Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  baggen stångar lammet  (läst 2071 gånger)

gröten

baggen stångar lammet
« skrivet: 13 apr-09 kl 19:20 »
hej!
min ena tacka lammade idag och tar väl hand om lammet men baggen verkar inte tycka att lamm är nåt kul. han stångar det och går på det... inte jättemycket men om lammet råkar gå i hans väg...
nån som har liknande erfarenheter? måste jag skilja dem åt?

purelyplatonic

SV: baggen stångar lammet
« Svar #1 skrivet: 13 apr-09 kl 19:27 »
Vad jag förstår så är det rätt vanligt och det kan lätt hända att baggen stångar ihjäl de små liven. Jag skulle flytta baggen direkt, det är inte kul att hitta döda lamm.

gröten

« Svar #2 skrivet: 13 apr-09 kl 19:32 »
oj! hur länge då tror du? när är det stort nog att klara biffen?

purelyplatonic

« Svar #3 skrivet: 13 apr-09 kl 19:38 »
Det vet jag faktiskt inte.

Men ofta så flyttar man ju baggen för att tackorna inte ska bli dräktiga i förtid. Vissa tackor kan brunsta året om och brunstar tom under digivning och då är inte baggen sen att hoppa på.

gröten

« Svar #4 skrivet: 13 apr-09 kl 20:41 »
ok. nu har jag satt tackan och lammet i en annan liten hage så länge, hoppas det går bra sen när de får komma ut, jag tänker att lammet får växa till sig i några dagar först.
tack för svar!

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 13 apr-09 kl 22:02 »
Jag har allt som oftast haft baggen kvar och det har aldrig varit något problem. Kommer lammen i vägen så lär han dom att hålla sig undan. Ganska snart så ser han efter dom. Men olyckor kan säkert hända om man har otur.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 13 apr-09 kl 23:31 »
DE är mycket olika på baggar.... :-[

endel är mycket milda o snälla.. andra stångar ihjäl dem...

de vet man aldrig förän de är försent...

så de bästa är att ha baggen i en anan hage... eller ta in han o se till att han har en sällskap... för sälskap vill han ha... annars är de frysen som gäller här hemma hos mig...

sen skall ju tackan o lammet ha mer mat än en bagge så de är egentligen inte bra att ha baggen tillsammans med tackorna... då baggen kan få urin sten om han får förmycket kraftfoder..

tackorna - iallafall lantras o allmoge brukar brunsta om ca 3 veckor efter lamning..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 apr-09 kl 07:09 »
 :o är inte gute lantra eller allmoge? Mina har aldrig brunstat efter lammning, inte förran på hösten. Baggen går alltid i flocken.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Birgit

« Svar #8 skrivet: 14 apr-09 kl 07:54 »
Gutar är visst lantras, men skiljer sig från allmogeraserna en del. Gutar har en tydligt uråldrig brunstcykel. De vet att flest lamm överlever om de föds på våren, när betet börjar spira. ( De är ju lite "egna" också, så de tycker väl att begriper bättre än människan ;))

Har själv haft baggar gående med flocken utan problem. Men det förutsätter också utrymme. På för trånga utrymmen (små hagar och boxar i lagården) verkar baggen lätt bli på "dåligt" humör.

Gimskogen, menar du att du skulle ge kraftfoder i så stora mängder nu när gräset spirar, att det skulle kunna ta livet av baggen?
Då vi aldrig ger vare sig tackor eller baggar kraftfoder och planerar lammning till betessäsong är den biten lite svår att förstå.
Kan det vara lönsamt?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 14 apr-09 kl 08:33 »
Gutar är visst lantras, men skiljer sig från allmogeraserna en del. Gutar har en tydligt uråldrig brunstcykel. De vet att flest lamm överlever om de föds på våren, när betet börjar spira. ( De är ju lite "egna" också, så de tycker väl att begriper bättre än människan ;))

Har själv haft baggar gående med flocken utan problem. Men det förutsätter också utrymme. På för trånga utrymmen (små hagar och boxar i lagården) verkar baggen lätt bli på "dåligt" humör.

