Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114793 gånger)

Sommartorparn

Re:Dagliga recept
« Svar #580 skrivet: 27 okt-07 kl 19:50 »
Det blev boef bourguignon av det fina ekonötköttet. Det tog lång tid att göra men det räcker även till i morgon. Då kanske jag gör en liten pumpasoppa till förrätt i o m att huvudrätten är klar - det finns  t o m kuerbiskässpätzle (en sorts hemmagjord pasta med pumpa inmojsad, varvad med riven ost) att värma upp om inte det blir för mastigt. Och har lovat lillebror "heisse Liebe" - uppkokade hallon och äkta vaniljglass.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #581 skrivet: 28 okt-07 kl 19:29 »
Tillbaka i Sthlm efter att ha kört första flyttlasset till Järvsö, lite overkligt är det men jäklar vad skönt det skall bli att äntligen kunna odla allt det där jag alltid drömt om... Hur som helst så blev det en mycket lyckad panikmiddag tillagad i vårt ganska nedplockade kök:

Fräs ett halvt kilo stora räkor som hastigast i smör, lägg upp dem på en tallrik och låt vila.
Fräs 2 gula lökar, en stor paprika och 3 vitlöksklyftor som hastigast. Häll på 2 burkar hela tomater. Rör ned 2 påsar saffran och krydda med svartpeppar, salt, chili och två nypor socker.
Låt puttra i 15 minuter.
Ha i räkorna.
Servera med pasta och parmesan.

//Valma
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 19:31 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Moumolia

• Gäst
« Svar #582 skrivet: 30 okt-07 kl 19:11 »
Mousaka

en stor ungsfast form

2 Kg storra äggplantor
1 Kg köttfärs
2 1/4 dl olja
2 storra lökar
5 röda tomater
1 1/4 dl torrt vitt vin
salt, peppar, riven ost
olja för fritering
2 - 3 satser bechamelssås

Rensa och skölj äggplantorna och skär dem i tunna skivor. Salta dem och lägg dem i ett durkslag. Bryn löken och köttfärsen i olja och häll över vinet. Lägg i de skalade och krossade tomaterna, salta och peppra och låt småkoka tills vattnet kokat bort. Hetta upp oljan i en stekpanna och frittera äggplantorna. Lägg dem därefter i en ugnfast form och strö riven ost över dem. Lägg på hälften av köttfärsen och därefter ytterligare ett lager äggplantorm, strö riven ost över och lägg på resten av köttfärssåsen. Strö över riven ost och bred ut bechamelsåsen jämt över hela formen. Strö riven ost över så att det blir en knaprig skorpa på mousakan.

Variation:
1. För att mousakan lättare ska kunna skäras upp och hålla formen bättre kan man också lägga ett lager skivad friterad potatis i mousakan.

2. Mousaka med Squash
Gör mousakan på samma sätt men byt ut äggplantorna mot squash som skär i skivor och fritterar.

Sommartorparn

« Svar #583 skrivet: 31 okt-07 kl 16:02 »
Rödbetskalops. Lika delar tärnade rödbetor och lök fräses i olja 15 minuter. Strö över mjöl och späd med buljong. Smaksätt med lagerblad och sellerisalt. Kokas till kalopsen är mjuk. Serveras med kokt potatis.

Sommartorparn

« Svar #584 skrivet: 01 nov-07 kl 17:06 »
Surkålssoppa med curry och marinerade katrinplommon samt falsk kalvdans till efterrätt.
Soppan görs så här: 1msk curry fräses med 2 msk fett. Tillsätt 1l buljong och 750g färsk surkål (inte burkkonserverad). Låt koka 15 minuter. Under tiden värmer man upp juice, cider, rom eller konjak och lägger i 200g katrinplommon utan kärnor. Mixa surkålen grovt (funkar också utan - min hushållsmaskin har just dött av ålderskrämpor), häll i 2dl grädde och plommonen med vätska. Koka 10 min till.

En höstpromenad rekommenderas efteråt.

Sommartorparn

« Svar #585 skrivet: 03 nov-07 kl 14:35 »
Purjolökspaj med keso och ost. Det måste ju inte vara kött varje dag. Men i morgon blir det "rouladen", rullade lövbiffar fyllda med fläsk, lök och inlagd gurka och serverade med potatis och rödkål.

cassiopeia81

• Gäst
« Svar #586 skrivet: 03 nov-07 kl 15:45 »
Paniklunch med kikärtor:

Ta en burk sköljda kikärtor, eller motsvarande mängd hemkokta. Skiva 10 cm purjo och fräs den varm i stekpanna tillsammans med kikärtorna (kan bytas ut mot klippt lökblast eller gräslök, eller gul lök som då ska fräsas nästan ätfärdig innan ärtorna åker i). Klicka i ca två deciliter tjock matlagningsyoghurt, en rågad matsked Ajvar Relish ( grillad paprika-röra på burk) och värm till lagom ättemperatur. Mättar två personer bra, speciellt om det finns groddar och en brödskiva till.

Jag brukar också laga paniklunch med kikärtor, fast jag har en egen variant som uppkom som ett experiment och visade sig bli en favorit.

Jag brukar fräsa typ en lök, finhackad, i lite olja. Sedan tillsätter jag hackad färsk tomat, ca. 2 stycken/person (tomatkross funkar i nödfall men blir inte lika gott), och lagom mängd kikärter ur frysen. Det får puttra ihop några minuter, medan jag tillreder couscous enligt paketets anvisningar. Sedan smaksätter jag kikärtsröran med salt, peppar och MYCKET spiskummin, och äter med couscous.

Snabbgjort, billigt, och jag som har en ämnesomsättning som kräver proteinrik mat med långsamma kolhydrater håller mig mätt och glad länge. Inte konstigt att det blev en favorit...

Varg-älva

• Finland
« Svar #587 skrivet: 10 nov-07 kl 19:49 »
Idag blev det pizza... fyllning till var och en enligt smak, för mig blev det trattkantareller. Och eftersom jag inte kan laga lite mat blev det sammanlagt 13 st pizzor, stora som ugnsplåten... massor med mat i frysen igen! (tills hästtokiga ungen kommer från skolan och ska till stallet och är vrålhungrig...)

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #588 skrivet: 10 nov-07 kl 19:55 »
Men i morgon blir det "rouladen", rullade lövbiffar fyllda med fläsk, lök och inlagd gurka och serverade med potatis och rödkål.
Det lät gott! Hur gör du denna rätt? Här råder brist på lust, utrymme och ork när det kommer till matlagningen vilket resulterade i tacos.

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Sommartorparn

« Svar #589 skrivet: 10 nov-07 kl 21:56 »
Det lät gott! Hur gör du denna rätt?

Tryck ut lövbiffen om det behövs, salta, peppra, fördela senap, lökringar, skinka/bacon och inlagda gurkskivor i mitten av biffen (lämna en kant fri), rulla ihop som en kåldolm, bind upp med steksnöre eller använd köttstickor. Bryn, och gör f ö som med en stek, d vs fyll upp med buljong eller rödvin och olika soppgrönsaker i bitar. Låt koka 1,5-2 timmar. I tryckkokare tar det bara 1/3 av tiden. Skyn och grönsakerna kan du passera genom en sil, så får du en kraftig sås, som du kan smaka av med grädde eller creme fraiche, salt och peppar.

