Huvudmeny
down

Hur ska jag använda min bäck?

Startat av Attis, 18 Nov-05 kl 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Attis

Längst ena tomtgränsen (ca 200-300 m) går en mindre bäck som man kanske skulle kunna använda? Frågan är till vad?
Bäcken är ungefär 1-1½ m bred och under vår/höst ca ½-1 m djup. Torkar ut på sommaren (byn heter Tombäck), på vintern fryser den på ytan. Jag ingen aning om hur fort vattnet rinner men inte är det speciellt fort. Bäcken ligger ca 40 m ifrån huset.
Jag  vill ha ideer på användningsområden, realistiska eller inte spelar mindre roll :)
/Attis

Zigge

Om du kastar ett löv på vattnet och mäter hur långt det förflyttar sig på en viss tid, kan man uppskatta vattnets kinetiska energi. Gör man det kan man se om det går at utvinna någon elektrisk energi ur det hela.

Ett annat sätt är pumpa upp vatten. Det man kan använda i en sådan bäck ser ut som ett vattenhjul, men med en polyetenslang lindad runt navet och som doppar i och tar upp vatten. Med ett sådant hjul kan man pumpa vatten upp till 10-15 meters höjd.

Gäst

Värmepump! :)
Har liknade förhållande förutom att vatten finns året runt.
Har lite löst i huvudet att en bäck samt en till två brunnar ihop med en värmepump a´45kkr skulle kunna stå för en stor del av värmen. Plussa på en kulvert för 10 kkr.
Har bara gjort ett grovt överslag  och ser inte något på minuskontot.

Vi slutar med Google-annonser för att finansiera hemsidan.
Här kan du lämna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Online just nu

503 Gäster, 1 användare
MariaThim
Som ni alla märker ser forumet galet ut just nu. Det är första steget i en stor uppdatering och jag filar på att snygga till det lite så man känner igen sig. Alla buggar, knepigheter och önskemål  postas i denna tråd  /Petter

* Forum

* Om Tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli