Gutar är visst lantras, men skiljer sig från allmogeraserna en del. Gutar har en tydligt uråldrig brunstcykel. De vet att flest lamm överlever om de föds på våren, när betet börjar spira. ( De är ju lite "egna" också, så de tycker väl att begriper bättre än människan
)
Har själv haft baggar gående med flocken utan problem. Men det förutsätter också utrymme. På för trånga utrymmen (små hagar och boxar i lagården) verkar baggen lätt bli på "dåligt" humör.
Gimskogen, menar du att du skulle ge kraftfoder i så stora mängder nu när gräset spirar, att det skulle kunna ta livet av baggen?
Då vi aldrig ger vare sig tackor eller baggar kraftfoder och planerar lammning till betessäsong är den biten lite svår att förstå.
Kan det vara lönsamt?
ehh Brigit..
du o jag är INTE grannar....

Har har vi fortfarande ca 60 cm snö på norrsidorna o iskuggan men snönö har smält på söder sidorna... så nåt spirande gräs lyser med sin frånvaro...

vi får väl spirande gräs om ca en månad... ändå bor vi söder om sveriges geografiska mittpunkt... Ligger ju i medelpad..
så större delen av sverige har mer snö än oss...
Så allt är relativt... vi är tvungna att köra hel stallutfodring/ vinter utfodring i minst en månad till..

Sverige är ett avlångt land...

jo mina roslagatackor som lammat i vintars de får kraftfoder.. men inga mängder..kanske 0,5 kg o resten har precis lammat de som inte hade olaget att brunsta i juni...

Jo då Birgit även jag försöker planera mina lamning.. men tyvärr så hjälper de inte alltid...
Nu har väl jag aldrig sagt att mina roslagsfår skulle vara en stor guldgruva...
Men de betalar sig själva....
Fri tillgång på torrt hösilage o nu lite korn... + mineraler..
o sen kanske jag säljer nåt livdjur o sen är de med i min SAM ansökan... o mina hagar blir fina o välbetade..
o jag får mört o fint kött i frysen... kanske inte så stora stekar men mycket möra o goda.

Men frågan var vad man gör om baggen stångar lammen... eller... jag bara sa vad jag gör...