japp första skote vardet ja lekte med nåra senarie och konnsta terade att mittt sätt bara fungkade bätre i testtet på älljen på börn samma sak men det är inte det saken jäller minn fråga var omm lung skott inte var dju plågeri någon svar direkt dödane dett skrive flera men varför kann en död ällj springa flera km eter dett tro ja vd ja vill på upp till bätre förklaringar mvh pålle
En död älg springer inte flera km. Därimot en älg som är träffad i buken eller i huvudet efter att den vridit på huvudet i skottögonblicket kan hålla sig i liv i flera dagar och gå många km.
Någon har förut förklarat att dom kan röra sig ett antal sekunder efter skottet. Men skrev 10 sekunder men eftersom du inte verkar läsa vad andra skriver utan bara fortsätter att tjata på om dina tester på en pappälg där huvudet sitter fast. Så förklarar jag också.
Djurer kan springa så länge det finns syre i musklerna. Vilket kan bli ett antal meter. Som längst har jag sett ett rådjur springa 400 meter efter en lungträff.. (vilket är gjort på några sekunder) Men det är under väldigt speciella förhållanden.
Vi som har varg skjuter ibland rådjur långt ute på gärdena. Rådjuret flyr då mot skogen. Så det springer till det når skydd och dör sedan där. Så dom brukar ligga 2-5 meter in i skogen. Fast att man sköt dom en bra bit ut på gärdet.
Jag brukar avråda från hjärtskott då det är för liten träffyta. Men har vid ett tillfälle sett en rådjurskilling springa nästan 100 meter helt utan hjärta. Det lilla som var kvar av hjärtat låg kvar på skottplatsen efter en träff av väldigt mjuka kulor.