Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda oljor?  (läst 10212 gånger)

Luffsen

• -
Blanda oljor?
« skrivet: 15 mar-09 kl 23:20 »
Fick veta att "det borde gå bra" att blanda hydraulolja (som heter nåt med siffran 32) med vanlig SAE 30 motorolja, och sedan tömma den soppan i hydraultanken på min gamla BM 600.

Stämmer det här? Händer inget otrevligt med min gamla lyft med den här groggen i tanken?

Kan jag f ö tömma i SAE 30 i servostyrningen, som egentligen är en servo som består av trycktuber som hjälper till, och ingen fin servoanläggnng egentligen.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Blanda oljor?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-09 kl 00:58 »
Det är nog många som kör omkring med en grogg av alla traktens oljor, pga att dom lånat och lånat ut maskiner med hydraulanslutning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 16 mar-09 kl 23:35 »
Så länge det är frågan om att blanda olika mineraloljor så bör det inte hända SÅ otrevliga saker. Det värsta som kan hända är att tillsatser i oljorna som ska se till att de inte blir för trögflytande i kyla eller tunnflytande i värme inte kommer överens med varandra så att oljeblandningen kanske blir "sämre" än vad var och en av de ingående oljorna skulle ha varit var för sig.
Men i ett hydraulsystem (t ex en servostyrning) är det alltid bättre att använda något som verkligen är avsett som hydraulolja (även ATF kan räknas dit) än t ex en motorolja eller växellådsolja. Hydrauloljorna kan man lita på att de t ex inte börjar skumma i hydraulpumpen eller någon strypventil.

Däremot ska man ALDRIG försöka blanda mineraloljor med t ex vegetabiliska oljor (exempelvis rapsolja eller konstiga hydraulvätskor som användes i flygplan förr i tiden) eller esterbaserade oljor (bromsvätska eller s k brandsäker hydraulvätska). En sådan blandning blir aldrig bra, det är risk att det blir "sörja" av alltsammans.

Till sist, kom ihåg att när det gäller hydraulik så är renlighet betydligt viktigare än att använda exakt rätt olja. Ska det ändå bytas olja i systemet, så rengör också tanken grundligt, och se till att alla filter, sugsilar, magnetpluggar etc är hela och rena. Var mycket noga med att den olja som fylls på är ren, återanvänd aldrig begagnad hydraulolja om den inte är ordentligt filtrerad och garanterat vattenfri. Håll inte på med oljepåfyllning i dammig miljö eller regnväder.

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 16 mar-09 kl 23:49 »
Tackar för svaren.

Det jag kallat för servostyrning på min traktor, består av en pump, nån sorts ventil som styr flödet "till höger" resp "till vänster", och sen sitter det två vanliga hydraultuber monterade på framaxeln.

Är nåt som verkar hemmabygge, men som fungerar utan större finesser. Är ju ingen jänkarservo direkt, utan mer en hjälp att slita runt framhjulen med. Var säkert nåt alldeles märkvärdigt att ha servostyrning på traktorn 1970, långt före dagens luftkonditionerade ljudisolerade värmereglerade och en massa annat -erade som finns idag.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 11:50 »
Tackar för svaren.

Det jag kallat för servostyrning på min traktor, består av en pump, nån sorts ventil som styr flödet "till höger" resp "till vänster", och sen sitter det två vanliga hydraultuber monterade på framaxeln.

Är nåt som verkar hemmabygge, men som fungerar utan större finesser. Är ju ingen jänkarservo direkt, utan mer en hjälp att slita runt framhjulen med. Var säkert nåt alldeles märkvärdigt att ha servostyrning på traktorn 1970, långt före dagens luftkonditionerade ljudisolerade värmereglerade och en massa annat -erade som finns idag.

Servot du har är nog inget hemmabygge...
Det är ett hjälpsystem som man hade för att slippa använda enormt stora styrväxlar..
Systemet förebommer främst på tungre fordon som traktorer och lastbilar.. 
Dock inte så vanligt nu för tiden
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser