Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mockning av hage  (läst 4922 gånger)

Gnägg

Mockning av hage
« skrivet: 01 apr-09 kl 20:37 »

Finns det någon annan som mockar och krattar i sina hästars hage eller är jag ensam om detta?
Endast en(!) av alla mina hästbekanta gör detta.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mockning av hage
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 20:39 »
Självklart mockar jag hagarna .
Fatta viljen hög parasit belastning man skulle ha annars.¨
Jag har för mej att jordbruksverket rekomenderade det i nån plamflett för några år sen oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

glim

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 23:00 »
Mockar hästhagarna så gott som dagligen, för att unvika parasiter och så blir det lindrigare med flugor. Tar inte mer tid och kraft än då man mockar inne i stallet dagligen.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 23:07 »
Gör det inte i år då vi ska plöja upp där de gått i vinter :D.
Självhushåll till nytta och nöje

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 00:03 »
Vi har så stor hage att vi låter bli mockningen. Förutom den i ligghallen och kring den, där mockar vi med traktor och handkraft 2-3 ggr per år.

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 08:13 »
Vi har hårdgjort, dränerat och grusat en bit runt själva stallet (har lösdrift) så jag mockar det som ligger på gruset. I övrigt ska vi harva ut allt bajs i vinterhagen för att minska parasiterna. Sommarhagarna växlar vi mellan får och häst så där är problemet inte så stort...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 08:37 »
Används inte betesplanering för hästar?

Gnägg

« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 15:36 »
Vad trevligt att det finns andra som gör det. Jag vet folk som säger att parasiterna inte blir mindre av att mocka men det känns ganska självklart.
Sen måste jag säga att det ser mkt tråkigt ut när hästarna äter sitt hö ur skiten.

Ska snart ta över en hage där det inte är mockat på flera år så då blir det att skotta! :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 02 apr-09 kl 17:11 »
Används inte betesplanering för hästar?

Javisst, tillsammans med kolla masken. Något jag önskar är dock att vi hade möjlighet att växla hagar med ett annat djurslag.

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 apr-09 kl 18:04 »
Förklara vad du menar med betesplanering Ulle ! 8)

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 02 apr-09 kl 18:13 »
Det är ett ursligt skitgöra ;D
Men görs varje vecka antingen med traktorkraft eller handkraft.
Och beroende på hage förvisso.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 02 apr-09 kl 18:48 »
I min enfald trodde jag att det var bra med gödsel för tillväxt av gräs... fast det kanske blir för mycket av det goda?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

vårlängtan

• Småland
« Svar #12 skrivet: 04 apr-09 kl 09:53 »
I hästskiten ligger det parasitägg! Hästar försöker undvika att beta vid skiten,
så där uppstår ju ofta sk rator. Men har man lite mindre hagar så kan de inte undvika det.
Man kan kratta ut skiten så den torkar och äggen dör, om man har lite halvstora hagar,
men i små hagar kravs att man tar bort det.
Vi har stora beten och där mockar vi inte, men i rasthagen vid stallet blir det mockning som gäller.

Ang. betesplanering så är ju det lika viktigt för hästar som för andra djur.
Njuter av värme och allt det gröna!

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 apr-09 kl 10:25 »
Betesplanering har väl ett annat ord som betesrotation tex.. ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 06 apr-09 kl 12:16 »
Då rimmar det ju mycket illa med vad jag såg i helgen...

I stallet där min son rider har de mig veterligen aldrig mockat någon skit i hagarna, nu vet jag i och för sig inte vad man menar med en stor och en liten hage... men de har rätt mycket hästar i och med att det både är ridskoleverksamhet och privathästar där.

Men i en av hagarna såg vi att de kört ut ett rejält lass av vinterns gödselstack, det som legat i hästarnas boxar alltså. Så utöver vad hästarna sket där i somras/höstas så ligger en rejäl gödselstack där nu. Jag förmodar att den ska spridas. Men kanske är det inga problem med gödseln så långt efteråt? Det är en hage som inte använts sedan i höstas vad jag vet, och då kanske skiten har förmultnat? Och samma sak med gödselhögen?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gnägg

« Svar #15 skrivet: 06 apr-09 kl 14:49 »
Nej det är jätteilla! Parasiterna överlever vintern.
Men ridskolor är ingen hit när det kommer till god hästhållning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 apr-09 kl 18:26 »
Anledningen att jag frågar om betesplanering är att hästar tycks hållas på vansinnigt små ytor, som slits hårt, blir geggiga och knappast är möjligt att hålla parasitfria utan såna här grejer. ;D Läser man däremot om får är det väldigt noga, viktigare än avmaskning, att ha tillräckligt stora ytor som får vila länge mellan användningarna.

H-K

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 apr-09 kl 18:37 »
Anledningen att jag frågar om betesplanering är att hästar tycks hållas på vansinnigt små ytor, som slits hårt, blir geggiga och knappast är möjligt att hålla parasitfria utan såna här grejer. ;D Läser man däremot om får är det väldigt noga, viktigare än avmaskning, att ha tillräckligt stora ytor som får vila länge mellan användningarna.

hahahaha tala om avsugning ;D ;D

tessiem

« Svar #18 skrivet: 06 apr-09 kl 18:46 »
Problemet är väl snarare att hästar är så tunga djur. Vi har fåren i en av beteshagarna på vintern, gör ingen skada alls i stort sett medans hästarna bara får gå i riktigt stor hage när det är fruset, vid sån här väderlek trampar de sönder något förskräckligt.
Idealiskt vore att ha en sån stor skogshage att det inte blev söndertrampat..det är dock få som har.
Skulle dock aldrig låta hästarna gå i lera upp till knäna..då får man dränera + grusa en del av hagen..

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 07 apr-09 kl 11:18 »
En skogshage är alltså idealet att ha som vinterhage?

Jag har nämligen funderat åt det hållet själv, vi har en stor gräshage och två små och en jättestor skogshage där hästarna kan gå, vi har inga än, planerar bara...

Det enda problemet jag ser med skogshagen är att den är ganska kuperad, men stutarna som gått i hagen på somrarna innan har inga problem med backarna så det går kanske med hästarna också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser