klarar han)
Jag ska ha vegetarisk.
Och till de andra lovade jag i något svagt ögonblick att göra en vanlig med kött.....

Egen dumhet kanske...
oh my..så du gör 3 rätter???

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #692 skrivet: 30 jun-08 kl 23:21 »
när jag är lite lat och vill ha "snabbmat" strimlar jag grönsaker, t. ex. Squash, vitkål, rödlök och paprika samt hackar vitlök och ingefära. Steker upp detta lite snabbt samtidigt som jag kokar några paket snabbnudlar (utan äckligt smakpulver). Slänger ner nudlarna i pannan och på med (mycket) sesamolja och soja samt lite sambal olek eller chili av någon sort samt kryddor efter behag.

Snabbt men väldigt gott, och billigt!

git

• På våran gård är det
« Svar #693 skrivet: 01 jul-08 kl 10:15 »
Detta receptet fick jag av en väninna som var på besök och fick se makens druvor som växer i uterummet.

Vindruvsbladsknyten
1 glas Grötris (okokt)
1 stor gul lök (hackad)
1/2 glas yoghurt    3% mildnaturell
lammkött   (kokt,hackad)
  Dill rikligt
  Salt
blanda detta
lägg 1 msk i varje vindruvsbladsbaksida och lägg i en gryta med vikningen nedåt, täck botten på grytan, går bra att lägga lager på lager.
1 3/4 glas vatten
olja
Lägg en tallrik på så att dom inte flyter upp.
Koka långsamt tills vattnet gått in i riset

vill man ha mera som hel måltid.
Lägg Bondbönor i botten 1-2 lager, men öka då vatten mängden till ca 2 glas beroende på hur mycket bönor du lägger i.

Äts med bröd till.

Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #694 skrivet: 03 jul-08 kl 16:59 »
maten idag blir färskpotatis,sill,rostbiff,sallad,gräddfilssås med gräslök
dryck blir citronvatten.
lätt,enkelt och mycket gott :D

Skytten

• Skåne
« Svar #695 skrivet: 03 jul-08 kl 17:20 »
Idag ska jag inte äta nåt!

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #696 skrivet: 03 jul-08 kl 17:30 »
Köpepizza!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sommartorparn

« Svar #697 skrivet: 03 jul-08 kl 17:52 »
Tror jag ska göra en riktigt smaskig sallad med bl a ruccola från trädgården. Fårost eller fläsktärningar, det är frågan.

anette i bugared

• -
« Svar #698 skrivet: 03 jul-08 kl 18:16 »
Köpepaj, direkt från micron. Slungar honung så allt annat i köket är omöjligt, inklusive matlagning.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ekub

« Svar #699 skrivet: 03 jul-08 kl 19:42 »
Hmmm, funderar ff på om jag ska orka laga mat. Lite parrotssnacks kommer man inte långt på :( *kurr kurr*

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare
LimJans, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser