Ang Vidilabs prov, gör ett samlingsprov från 3 djur, två matskedar från varje, lägg o separata plastpåsar o skicka till labbet, skicka med följesedel. Skriv bara på baksidan av följesedeln att du har X antal djur som du vill kolla, de förstår. De tre djurrens prover representerar hela gruppen, har de gått i samma hage, har de samma parasiter..Skriv att du ska ha en  kod 102 ( 299:-) med ev odling nr 105 ( 191:- ) om de ser ägg som de måste odla för att påvisa Haemoncus. Tror att det funkar alldeles utmärkt så.
Vissa parasiter "lägger sig i dvala" under vintern, därför provtar man tackorna i april/maj innan betessläpp, för att minska mängden parasiter på bete. Parasiterna är beroende av betet för att deras livscykel ska "fullbordas.
Ang ulltillväxt, jag har fått lära mig att i slutet av dräktigheten o under digivning har tackan liten ulltillväxt, näringen går åt till lamm och mjölk. Således borde ju en odräktig tacka producera ull året om, och fälla "normalt", bara mycket mer. För gutarna fäller sin gamla ull för att det är varm årstid, inte för att de har haft lamm? 
Hoppas du fick någon hjälp av mina svar 

Annika