Den här rätten lönar sig att göra en större sats av och frysa in tills en gång när man inte hinner laga mat. Värm upp i såsen. Smaklig måltid!

hönstanten

• Gäst
« Svar #590 skrivet: 11 nov-07 kl 20:33 »
Så här på fars dag slog vi till med färsk getkillingfilé med egen ugnspotatis och tzatsiki. Ett lagrat rött vin från 1997......vad gör man inte för en underbar pappa..:-)

Sommartorparn

« Svar #591 skrivet: 14 nov-07 kl 13:15 »
Så här på fars dag slog vi till med färsk getkillingfilé med egen ugnspotatis och tzatsiki. Ett lagrat rött vin från 1997......vad gör man inte för en underbar pappa..:-)

Det var minnsann inte illa. Du kan nog öppna en lyxrestaurang i morgon dag.
Här blir det pepparrotskött och blåbärspaj. För gårdagens laxcannelloni med ostsås är slut.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #592 skrivet: 17 nov-07 kl 14:42 »
Lite annorlunda äppelkaka

2 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 dl cocosflingor
1 tsk bakpulver

blandas med 100 g smält smör och en näve halverade hasselnötter och strös över äppelskivor i smord form. 25 min i ugnen. Grader har jag noll koll på eftersom vi inte har nån termometer på vår vedspis, men GOTT blev det!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Sommartorparn

« Svar #593 skrivet: 17 nov-07 kl 16:57 »
Surstek på nötkött i mörkt öl, brynt och kokt med spad och extra mörkt, sötat öl i tryckkokare, rödkål på lättsyrad rödkål, inte färsk, men annars kokt som vanligt, och kroppkakor. Allt enligt recept i Vår kokbok.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #594 skrivet: 18 nov-07 kl 00:24 »
Gransirap

För er med mycket starkt sockerbehov.
Varning! Håret reser sig!  :o

Ca 3 liter vårgröna granskott
1 ½ liter kokande vatten som hälles över skotten.
Låt stå över natten. Silas dagen efter.
Häll i drygt 1 kg socker i spadet.
Kokas på svag värme i 5 timmar. Rör om då och då.

Efter förtäring, borsta tänderna och kamma ner håret.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

hönstanten

• Gäst
« Svar #595 skrivet: 18 nov-07 kl 19:35 »
Det var minnsann inte illa. Du kan nog öppna en lyxrestaurang i morgon dag.
Här blir det pepparrotskött och blåbärspaj. För gårdagens laxcannelloni med ostsås är slut.

Jodu sommartorparn! Här äts det lyxigt i överkant. Helt utan extra kostnad..;-)

Rådjursöga

« Svar #596 skrivet: 18 nov-07 kl 19:44 »
En matig skaldjursgryta serverad med hemmagjord aioli, nybakat bröd och ett gott glas vitt till!

Sommartorparn

« Svar #597 skrivet: 20 nov-07 kl 13:13 »
Bratwurst, surkål och potatismos. Börjar bli lite tomt i kylskåpet. Väldigt inspirerat.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #598 skrivet: 20 nov-07 kl 20:13 »
Här blev det Nikkaluoktasoppa. Snabbt och gott och mättande! En soppa vi ofta åt hemma när jag var liten. Fast nu gjorde jag med sojafärs istället för köttfärsen (oftast älgfärs) när jag bodde hemma.
Till soppan åt vi varma mackor med ost och tomater.

Nikkaluoktasoppa
4 port.
2 hg   färs, ex. kött -, soja- eller quorn-
1 msk   smör
1-2   purjolökar (ca 200 g)
4 dl   vitkål, strimlad (ca 400 g)
2 msk   senap (söt svensk)
1   lagerblad
1 l   buljong (ex. köttl el grönsaks- från tärning)
1 msk   äkta soja
   salt
   vitpeppar
   persilja

Bryn färsen i smöret i en gryta som soppan sedan kan serveras ur. Skölj och strimla purjolök och vitkål. Låt grönsakerna fräsa med köttfärsen en stund. Tillsätt senap, lagerblad och buljong. Koka soppan ca 10 min. Smaka av med äkta soja, salt och vitpeppar. Klipp persilja över.

Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Sommartorparn

« Svar #599 skrivet: 22 nov-07 kl 08:37 »
Igår åt vi kalops. Har aldrig tillagat det förut, men vi fick det ibland i skolmatsalen. Blev gott med kryddpeppar i. Ett bra sätt att använda mindre fina delar av nötköttet jag köpte i paket. Och det gick ganska snabbt i tryck-kokaren också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare
Hantverkaren, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser