Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka hösilage?  (läst 4851 gånger)

louise

• Gäst
Torka hösilage?
« skrivet: 17 mar-09 kl 11:23 »
Letar mig fördärvad efter eko-certifierat fårhö. Gissa hur lätt det är att köpa.. Det är alltså till nästa vinter jag planerar. Har för få djur för ensilage och behöver helst hö.

Har nu fått tag på en som kan sälja hösilage, och han sa att om jag rullar upp balarna med en gång och kör höfläkten, så ska det hålla. Han har "rätt så torra" balar säger han.

Nån som har erferenhet?

Sen behöver jag veta hur jag ska räkna ut hur många kilo hösilage som motsvarar torrt hö. Så jag vet hur mkt jag ska köpa. vad kan en stor rundbal motsvara i kilo hö?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Torka hösilage?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 21:40 »
Om du vet TS-halten på ensilaget så kan du räkna om hur mycket det mostvarar i hö. Hö brukar ha en TS-halt runt 85%.

Vi har också ganska torrt ensilage och våra får äter ungefär det dubbla mot hö. Sedan beror det på hur grovt ensilaget är, ifall det blir mycket spill eller inte.

Torkning har jag ingen erfarenhet av, jag tycker att det låter lite bökigt...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 22:08 »
 Det får gärna vara bökigt, bara det funkar.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-09 kl 06:54 »
Letar mig fördärvad efter eko-certifierat fårhö. Gissa hur lätt det är att köpa.. Det är alltså till nästa vinter jag planerar. Har för få djur för ensilage och behöver helst hö.

Har nu fått tag på en som kan sälja hösilage, och han sa att om jag rullar upp balarna med en gång och kör höfläkten, så ska det hålla. Han har "rätt så torra" balar säger han.

Nån som har erferenhet?

Sen behöver jag veta hur jag ska räkna ut hur många kilo hösilage som motsvarar torrt hö. Så jag vet hur mkt jag ska köpa. vad kan en stor rundbal motsvara i kilo hö?

När jag läste lite noggrant vad du skrev så stod det; rulla upp dom på en gång..Menar du alla direkt när du får hem dom? Det känns inte så lyckat, det blir ju som att torka väldigt blött hö inne, och det blir ju både dyrt och är inte säkert att det lyckas.  Det jag menat när jag sagt att det kunde funka är ju att rulla upp en bal när det är dags att använda den, lite luftigt så det inte tar värme, vilket det gör om man bara öppnar balen och den ligger för länge. Vid minusgrade tycker jag iofs att dom verkar klara sig bra länge, våra ligger i 14 dar och det märks inget alls, vintertid, de skulle säkert kunna ligga nån vecka till känns det som. Men då ska det vara minugrader och ett torrt hösilage.

winnitopi

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-09 kl 08:56 »
Jag har haft både rundbalar o fyrkantsbalar denna vinter.Det är en himla skillnad både att hantera o hållbarheten.Rundbalarna var jag tvungen att rulla upp,sen spred jag ut det tunt på golvet(har som tur var stora utrymmen).De blev varma annars.Sen fick jag tag i 4kantsbalar o de håller på ett helt annat sätt.Jag har haft dom ute o bara öppnat plasten vartefter.De har hållt 3 veckor utan problem.
Man måste ju som sagt veta TS-halten för att veta vad det motsvarar mot hö.
Men har inte får fri tillgång på hö?
Problem är till för att skjutas upp för att sen glömmas bort :)

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 mar-09 kl 10:04 »
suck. säljaren menade att allt skulle rullas upp omedelbart, så att det i nte han vara plastat särskilt länge.

winnitopi

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-09 kl 23:15 »
Du behöver ju inte öppna o torka ALLA balar på en gång...då är det ju ingen ide att plasta in det ju.
Men du måste kanske rulla ut hela balen som du öppnar o torka det.
Eller försök få tag i 4kantsbalar!
Problem är till för att skjutas upp för att sen glömmas bort :)

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 19 mar-09 kl 08:13 »
jag har rundbalar av hösilage till mina hästar och jag har märkt att det håller sig längre om man rullar upp dom så att det torkar lite annars blir det snabbt mögligt,  visst det är ett jätte jobb men det är det smidigaste och billigaste alternativet när man inte får tag i hö... se till att ha det på en stor yta så du slipper att vända det så ofta, jag hade mitt på ett min dre utrymme först men då fick jag vända det 1 gång om dagen och vända 3-400 kg hösilage om dagen tar en stund  ;D men som sagt det funkar att göra så.....
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 mar-09 kl 10:05 »
Fyrkantsbalar finns inte att få tag på. Om jag inte själv försöker hyra in maskintjänst till den här bonden å göra mindre balar.

Jag ska alltså eko-certifierat foder till får, till en flock som är för liten för att klara ensilage, och om ni inte själva försökt köpa detta så vet jag inte om ni kan sätta er in i hur omöjligt det är att få tag på..

Man behöver:

1. en certiferad bonde- de går att räkna på två händer om man tar en radioe av 15 mil från mig
2. En sådan bonde som har överskott, det har inte ekobönder
3. bonden ska odla får-vall - 90% av ekobönderna går bort, alla har ko-vall
4. den ska inte finnas orimligt långt bort. Annars blir lastbilstransporten ohyggligt dyr

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 mar-09 kl 17:48 »
Okej, nu säger han att hans ts-halt brukar ligga på 50-55 %. Känns vanskligt alltihop..

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 23 mar-09 kl 20:40 »
Hur mycket behövde du sade du?
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, Jepsson, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser