att rödkullan skulle vara en mer köttig kossa isig än en fjäll nära är väl ingen rikigt sanning... däremot är ju rödkullan i allmännhet lite törre än fjällnära kor... men variationen på rödkullor är MYCKET STOR...
jag har haft rödkulle kor som varit under 120 cm i mankhöjd men även haft kor som var 138cm...
o den kossan.. kunde inte anklagas för att vara direkt köttig... de var en duktig m,jölkko som mjölkade på hullet... som duktiga mjölkkor ofta gör... är alltså ganska magra när de är högmjkande...
men min lilla rödkulla som var 120 cm mjölkade lka bra som de stora....
de är precis likadant med vanlig fjällras ... endel kor är små till växten... har några som bara är runt 120 cm o andra är 145 cm...
endel är små feta året om men de är ofta de som inte mjölkar speciellt mycket...
nu är de en konst att utfodra korna så att de inte tappar förmycket hull... vid högmjölkningen...
att dikor ofta kan bli feta är inte ovanligt då man ofta bara låter kalven dia i ca 5-6 månader o sen är kon sin till nästa kalvning... (ofta kanske 4-5 månader..)
de jag märkt på både mina rödkullor o fjäll jämfört med SRB är att de lägger på sig mycket då de är sin även om de inte får nåt kraftfoder alls... medans SRB kräver lite mer .. men de är ju en större ko..
Rödkullans tjurkalvar de är ofta mycket bra kött producenter... har ofta en oerhörd bra tillväxt... jämfört med fjäll.. som är en mer utpräglad mjölkko precis som tex jersey
MEn ÄVEN rödkullan är EN MJÖLKKO!!!
OCH JAG TYCKER DE ÄR SYND ATT SÅ MÅNGA RÖDKULLOR ÄR RENA DIKOR... DE PASSAR UTMÄRKT SOM MJÖLKKOR O HUSHÅLLSKOR...
De värsta med dikor är att de flesta är relativt ohanterade...
och rödkullor (och även fjällkor) är oerhört smarta o kloka... så hanteras de ej som små så är de inte alltid så lätt att göra tex hushållsko av dem...
i så fall skall man nog köpa en liten kalv... så lite som möjligt... o föda upp den men hink så den präglas på människoan redan som liten...
skillnaden mot fjäll... hmm...
rödkullor är ofta kanske lite livligare...
på ett positivt sätt..

nar man går ut i hagen så kommer de i galopp... o vill bli kliade o ledar jag dem så har de ofta ganska bråttom även om de är snälla att leda.. de taktar som en ivrig häst... nästan tölt... då de vet att vi är på väg till en nya hage tex...
men egentligen tycker jag ofta att de är ganska lika till sättet...
däremot så kan individerna i raserna vara mycket olika... både i fjäll o rödkullorna...
en i vår besättning så var den mest opålitliga kon en fjällko... den fick jag ha sparkbåge på ibland... men ofta var hon snäll..
annars så hade jag de nästan aldrig på någon... bara ibland då de skulle mjölkas in...
tror nog att största skillanden på fjällnära o rödkullor är att många rödkullor har varit dikor i flera generationer...
de fjällnära är ju inte så många ännu o där så mjölkas ju ganska många fortfarande .. iaalfall som hushållskor...
Men mjölkande rödkullor i dag...är nog inte fler än möjligen ca 100 st skulle jag tro...
och jag tycker att fler bör mjölka sina rödkullor.. så en eloge till dig SKUMME!!!

vill du få tag på mjölkade rödkulorhör tex med Arne Weise...
eller med någon i styrelsen .. av rödkulleföreningen... där är de ju fler som har mjölkkor... tex Git, Anna Lena, Elisabeth, Katarina, Anders ...
Men fjällnära är ju jätte fina o trevliga de också .. de jag träffat..