Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag använda min bäck?  (läst 3952 gånger)

Attis

• -
Hur ska jag använda min bäck?
« skrivet: 18 nov-05 kl 10:34 »
Längst ena tomtgränsen (ca 200-300 m) går en mindre bäck som man kanske skulle kunna använda? Frågan är till vad?
Bäcken är ungefär 1-1½ m bred och under vår/höst ca ½-1 m djup. Torkar ut på sommaren (byn heter Tombäck), på vintern fryser den på ytan. Jag ingen aning om hur fort vattnet rinner men inte är det speciellt fort. Bäcken ligger ca 40 m ifrån huset.
Jag  vill ha ideer på användningsområden, realistiska eller inte spelar mindre roll :)
/Attis

Zigge

• 24volt.eu
Re:Hur ska jag använda min bäck?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-05 kl 13:02 »
Om du kastar ett löv på vattnet och mäter hur långt det förflyttar sig på en viss tid, kan man uppskatta vattnets kinetiska energi. Gör man det kan man se om det går at utvinna någon elektrisk energi ur det hela.

Ett annat sätt är pumpa upp vatten. Det man kan använda i en sådan bäck ser ut som ett vattenhjul, men med en polyetenslang lindad runt navet och som doppar i och tar upp vatten. Med ett sådant hjul kan man pumpa vatten upp till 10-15 meters höjd.

Gäst

• Gäst
Re:Hur ska jag använda min bäck?
« Svar #2 skrivet: 10 dec-05 kl 21:51 »
 Värmepump! :)
 Har liknade förhållande förutom att vatten finns året runt.
 Har lite löst i huvudet att en bäck samt en till två brunnar ihop med en värmepump a´45kkr skulle kunna stå för en stor del av värmen. Plussa på en kulvert för 10 kkr.
 Har bara gjort ett grovt överslag  och ser inte något på minuskontot.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1677 gäster, 1 användare
Skogsmor

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser