Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästens beteende, frågor.  (läst 5763 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Hästens beteende, frågor.
« Svar #20 skrivet: 14 mar-09 kl 17:04 »
Jag kom på att jag kanske skulle förtydliga mig ang. promenaderna och hanteringen. Det är inte för att det är jobbigt fysiskt som jag reagerar. Det är däremot jobbigt psykiskt för en så ung häst men alltför långa hanteringsperioder. De orkar uppföra sig ett tag men sedan bär det utför.... ;)

Han går än sålänge bara vägg i vägg med fåren så de kan se varann. Då vi fått lamm precis vågar jag i

Promenaderna är inte särskilt intensiva, jag störtar inte i 1,5 timme med hästen efter mig. Han går i  grimma brevid och vi stannar och myser i gräset då och då. Tittar på nya saker, vänjer oss vid bilar och plastpåsar och brunnar och annat farligt. Jag går hem i god tid innan han blir för trött.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 14 mar-09 kl 17:22 »
Jag kom på att jag kanske skulle förtydliga mig ang. promenaderna och hanteringen. Det är inte för att det är jobbigt fysiskt som jag reagerar. Det är däremot jobbigt psykiskt för en så ung häst men alltför långa hanteringsperioder. De orkar uppföra sig ett tag men sedan bär det utför.... ;)

Tycker snarare det är tvärtom, han är trippig i början men efter en kvart når vi fram till varann och han är absolut inte irriterad när vi kommer hem, snarare avslappnad och tillfreds. När han sen släpps ut i hagen springer han runt och leker som en tok så jag betvivlar att han är så trött.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Falin

• -
« Svar #22 skrivet: 15 mar-09 kl 21:44 »
Jag rekommenderar starkt att ni hittar en lekkamrat åt honom. Hästar ska gå i flock och det är extra viktigt när de är små så att de kan fostras av flocken och få leka av sig. Det ultimata är någon7några jämnåriga samt någon/några äldre hästar som håller koll.

Sedan anser jag att så lång hanteringstid per dag av människan är för mycket för en åring och den långa hanteringstiden ger förstås fler tillfällen att bitas. Å andra sidan behöver han säkert stimulans eftersom han inte får det av någon hästkamrat.

Jag kan inte nog understryka hur viktigt jag tycker att det är med hästsällskap, nu i kommande betestider har du en fantastisk möjlighet att låna in en till liten "gangster".  Lyckas du inte hitta en jämnårig (vilket vore det bästa) så bör du åtminstone hitta ett hästsällskap. Erbjud dig att hålla stallplats/lösdrift under höst och vinter så har du säkrat hästsällskapet.

Jag håller med Sar i precis allt hon skriver i det här inlägget! Även om det skulle funka med fåren är de bara ett dåligt substitut för hästkompisar.

Unga hästar behöver ett break i tränandet också, precis som unghundar. En intensiv period av träning, som ni ju har haft nu, och sen vila på det så att de hinner bearbeta och smälta det som de har lärt sig. Jag tycker också det låter mycket med de där promenaderna, en kvart-tjugo minuter några dagar i veckan är vad de kan hantera mentalt i den åldern.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #23 skrivet: 15 mar-09 kl 21:46 »
Du känner ju din häst bäst!
Jag kan bara resonera om unghästar i allmänhet och där anser jag att han lider brist på adekvat hästsällskap samt har tidsmässigt för långa hanteringsperider.
Jag tror att mycket kommer att lösa sig när han får sällskap.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #24 skrivet: 15 mar-09 kl 21:47 »
Jag håller med Sar i precis allt hon skriver i det här inlägget! Även om det skulle funka med fåren är de bara ett dåligt substitut för hästkompisar.

Unga hästar behöver ett break i tränandet också, precis som unghundar. En intensiv period av träning, som ni ju har haft nu, och sen vila på det så att de hinner bearbeta och smälta det som de har lärt sig. Jag tycker också det låter mycket med de där promenaderna, en kvart-tjugo minuter några dagar i veckan är vad de kan hantera mentalt i den åldern.

Tvä människor, samma tanke!  :-*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 15 mar-09 kl 22:45 »
Då kan jag trösta er med att varannan vecka blir det bara 2 promenader,resten hagvistelse, andra veckan något mera eftersom mitt arbete inte tillåter så långa promenader VARJE dag.

Och ja, jag känner min häst bäst, han visar inga tecken på vare sig utmattning eller irritation.
« Senast ändrad: 15 mar-09 kl 22:52 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 15 mar-09 kl 23:35 »
Det du kan testa är ju en munkorg .
Då kan du vara helt avslappnad när han hugger o  ignorera beteendet lättare .
Självklart bara i träningsyfte .
Alternativet är en rustning *s*  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 16 mar-09 kl 07:40 »
Det du kan testa är ju en munkorg .
Då kan du vara helt avslappnad när han hugger o  ignorera beteendet lättare .
Självklart bara i träningsyfte .
Alternativet är en rustning *s*  ;D
;D
Utklädd till en michelingubbe  ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 16 mar-09 kl 07:44 »
Hur har det gått med honom nu? Har ni kommit åt rätt håll?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 16 mar-09 kl 09:20 »
Jadå, det är små framsteg varje dag. Nu kommer han fram i hagen men låter sig ännu inte fångas, klappas går bra och att gå efter oss in i stallet går också bra.

Han är fortfarande misstänksam i boxen och låter sig inte klappas när han äter. Hovarna lyfter han utan att varken steppa eller fråga och raspa är inga problem längre. Nafsandet har avtagit ganska mycket men höger sida är fortfarande känslig så den jobbar vi med nu framförallt. Annars går övrig hantering finfint, även sambon får nu göra allt jag gör utan ryggningar eller andra frispel. Främlingar är dock fortfarande väldigt "farliga".

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 16 mar-09 kl 20:16 »
Måste dock hålla med dom andra Kimma ,, den lille bör ha en kompis annars får du problem i framtiden .
kan du inte låna en liten pålle han kan leka med ?
annars så kostar ju en shettis fölis typ en tusenlapp att köpa.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 17 mar-09 kl 07:05 »
Just nu måste vi få klart fårstallet så vi kan flytta fåren och få boxen de går i tom. Innan dess har jag inte plats med en häst till. Så tids nog kommer det nog en till. Vill kunna köra större ekipage så småningom. Så slappna av alla ni oroliga, det ska nog lösa sig så småningom.

Norrsken

• -
« Svar #32 skrivet: 18 mar-09 kl 16:59 »
Just nu måste vi få klart fårstallet så vi kan flytta fåren och få boxen de går i tom. Innan dess har jag inte plats med en häst till. Så tids nog kommer det nog en till. Vill kunna köra större ekipage så småningom. Så slappna av alla ni oroliga, det ska nog lösa sig så småningom.

Låter ju fint det! Då lär det lösa sig! Jag menar, med tanke på de framsteg han redan gjort! Det är nog bara att acceptera lite överskottsbus innan han får en kompis att leka med. Med acceptera menar jag då naturligtvis inte att det ska vara tillåtet att bitas, bara att man får ha lite förståelse att det inte går helt friktionsfritt innan han får sina behov tillgodosedda!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

GraveJard

« Svar #33 skrivet: 29 mar-09 kl 20:53 »
Vad kul att den här tråden tog fart,tack för alla svar :) ;D//Dezzi

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 29 mar-09 kl 21:25 »
Hur går det ?
Blir det bättre?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 29 mar-09 kl 22:09 »
Nja, både ja och nej, han är inte så trippig längre med borstning och hovkratsning går jättebra. Han lyfter självmant, men det är mycket nafsande fortfarande, man måste hela tiden vara på sin vakt. Tröttsamt ibland.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #36 skrivet: 29 mar-09 kl 23:32 »

Det är alltid viktigt med hästsällskap men allra viktigast under de unga åren. Så ta in en till hingstunge på bete och jobba på fårstallet så fort det går.

skinnari

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 apr-09 kl 12:30 »
Testa en join-up! Och arbeta alltid hästen lika mycket från bägge sidor! Det hästen har vant sig att se med högerögat blir lika läskigt när den får se det med vänster! Måste passa på att rekomendera Monty Roberts bok "Från mina händer till dina"!

Lyck till..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #38 skrivet: 04 apr-09 kl 01:05 »
Personligen tycker jag att en join-up är ett skarpt instrument och inget jag skulle använda på en bebis (eller ens överhuvudtaget, jag har hittills aldrig känt något som helst behov av det).
Bättre se till att grundförutsättningarna ifråga om jämnårigt sällskap är tillgodosett. Redan där har man mycket gratis hanteringsmässigt (samt höjer livskvalitén betydligt för hästen).

Falin

• -
« Svar #39 skrivet: 05 apr-09 kl 14:20 »
Jag håller med Sar, i den åldern är det mycket lek och bus med jämnåriga kompisar som gäller. På det viset slipper man mycket av nafsandet och tjafset vid hantering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser