Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mockning av hage  (läst 4908 gånger)

tessiem

SV: Mockning av hage
« Svar #20 skrivet: 07 apr-09 kl 11:38 »
Kuperade hagar är bra anser jag! Bra träning för hästkräken ;)
Ja skogshage är bäst på vintern! Helt klart..hästarna tuggar en del på träden så är man rädd om träden kan det vara lite surt..

covboy

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 apr-09 kl 18:40 »
Ulle sådan sug har jag ju beställt.. Vacumsugvagn funkar ju till det ändamålet.. :P

Broccoli

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 11 apr-09 kl 07:16 »
Hej! Så skönt att det finns fler som mockar skit och har sig! Jag är närmast idiotförklarad häromkring :-[... Jag mockar vinterhagen varje dag, har bara fyra hästar så det går fort och lätt. Går över betena också på sommaren, ett par ggr i veckan. Hästarna går ihop med fåren på betena, och det fungera jättebra. Har inte behövt avmaska alls de senaste åren (skickar iväg träckprov för analys). Så idiot eller inte, jag fortsätter köra "rullebör", skottkärra för den som inte förstår skånska ::), och plocka hästbajs! Man har inte roligare än man själv gör det till :D! /Broccoli.
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

Falin

• -
« Svar #23 skrivet: 11 apr-09 kl 15:26 »
Men ridskolor är ingen hit när det kommer till god hästhållning.

Det finns säkert ridskolor som har dålig hästhållning, men de blir allt färre. Jag skulle nog vilja påstå att flertalet ridskolehästar har det bättre än många privatägda. De får väl anpassade foderstater och motioneras ordentligt. Dessutom har ridskolan allas ögon på sig, det går inte att gömma sig i skogen med sin hästhållning där inte.

vårlängtan

• Småland
« Svar #24 skrivet: 12 apr-09 kl 08:38 »
Instämmer med Falin. Det är väl som bland oss vanliga hästägare:
Det beror på hur mycket kunskap som finns; och de flesta
ridskolor har ju utbildade hippologer.
Det beror på hur mycket mark de har lyckats få
till hagar och sen är det ju en kostnadsfråga.
Inte bara vi vanliga hästägare kan ha det knapert, det har många ridskolor med,
tyvärr är inte ridsporten så "hipp" som ishockey och fotboll !
Njuter av värme och allt det gröna!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 18 apr-09 kl 21:09 »
Instämmer med Falin. Det är väl som bland oss vanliga hästägare:
Det beror på hur mycket kunskap som finns; och de flesta
ridskolor har ju utbildade hippologer.
Det beror på hur mycket mark de har lyckats få
till hagar och sen är det ju en kostnadsfråga.
Inte bara vi vanliga hästägare kan ha det knapert, det har många ridskolor med,
tyvärr är inte ridsporten så "hipp" som ishockey och fotboll !

Då är man ju än en gång tillbaka till utgångspunkten : Bör man ha häst om man inte har marken till den ?!
Jag anser att dom ridskolorna och stallen som har mindre än 1hkt /häst borde stänga eller ta ner hästantalet drastiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

vårlängtan

• Småland
« Svar #26 skrivet: 21 apr-09 kl 06:20 »
Citat:Jag anser att dom ridskolorna och stallen som har mindre än 1hkt /häst borde stänga

Fråga: hur många privata hästägare skulle få göra sej av med sina då? Vad säger lagen?

Känner inte till lagen på det området (vi har många ha) men det är ju inte bara storleken som spelar roll  :-[  Om man har litet, så mockar man ut för att bekämpa parasiter.
Sorry, livet är inte bara svart och vitt. . .
Njuter av värme och allt det gröna!

Fritjoff

« Svar #27 skrivet: 21 apr-09 kl 07:05 »
Då är man ju än en gång tillbaka till utgångspunkten : Bör man ha häst om man inte har marken till den ?!
Jag anser att dom ridskolorna och stallen som har mindre än 1hkt /häst borde stänga eller ta ner hästantalet drastiskt .

Menar du att min vinterhage ska vara 20 hektar stor? En 20 hektar stor leråker? Sommar betes hagar har vi så det räcker och blir över, långt över 20 hektar..

Jag har mina hästar uppdelade i 3 grupper, ston, valackar och ponnies. Varje rasthage är ungefär 1/2 till 1 hektar. Varje grupp går tillsammans i en rasthage från 7 på morgonen till 4 på eftermiddagen. Sedan jobbar dom tills 9 på kvällen.

Dom flesta privata inackorderings stall jag har sett i Stockholms området har plättar på 15 * 15 m som hästen går i ensam(för att undvika skador......). Hela dagen. Sen rids den en timme eller två om den har tur, ett par gånger i veckan.

Jag mockar inte våra rasthagar. Däremot så harvar jag skiten ur dom :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
Berberis, Biggee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser