Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigast hönsnät?  (läst 14887 gånger)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
Billigast hönsnät?
« skrivet: 04 apr-09 kl 12:17 »
Var har dom billigast hönsnät (till utegård) och andra grejer man kommer att behöva, vet att jag brukade få en katalog förr ivärlden men kan inte komma på namnet på företaget, och finns det någon av er som förutom permanent hönsgård har en mobil hönsgård? kunde ju vara bra för markberedning, finns det elstängsel/nät? Vilken höjd skall man ha isf?

curmbox

• Var sak har sin tid
SV: Billigast hönsnät?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-09 kl 12:39 »
Kan det vara Nordpost ???
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dobermann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 apr-09 kl 13:47 »
www.hogbergaab.se

där beställde jag

sen finns som ovannämd skrev www.nordpost.se
« Senast ändrad: 04 apr-09 kl 14:09 av Dobermann »
På gården finns Fru,2 pojkar,1 westi,,2 Katter,3Tuppar,ca 130brun Lohmann höns,mm mm

Harvey

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 04 apr-09 kl 14:22 »
Tack för två bra länkar, jo det var nog Nordpost jag tänkte på, beställde katalog därifrån. Räcker 180 cm högt när eller skall man ha 200 cm? Någon som testat elstaket 120 högt?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 20:05 »
hej,

jag köpte 30m x 2m idag på jula för 360:- spänn vet ej om det är billigt...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Harvey

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 22:08 »
Låter bra, skall spana in det på Jula nästa gång jag är där för på deras sida på nätet stod det lite konstigt med pris.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #6 skrivet: 04 apr-09 kl 22:20 »
Tänk på att en del billiga nät har KLENA trådar.
Det är värt att kolla in hönsnätet först. ;)
Ju billigare ju sämre i värsta fall.
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 08:38 »
Tack för två bra länkar, jo det var nog Nordpost jag tänkte på, beställde katalog därifrån. Räcker 180 cm högt när eller skall man ha 200 cm? Någon som testat elstaket 120 högt?
Jag köpte nyligen två lamm/hönsnät på Nordpost (Art.nr: 1171903) som jag använder för att hindra hönsen från grannen att gå in till grannen. De är 112 cm höga och 50 meter långa. Det är elstängsel men jag använder dem utan el. Hönsen verkar hålla sig innanför ännu så länge. Fördelen är att den här typen av stängsel är lätt att flytta så man styra hönsens bete. Som alltid med stängsel så gäller att kvalité kostar...

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 08:43 »
Jag har använt hönselnät med elen på, så länge man inte har rovfåglar så skyddar det hönsen bra.            Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Harvey

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 10:36 »
Jag tycker det verkar mycket praktiskt med flyttbart elstaket, minns att vi hade sådant till killingarna när jag var barn. Om man har bara 10 höns, hur lång tid tar det för dom att rensa marken helt? Tänkte göra en hönsgård som är 30*30 meter, permanent då, och sedan ev införskaffa elstaket att ha senare.
En fråga till, är det ok att ha ett sommarhus och ett vinterhus till hönorna? Sommarhuset är ett gammalt grisskjul, ganska lågt i tak och inte särskilt isolerat. Är det ok för dom att ha sittpinnar i höjden av 1 meter? På vintern tänkte jag ha dom i ett isolerat utrumme med en mindre rastgård.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 11:52 »
hej,

jag har byggt ett välisolerad vinterhus till hönsen med ett mindre utegård, den är nära huset och lätt att skotta sig fram till... på baksidan av huset ska jag bygga ett större rastgård åt de med ett skjul enbart till sommarbruk... det borde inte vara ett problem... jag hade tänkt passa på att lägga in ett par extra hönor när de flytta om en månad... det borde också går bra (hoppas jag)

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Anna

• -
« Svar #11 skrivet: 05 apr-09 kl 21:38 »
Det är att föredra att ha två separata utrymmen till hönsen sommar och vinterhalvåren. Då kan man städa ur och låta det ena stå tomt och man får mindre besvär med ohyra mm.

Tillbaka till ämnet. jag läser gärna vad och vart fler av er köpt nät. Ska nämligen också investera i ny hönshage till sommaren så jag har just börjat fundera på hur och vart jag ska bygga. Har dålig koll på vad som är billigt/dyrt än så länge. Ett tips bara till er som ska bygga nytt är att fundera på om ni kommer att vara i hönshagen eller inte. Ska man ha nät över mot rovfåglar är det skönt att kunna stå raklång där inne om man behöver gå in i hagen. Har man huset och utfodringsplatsen så man inte behöver gå in i hagen så kan man ha lägre. Jag satte för lågt nät och måste alltid böja mej så jag är aldeles slut i ryggen efter att ha städat ena sommarkojan åt hönsen. Tänk på att man kanske vill gräva ner nätet en bit också och d åtappar man ju lite höjd.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 06 apr-09 kl 08:29 »
Jag har snart haft höns i ett år!! När jag byggde om det gammla dasset till hönshus och med stor hönsgård till...beställde nät 180*25m ifrån nordpost, nackdelen är att det nätet är svagt det går lätt av...men jag köpte också rullar på jula "fyrkantsnät" som är galvaniserat som jag även grävde ner en bit, skulle jag göra en ny hönsgård, skulle jag nog göra ramar av ett sådant nät....det nätet var till extrapriss 199:-för 10m...(1m högt) Sen har jag som tak kamouflagenät (som militären använder) finns på Ö&B jag tror det kostar ca 350-400:- det är jättestort!! Men det skuddar mot alltför stark sol och rovfåglar... Lycka till, med era byggen.
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 06 apr-09 kl 09:19 »
Åh, vad smart med taket från ÖB! Blir det väldigt tungt och säckigt om det regnar?                 Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 06 apr-09 kl 10:02 »
Det här har vi haft på tapeten förut.
 Det finns ju kamoflage nät bara på ett ÖB  i Sverige.
Går inte att skicka efter.
Har nog tänkt tanken själv.
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-09 kl 12:42 »
Hej! Jag tog en kratta som hjälp för att få bort snö/regn...Jag har sett nätet på flera Ö&B!? Var bor ni?
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 06 apr-09 kl 13:28 »
Kollade på kamoflagenät på nätet,
 då fanns det bara på ett ÖB söderut.
Jag bor i Västernorrland.
Närmaste är Ö-vik.
Hedemorahöns

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 06 apr-09 kl 14:50 »
men icke när jag ringer... inte i umeå i allafall... men man kan beställa.... ska in dit immorgon...

om det finns kan jag köpa två och skicka om du vill???

lycka till

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 06 apr-09 kl 19:08 »
Tack Jonathan. :D
Två av mina gårdar har "pajjat" av  snötyngden.
Blir att bygga nya.
Vi sätter nog upp trådnät som tidigare+ korrugerad plast.
Jag forskade för ngt år sen .
Någon tipsade här på Alternativ.
Då gick det inte att skicka efter.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser