Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej dräktiga tackor, avmaskning o klippning?  (läst 1581 gånger)

hustran

Ej dräktiga tackor, avmaskning o klippning?
« skrivet: 14 mar-09 kl 14:33 »
Har en hoper ickedräktiga gutetackor. Hur fungerar det med avmaskning "efter lamning"?? Släpper de ullen som vanligt i sommar? Har allt detta med hormonerna att göra? Jag menar "parasitexplotionen" vill ju drabba späda lamm...... När kan jag tänka mig att ta träckprov då? ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ej dräktiga tackor, avmaskning o klippning?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-09 kl 08:22 »
Gör träckprov innan du släpper dem på nytt bete.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tesla

« Svar #2 skrivet: 16 mar-09 kl 10:56 »
Om man inte är med i djurhälsovårdens paket, hur gör man då för att ta träckprov? Vet att kolla masken finns för häst och smådjur, men får? Hur gör folk?

Norna

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 mar-09 kl 11:08 »
Gå in på www.vidilab.se, där kan du läsa om träckprover.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Tesla

« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 11:19 »
Jag har redan vart in där, men blev inte så mkt klokare. Kanske läste på fel ställe...

hustran

« Svar #5 skrivet: 16 mar-09 kl 11:25 »
Kanske var jag lite oklar. Vad jag menar är väl både "parasitutsöndringen" och ulltillväxten beroende av hormonella betingelser? Eller?  Ullen på de äldre ickedräktiga tackorna är enorm, tänk om de inte fäller på samma sätt el. tid som om de vore dräktiga? Fasa. och när kan man tänka sig att ta träckprov? Här gäller det ju inte när man släpper på nytt bete utan när de slipper gå i vinterrastfållan, bete eller ej. Våren och friheten är ju på väg. :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-09 kl 11:49 »
Ang Vidilabs prov, gör ett samlingsprov från 3 djur, två matskedar från varje, lägg o separata plastpåsar o skicka till labbet, skicka med följesedel. Skriv bara på baksidan av följesedeln att du har X antal djur som du vill kolla, de förstår. De tre djurrens prover representerar hela gruppen, har de gått i samma hage, har de samma parasiter..Skriv att du ska ha en  kod 102 ( 299:-) med ev odling nr 105 ( 191:- ) om de ser ägg som de måste odla för att påvisa Haemoncus. Tror att det funkar alldeles utmärkt så.
Vissa parasiter "lägger sig i dvala" under vintern, därför provtar man tackorna i april/maj innan betessläpp, för att minska mängden parasiter på bete. Parasiterna är beroende av betet för att deras livscykel ska "fullbordas.

Ang ulltillväxt, jag har fått lära mig att i slutet av dräktigheten o under digivning har tackan liten ulltillväxt, näringen går åt till lamm och mjölk. Således borde ju en odräktig tacka producera ull året om, och fälla "normalt", bara mycket mer. För gutarna fäller sin gamla ull för att det är varm årstid, inte för att de har haft lamm?

Hoppas du fick någon hjälp av mina svar :)

Annika

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 16 mar-09 kl 17:38 »
Kanske var jag lite oklar. Vad jag menar är väl både "parasitutsöndringen" och ulltillväxten beroende av hormonella betingelser? Eller?  Ullen på de äldre ickedräktiga tackorna är enorm, tänk om de inte fäller på samma sätt el. tid som om de vore dräktiga? Fasa. och när kan man tänka sig att ta träckprov? Här gäller det ju inte när man släpper på nytt bete utan när de slipper gå i vinterrastfållan, bete eller ej. Våren och friheten är ju på väg. :)

Parasiter tror jag inte beror på hormoner? Har inte hört talas om det. När det gäller träckprov så är det som Annika skrev april/maj som gäller och innan man släpper på bete eller de slipper gå i vinterrastfållan. Det bästa är att avmaska innan man släpper dem på nytt bete. Ifall du inte släpper dem på bete utan har dem på bädd hela tiden så ska du inte behöva avmaska alls eftersom parasiter inte överlever i bädden. De frodas på gamla beten som tidigare betats av får och inte betats av andra djur där emellan eller slagits.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #8 skrivet: 16 mar-09 kl 20:35 »
Tack snälla ni, då får de "hållas hårt" en tid till. Känner att de vill släppas loss snart. När det gäller Vidilab så är jag tveksam till deras resultat efter att fått VÄLDIGT enkla resultat från vårproverna och ganska "svaga" från höstens. Det gäller förra årets. Vi har i vår köpt hösilage från ickeekologisk gård så därför vill jag inte skriva ekologisk fårbessättning på provet....undrar om det gör skillnad i nogrannhet? Vad har ni för erfarenhet?  ???

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-09 kl 23:32 »
Min erfarenhet är att tack o lov att vi bor i samma land som Vidilab finns, för de är verkligen SÅÅ bra. Det finns ingen konkurrent med den kompetensen.
Vad menar du med väldigt enkla resultat på vårproverna, och ganska "svaga" på hösten?
Om du är ekologisk eller inte har ingen betydelse för hur provet behandlas.

Annika

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser