Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödkulla eller Fjällnära?  (läst 10753 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Rödkulla eller Fjällnära?
« Svar #20 skrivet: 03 aug-10 kl 22:46 »
De rödkullor jag refererar till var mjölkkor och bodde på en lantbruksskola så kontakt med folk var det enda de hade.
Vet inte hur det är nu men förr stod det i rasbeskrivningen rödkulleföreningen gjort att "rödkullorna har ett livligt temperament".
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Fäbodkullan

• Min fäbod ger mig perspektiv på tillvaron!
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 06 aug-10 kl 17:03 »
Både rödkullor och fjällkor är ofta mycket personliga och det krävs att man ser till att ha en nära kontakt med sina djur för att de ska vara lätthanterliga. Vill man ha tama kalvar kan det vara en bra ide´ att köpa från en mjölkbesättning. Rasföreningarna har livdjursförmedling. Har fn 50 lösgående fjällkor o rk på min fäbod, varav 20 mjölkas. Min uppfattning är att de individuella skillnaderna är större än skillnaden mellan raserna. På skogsbete märker jag att rödkullorna är mera vaksamma och uppmärksamma på förändringar, bra här med både varg och björn i trakten!
Mjölkproducent med ca 40 rödkullor och fjällkor + ungdjur och tjurar. Sommartid brukas fäbod i Dalarna. Har även getter, höns och katter.

Luff

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 aug-10 kl 12:53 »
Att vissa raser är livligare är väl resultatet av avel - skulle det vara konstigt?
Jag har bara träffat/arbetat med en rödkulla och en fjällko - och det ni säger här stämmer så precis.
Fjällkon var lugnare - men envis och bestämd. Rödkullan mer livlig och vaken. Ingen av dom var svårhanterad - vi hamdmjölkade dom bägge.
Men nog fick vi hantera dom annorlunda. Fjällkon mutade vi och där gällde handflatesmäll när hon fastnat i något gott på väg in i lagården. Rödkullan i samma situation knackade man lite på höftkulan EFTER att ha visslat till och sagt -Så nu går vi. Då gick hon lugnt vidare. Hade man smällt henne hade hon hoppat högt och farit iväg. Fjällkon hade inte rört sig en cm om man knackat på henne.
//Luff

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 08 aug-10 kl 15:19 »
ska iväg o träffa rödkullor i veckan! kanske ska prova med att klappa dom i rumpan ;D
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 aug-10 kl 16:22 »
 ;D Känner igen.. Min fjällnära ko är lite trög att leda, stannar gärna o luktar o tittar och kanske äter lite... Om man inte vill bogsera henne, är det bara att gå bakom och smälla med handflatan på rumpan... En liten knackning skulle hon inte ens notera ;D

Förövrigt lugn och behaglig ko <3
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #25 skrivet: 05 sep-10 kl 18:01 »
I min lagård har alltid den snällaste kon varit en rödkulla.. :-)

Men de är mycket olika..
Bland de svåraste att mjölka in vi haft på vår gård var en SRB kviga.. som var halv galen.. Man var tvungen att vara flera personer i ett par veckor för att kunna mjölka henne.
Men de gick ju sen att mjölka henne . men hon var nervig.. och de gick aldrig att lite på henne.

Många kvigor är ibland envisa vid inmjölkning,men sen blir de mycket trevliga mjölkkor.  Att säga att tex fjäll skulle vara lättare att mjölka in vill då inte jag säga. de är mycket olika.. o ofta blir man förvånad då de jätte snälla kvigan som alltid varit såå snäll är väldigt jobbig att mjölka in medans den lite smårädda kanske går lätt.. de har nog att göra med att den snälla aldrig testat gränserna.- vem som bestämmer.

Kor måste tämjas helt enkelt. precis som vilka djur som helt.. även människor måste lära sig vem som bestämmer hemma coh man måste ha tydliga gräänser för sina barn tex.

Men de är precis som de sägs här att de viktigaste är att djuren hanteras o har människo kontakt redan som små..

Och de är bra att binda upp dem ibland o gärna träna dem till de redan som små.

För förr eller senare skall ju djuren sättas fast om inte annat för vetrinär, eller semin eller du kanske skall sälja din "snälla kor" till någon ovan person.. som då behöver lägga grimma på den o leda in den i transporten.

Men att en ras är "snällare än den andra är fel"..

Håller med att deär mer olika mellan individer ien ras än mellan raserna.
och mycker beror på hanteringen..
Är man seriös och säljer djur så skall man ju berätta hur mycket de är hanterade och inte sälja ohanterade djur som "hushållsko" tex utan då säger man ju så klart  att de är lite ohanterade o kanske inte passar till hushålls ko o be dem handla si ko av någon annan. :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare
DavidFeN, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser