Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästens beteende, frågor.  (läst 5740 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hästens beteende, frågor.
« skrivet: 13 mar-09 kl 08:11 »
Har en stilla fundering över min hästs beteende ibland. Och om ni har några goda tips för hur jag ska få bukt med hans ibland dåliga beteende.

Ända sedan jag köpte honom har han haft svårt för beröring på sin högra sida. Jag kan knappt borsta honom alls på den sidan utan att han steppar som en galning, försöker gå undan och hugger efter jackärmen. När jag lugnt och försiktigt försöker ändå biter han upprepade gånger efter varann i hopp om att skrämma mig.

Jag hittar inga sår,ingen irritation eller annan reaktion på smärta när jag känner med händerna. Jag har också provat olika borstar, tryck osv för att se om han helt enkelt var kittlig, inget hjälper.

Vad är problemet???

Han står blickstilla när jag borstar andra sidan, han lyfter snällt alla 4 fötterna och låter mig kratsa och raspa utan minsta motstånd.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hästens beteende, frågor.
« Svar #1 skrivet: 13 mar-09 kl 08:40 »
Nån dålig erfarenhet kanske?

Om du är helt 100 på att han inte har nån form av exem eller ohyra eller liknande så är det bara vänligt men bestämt att borsta på. Knyt upp honom så att han inte kommer åt att göra illa dig. Sen skulle jag alltid börjat med den "bråkiga" sidan, för att avsluta med den "snälla" sidan.
Överbevisa honom helt enkelt att allt du tänker göra är att borsta honom. Och att du verkligen tänker göra det !
Borsta det som behövs, ingen anledning att göra det extra jobbigt för honom genom att gnugga den jobbiga sidan en halv dag.  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 13 mar-09 kl 08:48 »
Hmm.. har rykthinken på hans vänstra sida, ska genast flytta den och börja med höger sida först hädanefter.

Har bundit upp han enlligt alla konstens regler men ändå lyckas han lirka sig under, igenom, över osv och när man minst anar det sitter alla tänderna i armen.  :P

Jag trodde ju han hade sår eller nåt under den kletiga pälsen på lår och bog så jag har delvis rakat honom för det gick inte att få bort allt intorkat skit han legat i på annat vis  :(
Jävla folk som låter hästar ligga direkt på betongen  >:(

Så jag trodde att han var öm pga det, han var röd och irriterad i skinnet där jag rakat men det är läkt för längesen. Trodde sen att han var kittlig där han blivit rakad men där borstar jag inte överhuvudtaget, han studsar ändå. Tror ärligt talat inte han blivit hanterad särskilt mycket från höger överhuvudtaget.

Och så detta evinnerliga bitande, vet att föl gärna smakar på allt men han biter i tid och otid i försvar.
Förutom att överbevisa honom att jag inte vill honom illa,finns det nåt annat sätt att få bukt med dessa olater?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-09 kl 08:53 »
Hästar skiljer på höger och vänster sida betydligt mer än tex en människa,där har du svaret på varför dom reagerar olika på vilken sida dom berörs.
Det finns hästar som blir skrämda om man försöker kiva upp på dom från höger sida,men är hur lugna som hellst om man gör det från vänster sida.

Varför hästen försökerbita dig när du är på höger sida,det går inte att svara på.Vanligast är från vänster sida,om dom upplevt obehag av uppsittning eller liknande.Det som gäller är lungn och tålamod,och att du inte reagerar varken med rädsla eller ilska,för det kan vara syftet med hästens betende.

Ytterligare ett förståndigt och klokt inlägg från den kunnige..........Körven

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-09 kl 09:02 »
Körven, hästar är vanedjur ifall du inte märkt :P Att dom reagerar på att man kliver upp på höger sida beror kanske på att dom lärt sig att folk kliver upp på vänster sida ::)
Islandsfolk kliver upp på höger sida, kommer sedan en travmänniska som kliver upp på vänster sida så reagerar dom hästarna på det istället. ;D

Det är bara att nöta på Kimma, det finns ingen genväg när det gäller oönskad beteende. (O nu kommer NHare in och ger snart lite "övningar" ;D)
Bitandet är tråkigt, men jag föredrar att ignorera det, att Straffa hästen fär det på det ena eller andra vset brukar mest ge nån annan form av oönskad beteende istället.
Min filosofi är den samma med ungarna, beröm när dom gör rätt istället :)