Gimskogen, menar du att du skulle ge kraftfoder i så stora mängder nu när gräset spirar, att det skulle kunna ta livet av baggen?
Då vi aldrig ger vare sig tackor eller baggar kraftfoder och planerar lammning till betessäsong är den biten lite svår att förstå.
Kan det vara lönsamt?

ehh Brigit..
du o jag är INTE grannar.... :-[

Har har vi fortfarande ca 60 cm snö på norrsidorna o iskuggan men snönö har smält på söder sidorna... så nåt spirande gräs lyser med sin frånvaro... ;)

vi får väl spirande gräs om ca en månad... ändå bor vi söder om sveriges geografiska mittpunkt... Ligger ju i medelpad..

så större delen av sverige har mer snö än oss...

Så allt är relativt... vi är tvungna att köra hel stallutfodring/ vinter utfodring i minst en månad till.. :-[

Sverige är ett avlångt land...
 8)

jo mina roslagatackor som lammat i vintars de får kraftfoder.. men inga mängder..kanske  0,5 kg o resten har precis lammat de som inte hade olaget att brunsta i juni...  ;)

Jo då Birgit även jag försöker planera mina lamning.. men tyvärr så hjälper de inte alltid...
Nu har väl jag aldrig sagt att mina roslagsfår skulle vara en stor guldgruva...

Men de betalar sig själva....

Fri tillgång på torrt hösilage o nu lite korn... + mineraler..
o sen kanske jag säljer nåt livdjur o sen är de med i min SAM ansökan... o mina hagar blir fina o välbetade..
o jag får mört o fint kött i frysen... kanske inte så stora stekar men mycket möra o goda.
 8)

Men frågan var vad man gör om baggen stångar lammen... eller... jag bara sa vad jag gör...
 ::) 

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 14 apr-09 kl 08:55 »
Svårt att tänka sig när solen skiner och det är 20 grader ute!   8)
Det är väl det som är tjusningen med vårt avlånga land!

I annan tråd står det om en tacka som legat ihjäl sina lamm - frågan är väl hur mycket man ska bry sig. Jo jag vet - varje förlust är en mindre katastrof - men det är sköra varelser och annat kan ju också hända. Jag har aldrig varit med om att baggen stångar ihjäl ett lamm - däremot gett en rejäl hurring på ett nyfött lamm som inte fattat vinken (ser väldigt dramatiskt ut). Så utifrån mina erfarenheter (liten flock - totalt haft får i 5-6 år) inga problem. Däremot ha baggen i annan hage har jag testat och det kan vara jobbigt när de ropar på varandra...

nysse

« Svar #11 skrivet: 14 apr-09 kl 10:36 »
Vi har haft tur med våran Gutebagge Loke. Han går tilsammans med tjejerne hela året. Är väldig snäll och social, båda vid lam och oss.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 14 apr-09 kl 12:23 »
Svårt att tänka sig när solen skiner och det är 20 grader ute!   8)
Det är väl det som är tjusningen med vårt avlånga land!

jag kanske över drev lite med snön... men efter det fina vädret nu i påsk - även vi har ju haft 15 grader varmt här i inlandet... så smälter snön hela tiden.... men de tar sin tid... då vi ju haft upptill ca 70 cm i år... hörde av bekanta från västernorrland o jämtland där har de ju haft mer än 1 meter snö..

men nog är de mer än hälften kvar ännu här iallalfall..... o som jag sa man går ogärna ut på skuggsidorna i snödrivorna då de går upp till knäna...  8)

men betet lär ju vänta på sig till i början av maj iallafall..

:D

Birgit

« Svar #13 skrivet: 15 apr-09 kl 13:34 »
Jo, gimskogen, jag tror säkert du har koll på läget ;) Har iof haft roslagsfår som lammat "väl" tidigt också. Har dock aldrig behövt ge spannmål eller kraftfoder. De är närmast feta på hö/ensilage. Naturligtvis får de slat/mineraler också.
Jag är medveten om att ni har längre vintrar också. Fast vår snö var borta veckan innan påsk och nu är gräset rejält högt. Det går fort.

Har heller aldrig råkat ut för bagge som stångar ihjäl lamm. De kan stånga efterhängsna lamm. Gutetackorna kan ju gå lös på sina lamm rejält också. De liksom testar livsdugligheten hos dem :o genom att stånga omkull de nyfödda så fort de närmar sig spenen. Det ser ruskigt irriterande ut. Men det har heller inte hänt nåt allvarligt då.

Hade däremot tackor som låg ihjäl/klämde sina lamm när vi hade finullslammning på stall. Däremot aldrig vid utelammning.
Vi har haft får sedan våren 1993.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser