Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre med matarskruv för gengas?  (läst 4663 gånger)

Itagüí

• Gäst
Havre med matarskruv för gengas?
« skrivet: 26 nov-05 kl 17:25 »
Här i mina trakter har bönderna börjat slå sig samman för att producera havre för havrepannor.

Havre tar ju mindre plats än ved, är lättare att lasta på och skulle kunna vara helautomatisk mellan tankningarna om man hade matarskruv.

Går det att göra gengas med havre?

Havre ger ungefär 4 kwh/kg (bensin ger ca 13,4 har jag för mig)
Så min ungefärliga uppskattning av åtgång är ca 3,5 kg havre per mil
298 mil / ton
800 kr / ton ungefär

24% av bensinkostnaden... hmm.. stämmer detta tro?

Lite om eldning med havre:
http://www.google.com/search?q=cache:jihGO1kIowYJ:www.novator.se/bioenergy/BE0202/17.pdf+havre+kwh/kg&hl=sv
« Senast ändrad: 26 nov-05 kl 17:39 av Itagüí »

Skytten

• Skåne
Re:Havre med matarskruv för gengas?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-05 kl 23:42 »
Träflis  och träavfall slänger de efter dej(avfall!), det finns ingen anledning att ens försöka göra bilen beroende av en tillfälligt, politiskt styrt pris. Att bönder hellre eldar upp havren än att köpa energi, beror på att de får sitt stöd för arealen ändå, och alldeles för dåligt betalt för spannmålen, de kan räkna hem det, och lätt ändra till något annat när det lönar sig bättre.
Jag kan inte köra på gengas, då jag har dieselmotor, men hade jag gengas skulle jag kunna få allt jag kunde behöva i drivmedel, sågspån är ett avfallsproblem för många.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #2 skrivet: 12 dec-05 kl 02:19 »
Skytten, du har fel i ett avseende, även en dieselmotor kan drivas med gengas, men inte enbart gengas, då den behöver diesel (eller kanske RME) för att tända drivmedlet. Med gengas kan man alltså minska dieselförbrukningen ordentligt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 dec-05 kl 14:16 »
Knappast värt kluddet för 25 liter/mån. En bekant en bit härifrån, har satt upp ett system, för att ta tillvara beg matfett, och han har tjing på 1000 liter i månaden (utan kostnad), han har många maskiner som behöver diesel, och kan tillverka för RME 1 kr litern + arbetet. Jag har fått viss praktisk undervisning av honom.

Själv behöver jag max 300 l/år och jag ska från sommarn göra RME i två 500l dunkar. Jag köper nog rapsolja till det  beg matfett är visserligen billigare, men kräver mer plats och skala innan det blir bra, men då sparar man ordentligt.

RME kostar 4,50 litern  plus besväret, reaktortemperaturen får jag med solen i ett svart fat, vid söderväggen. Tänker göra en sats för ett år på en gång.

Köra för 1,20 milen beträffande drickat, är tillräckligt bra, ett gengasaggrigat på mitt fordon skulle ta för mycket av tjänstevikten, och som sagt, inte värt kluddet.

Hade jag en gammal Volvo 145, och behövde köra 2000 mil om året, skulle jag nog överväga gengas, för att överhuvudtaget ha råd att köra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 feb-06 kl 20:22 »
 God afton! Dieselmotorer lär vara utmärkta varianter för gengasdrift; gengasen tål den höga dieselmotorkompressionen.Givetvis har jag läst detta någonstans i någon bok vars namn jag icke kan erinra mig: att finna på något själv saknar jag kapacitet till!  Glad " i alle fall" är emellertid en liten smålänning!

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #5 skrivet: 01 feb-06 kl 21:20 »
Här i mina trakter har bönderna börjat slå sig samman för att producera havre för havrepannor.

Havre tar ju mindre plats än ved, är lättare att lasta på och skulle kunna vara helautomatisk mellan tankningarna om man hade matarskruv.

Havre ger ungefär 4 kwh/kg (bensin ger ca 13,4 har jag för mig)
Så min ungefärliga uppskattning av åtgång är ca 3,5 kg havre per mil
298 mil / ton
800 kr / ton ungefär

24% av bensinkostnaden... hmm.. stämmer detta tro?

Lite om eldning med havre:
http://www.google.com/search?q=cache:jihGO1kIowYJ:www.novator.se/bioenergy/BE0202/17.pdf+havre+kwh/kg&hl=sv

Har du tänkt på verkningsgraden i gengasaggregatet?
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 feb-06 kl 21:32 »

....

....

Vore inte detta en intressant fråga att besvara innan man går vidare och bygger ett aggregat ???

Det kan du ju lätt prova själv genom att torrdestillera en liten mängd havre i en liten flaska el.dyl., ett simpelt test iofs. men det kan ju ge en fingervisning om det öht funkar. Prova också med lite träflis som referens.

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-06 kl 22:50 »
Jag har tänkt på gengasmotorns effektivitet. Vill minnas att effekten för gengasdrivna motorer beräknades vara ungefär 70 % av en bensinmotors; dessa beräkningar gjordes under " Andra världskriget." Jag kan tänka mig att  en dieselmotor lämnar högre effekt p.g.a. den högre kompressionen. Så småningom får man väl i stor skala igång den s.k. "HCCI-motorn, då behövs alls intet tändsystem!  Om man kommer att kunna köra den på generatorgas vet emellertid inte den lille grå gubben! Läs gärna om HCCI-motorn på nätet!  

Dela detta:

* Inloggade just nu

1253 gäster, 1 användare
norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser