Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Leonbergerpappa"?????  (läst 15798 gånger)

conky

SV: "Leonbergerpappa"?????
« Svar #40 skrivet: 02 maj-09 kl 23:47 »
Kan du inte køpa en dildo till hunden istællet?
Eller har du ett långsiktigt avelsprogram och mål med dina parningar ? Annars kan du væll låta bli, både før hundarna och "våran" skull.
Snubbe som gör karriär men som helst vill byta tangenbordet mot yxan,
Staden mot skogen
Stress mot lugn ...

Vargerik

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 02 maj-09 kl 23:55 »
Kan du inte køpa en dildo till hunden istællet?
Eller har du ett långsiktigt avelsprogram och mål med dina parningar ? Annars kan du væll låta bli, både før hundarna och "våran" skull.
Varierande kvalitet på inläggen... ::)
Det enda svåra med TS idé är att få fram hem som passar dessa hundar som säkert blir kanonhundar i rätt hem, tyvärr känns det som oddsen är rätt dåliga och det slutar i en allergianonns på blocket.
Kan du inte para med en schäfer då? Känns som det vore lättare att hitta bra hem, menar jag.

malines

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 03 maj-09 kl 00:07 »
Ja, valpar blir det nog. I morse ringde en kompis upp mig och frågade om vi inte skulle presentera våra hundar för varandra.. hon har en härlig långhårig Schäferkille. Så nu är  4 valpar önskade redan i "tankestadiet"!! Vi får väl se om de gillar varann. ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 03 maj-09 kl 00:14 »
Hamense... :-[

Bia

« Svar #44 skrivet: 04 maj-09 kl 14:39 »
Kan inte fatta hur man kan blanda raser. Ännu mindre att inte kolla upp HD AD ögon MH mm.
"min tik är så fin.." Det ligger lite mer än så.

Jag har en avelshane. Och jag ställer höga krav på tiken som frågar. Kollar även hennes syskon, föräldrar mm.

Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #45 skrivet: 04 maj-09 kl 15:38 »
grejen är den också då det handlar om schäfer att sånt inte är någon garanti längre. vet av uppfödare som har kollat båda föräldrar i 6 generationer bakåt, så att det inte fanns några defekter där. det fannd det inte heller. kullens hd blev ändå åt helv...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Silverwolf

« Svar #46 skrivet: 04 maj-09 kl 21:25 »
Kan inte fatta hur man kan blanda raser. Ännu mindre att inte kolla upp HD AD ögon MH mm.
"min tik är så fin.." Det ligger lite mer än så.

Och jag kan inte fatta hur man kan stirra sig blind på "ras" och rasstandarder... smaken är som baken...

Och som LillaSOphie sa så är man ju inte helt garderad bara för att föräldrarna är friska...
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #47 skrivet: 04 maj-09 kl 21:41 »
precis, till saken hör också att kullen var avsedd att bli skyddsschäfrar till polis och militär, det var alltså riktiga schäfrar och inga räkstjärtar, som svensson brukar springa omkring med. där har man ju hört skräckhistorier om att det inte är ovanligt att man måste ta bort hunden, när den bara är några år, för att höfterna är paj. så det hela med att ta valpar på schäfer eller ens blanda i (varför man nu skulle vilja blanda) skulle jag vara försiktigt med bara av denna anledning.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

MonkeyPix

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 05 maj-09 kl 12:41 »
precis, till saken hör också att kullen var avsedd att bli skyddsschäfrar till polis och militär, det var alltså riktiga schäfrar och inga räkstjärtar, som svensson brukar springa omkring med. där har man ju hört skräckhistorier om att det inte är ovanligt att man måste ta bort hunden, när den bara är några år, för att höfterna är paj. så det hela med att ta valpar på schäfer eller ens blanda i (varför man nu skulle vilja blanda) skulle jag vara försiktigt med bara av denna anledning.

Vad menar du? Att man ska sluta avla på schäfrar?  :-\

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #49 skrivet: 05 maj-09 kl 18:00 »
det är det som är kruxet. i schäfervärlden finns det stora diskussioner att faktiskt dela upp rasen i två nya raser. dvs att bruksschäfrar ska bli en egen ras och exteriörschäfrar en annan pga att aveln har gått isär så starkt. dessa linjer liknar sig knappt i varken utseende eller mentalt. en sådan uppdelning har skett förut med andra raser. bruksfolket är för det, de andra emot, vilket inte är så svårt att förstå, eftersom exteriörfolket snyltar på bruksschäferns rykte. utställningsschäfrarna är så svårt sönderavlade att man egentligen borde lägga ner den nuvarande aveln och börja om från början. så illa är det. detta och att linjerna inte liknar varandra längre är anledningen till att bruksfolket vill sära på linjerna genom att dela upp dem i olika raser. det är starka problem både fysiskt och psykiskt vad gäller utställningsaveln. när schäfrar blir champion när de har så dåliga höfter att de bara vinglar fram och man ser att deras höfter är så fel att det bästa för denna "fina" hund vore att låta honom somna in är det något helt åt helvete med schäferaveln.

bara att det kan bli så som jag beskrev ovan med handplockade bruksschäfrar ger ju en bra fingervisning hur det ser ut för övrigt när schäfrarna inte prestationsavlas utan enbart avlas efter utseende. att sedan enbart gå efter hd-intyget på tiken (och eventuellt hanen) är mer än förkastligt, eftersom man uppenbarligen inte bryr sig om de bakåtliggande generationerna som också har stark betydelse för hur kullen kommer att bli. det är mycket troligt att hela kullen inte blir äldre än 4 - 5 år just pga hd, även om den mentala biten skulle funka, vilket ju inte heller är givet med dagens schäferavel.

detta problem finns hos många populära raser idag, om inte de flesta. men hos schäfrarna är det enligt mig tydligast, just för att de har varit otroligt populära under mycket lång tid både hos privatpersoner och bruksfolket. problemen är nog mindre hos raser som enbart avlas efter prestation och där uppfödarna håller noggrant koll på linjerna, importerar nytt blod och sållar strängt bort individer ur aveln som inte håller måttet. en tumregel är ju att valpar efter ett föräldrapar som ska ingå i aveln alltid ska vara minst lika bra, helst bättre än föräldrarna. både i de egenskaper man eftersträvar i aveln, men psyket och den fysiska hälsan är lika viktiga. annars går aveln bakåt. när man sedan bara går efter färg och speciella vinklar släpar ju hälsan efter och till slut får man problem som är beskrivna ovan.
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 18:26 av LillaSophie »

Vargerik

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 06 maj-09 kl 00:48 »
Fan, LillaS! Du kan ju ;) Ditt inlägg värmer mitt hjärta och tar orden ur min lena trut!
 :-*

Vilse

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 06 maj-09 kl 02:57 »
det intressanta aer att om vi foerst startar me dom som anser att scahefern ks delas upp efter faerg,,vita foer sej och black and tan foer sej fast det aer samma jycke.
Sen saa har vi black and tan som aer raekstjaertar och vanliga foerhoppningsvis sunda fyrkantiga schaefrar.
det finns problem baade inom vita o faergade o raekstjaertarna o fyrkantshundarna.

det "skojisga" aer att till och med inom dom vita saa ser man hur en del drar mot raekstjaertar!

mina aer vita och av normal fyrkantiga sorten,,men foer den del kan man inte saeja at dom inte kan baera paa taskiga hips eller elbows bara foer att dom aer av fyrkantiga bruksmodellen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #52 skrivet: 06 maj-09 kl 09:38 »
Fan, LillaS! Du kan ju ;)

vet jag väl ;)

Bia

« Svar #53 skrivet: 06 maj-09 kl 10:24 »
"Och jag kan inte fatta hur man kan stirra sig blind på "ras" och rasstandarder... smaken är som baken...

Och som LillaSOphie sa så är man ju inte helt garderad bara för att föräldrarna är friska... "

Det handlar om att bevara rasen!!
Visst det finns inga garatier att  tex avkommorna blir such för att föräldrarna var det... 
Men att blanda olika raser för att man gillar raserna. Vissa raser borde inte ens korsars.

Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #54 skrivet: 06 maj-09 kl 11:13 »
helt rätt. grundregeln är ju att man aldrig får korsa två starka raser, det kan gå käpprätt åt helv... och bevara raser, inte producera. kan bara ställa mig bakom det.

MonkeyPix

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 06 maj-09 kl 15:16 »
Kanske har ni rätt. Jag vet inte. I allmänhet har jag svårt för "avel" och "bevara raser".
Jag tycker det låter hemskt illa på något vis...
Det var någon gubbe från Tyskland som snackade om det för ett gäng med år sedan. Men då handlade det om människor...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #56 skrivet: 06 maj-09 kl 17:46 »
ja, sånt där är ju lite svårt när man ser det sådär jätte pk. i människovärlden är det ju oftast reglerad iaf, vad som gäller inavel. i djurvärlden måste vi ju se till att det inte blir fel och när valpproduktion som står i förgrunden, så är det hela helt plötsligt inte sådär jätte noga längre som vi har sett. vill man sedan ge sig in i diskussionen med att blanda raser, så går det inte att dra allt över en kam, framför allt inte om man vill börja med att se det hela politiskt. det blir helt skruvad. det hela med hundraser handlar om att varje ras har speciella egenskaper och ett speciellt syfte. det är något vi människor har skapat, det har inte uppstått naturligt på något vis.

i sig är ju rasaveln en ständigt pågående process och rasen anpassas ju efter våra nuvarande behov. principen är dock densamma och grundegenskaperna bevaras i raserna, även om det ursprungliga användningsområdet gått förlorat. vissa "uppfödare" har glömt bort vad avel i sig innebär och det är då problem i rasen uppstår.

om man nu skulle börja med att skita i hundraser och blandar hej vilt så skulle vi i slutändan få hundar utan distinkta egenskaper. det skulle bli en grå massa "hund" helt enkelt, ingen visste hur valpen på ett ungefär kommer att bli då den vuxit upp och att hitta en hund som passar till ett speciellt ändamål skulle bli nästintill omöjligt. många hundar skulle fara illa, eftersom hund och ägare inte klaffar. hunden hamnar då i en omplaceringscirkus, som många missförstådda hundar redan är i. det skulle bara bli ännu fler och för det mesta vill jag tyckas se att det är just blandraser som har hamnat i en sådan. efter ett tag eller redan på en gång skulle många hundar bli avlivade, just för att det inte funkar med ägaren. det är också något som pågår just nu, men det hela skulle öka. rasavel är något man helt enkelt få leva med. då det gäller hundar eller domesticerade djur öht får man lägga partiboken åt sidan och komma utanför detta tänk. det blir lättare för en själv och bättre för djuren.

Charlotte

• -
« Svar #57 skrivet: 06 maj-09 kl 18:57 »
helt rätt. grundregeln är ju att man aldrig får korsa två starka raser, det kan gå käpprätt åt helv... och bevara raser, inte producera. kan bara ställa mig bakom det.
Fast det där håller jag inte med om...
Om man ska korsa så är det väl bättre att korsa två liknande raser så vet man mer vad man får.
Jag har en hund som är korsad för att få fram en Stående Fågelhund som har tjockare päls än pointern men inte lika långhårig som settern, en "Potter" helt enkelt,  den aveln leder inte till några obehagliga överraskningar.
 Att däremot börja korsa "sträva" raser med "mjukare" raser för att få till nån sorts "lättare" hund tycker jag är helt galet... Tänk en BCs signalkänslighet och blixtsnabba reaktioner korsat med en ras som har lätt att ta till agressioner...
 För övrigt så är ju redan Schäfern i princip delad (de som vet vad de vill ha väljer ju från brukslinjer och inga såna uppfödare säljer till inaktiva valpköpare) som flera andra raser tex Labradoren, Cocker Spanieln och Irländska settern.
                                           Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 19:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #58 skrivet: 06 maj-09 kl 19:26 »
nä, jag pratar inte om liknande raser. jag pratar om starka raser. amstaff och rottweiler t ex eller ja, det finns många exempel. det är mycket större risk att det går snett än att blanda en mjuk och en stark ras eller två mjuka raser. blanda amstaff och labbe, t ex är ju "mindre riskabelt" eller bichon frisé och fransk bulldog. inget jag skulle uppmuntra, för att det fyller ingen funktion.
att man brukar korsa liknande raser, speciellt i jaktsammanhang är ju något som är vanligt och som ofta faktiskt också fyller en funktion. det är alltså något som jag inte kan säga något negativt om jämfört med att medvetet blanda två raser utan egentlig anledning. eller ja, jag kan inget om jakt, men jag kan då inte tänka mig att en jägare bara sådär skulle korsa två raser. så denna specifika situation är något som jag inte vill uttala mig om egentligen. men i princip håller jag fast vid att jag i grunden är emot blandrasavel, även fast jag har känt och träffat många fina blandisar.

MonkeyPix

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 06 maj-09 kl 21:55 »
Du har rätt Sophie. Du verkar vara en klok kvinna och vet vad du talar om.

Har själv en sådan där missförstådd hund (schäfer/leonberger) som blivit omplacerad. Det har tagit mycket tid, energi och kraft för att få honom dit där han är idag.

På sätt och vis håller jag med dig i allt du skriver. Men å andra sidan anser jag på något sätt att "har man gett sig in i leken får man leken tåla". Har man skaffat en hund, blandras eller ej, så får man se till att ge den förutsättningar för att bli en bra hund. Jag tror inte att de flesta problemen med hundar beror på hundarna i sig utan snarare på människorna.

Men visst, att avla på hundar för att få fram bra "bruksegenskaper" kan jag se en poäng med. Att avla på utställningshundar för att få fram specifika utseenden har jag svårare för att se meningen med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser