Så länge det är frågan om att blanda olika mineraloljor så bör det inte hända SÅ otrevliga saker. Det värsta som kan hända är att tillsatser i oljorna som ska se till att de inte blir för trögflytande i kyla eller tunnflytande i värme inte kommer överens med varandra så att oljeblandningen kanske blir "sämre" än vad var och en av de ingående oljorna skulle ha varit var för sig.
Men i ett hydraulsystem (t ex en servostyrning) är det alltid bättre att använda något som verkligen är avsett som hydraulolja (även ATF kan räknas dit) än t ex en motorolja eller växellådsolja. Hydrauloljorna kan man lita på att de t ex inte börjar skumma i hydraulpumpen eller någon strypventil.
Däremot ska man ALDRIG försöka blanda mineraloljor med t ex vegetabiliska oljor (exempelvis rapsolja eller konstiga hydraulvätskor som användes i flygplan förr i tiden) eller esterbaserade oljor (bromsvätska eller s k brandsäker hydraulvätska). En sådan blandning blir aldrig bra, det är risk att det blir "sörja" av alltsammans.
Till sist, kom ihåg att när det gäller hydraulik så är renlighet betydligt viktigare än att använda exakt rätt olja. Ska det ändå bytas olja i systemet, så rengör också tanken grundligt, och se till att alla filter, sugsilar, magnetpluggar etc är hela och rena. Var mycket noga med att den olja som fylls på är ren, återanvänd aldrig begagnad hydraulolja om den inte är ordentligt filtrerad och garanterat vattenfri. Håll inte på med oljepåfyllning i dammig miljö eller regnväder.