(Tar för givet att du inte har för vana att ge honom "godis"? Det gör sig bäst i krubban eller från golvet isåfall)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 13 mar-09 kl 09:12 »
 Han kanske minns att det gjorde ont när han var så skitig och du stökade med det?
Han är ju så liten så du kan väl stå på vänstra sidan och borsta lite på den högra till att börja med, reagerar han då? Då kanske han i alla fall har ont någonstans?
 Annars tycker jag också det bara är att nöta på.
Lycka till!
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 13 mar-09 kl 09:12 »
Körven, hästar är vanedjur ifall du inte märkt :P Att dom reagerar på att man kliver upp på höger sida beror kanske på att dom lärt sig att folk kliver upp på vänster sida ::)
Islandsfolk kliver upp på höger sida, kommer sedan en travmänniska som kliver upp på vänster sida så reagerar dom hästarna på det istället. ;D

Det är bara att nöta på Kimma, det finns ingen genväg när det gäller oönskad beteende. (O nu kommer NHare in och ger snart lite "övningar" ;D)
Bitandet är tråkigt, men jag föredrar att ignorera det, att Straffa hästen fär det på det ena eller andra vset brukar mest ge nån annan form av oönskad beteende istället.
Min filosofi är den samma med ungarna, beröm när dom gör rätt istället :)

(Tar för givet att du inte har för vana att ge honom "godis"? Det gör sig bäst i krubban eller från golvet isåfall)

Nope, enstaka ggr får han en bit morot när jag hämtar honom i hagen men det är enbart för att locka honom till mig, han är paniskt rädd för att gå fram till nån sålänge han är lös, i grimskaft går det bra att hälsa försiktigt på vem som helst. Så nu har jag kommit så långt att han kommer men smyger halvsnabbt förbi mig (han går igenom logen in i stallet) och in i stallet där jag sen utan problem kan ta honom i grimman och leda vidare.
Det blir bättre och bättre, han måste lära sig komma fram när han är ute för i sommar kan jag inte låta honom gå de 150metrarna in till stallet själv.

Bitandet kommer i tid och otid,inte bara vid borstning, klappar man honom i ansiktet försöker han bitas, kommer man för nära med arm/jacka under promenaden bits han, kratsar man hovar försöker han bita, så snart man närmar sig huvudet försöker han sätta tänderna i en. Det är ganska påfrestande och jag har vänligt men bestämt sagt "Nej" varje gång och då avbryter han men sekunden senare försöker han igen.  ::)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 13 mar-09 kl 09:13 »
Han kanske minns att det gjorde ont när han var så skitig och du stökade med det?
Han är ju så liten så du kan väl stå på vänstra sidan och borsta lite på den högra till att börja med, reagerar han då? Då kanske han i alla fall har ont någonstans?
 Annars tycker jag också det bara är att nöta på.
Lycka till!
                              Mvh
                           Charlotte
Jag har provat att stå på hans vänstra sida och borsta ner åt höger, det går bra några tag sen inser han att jag faktiskt är där och borstar. Därför är jag övertygad om att det inte beror på smärta.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-09 kl 09:22 »
En sak till, han är ju en ung hingstpojke, han har garanterat busbehov också. Har han ingen annan att busa med så försöker han bjuda upp dig på en dans ;D Du är ju hans flock! Men det är ju ingen lyckad ide... Antingen behöver han  en annan hingstunge att brottas med eller så kan kastration vara ett allternativ.. Tänk på att kastration kan ske typ nu eler om ett halvår! Det är onödigt att kastrera på sommarhalvåret, även om det går, men kan man välja så... För han har väl ingen anledning att vara hingst?

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-09 kl 09:35 »
Det kanske låter banalt, men har du førsøkt med att binda upp honom kort och ge honom en hink kraftfoder?
Lite kraftfoder, fem bosttag på høger sida. Borsta vænster då det ær slut, lite mer hinken och så några snabba tag till på høger och berøm.
I bæsta fall så børjar han sammankoppla godis och høger sida till slut. Vårfællningen gør det skønare och skønare att bli borstad och kliad.
Min førsta hæst var rædd om huvudet och gick nætt och jæmt att trænsa med øvertalning och lirkande tills den dær førsta hårfællningen.
Jag tog mig tid och kliade och noppade før hand och med en pluttborste utan att hålla fast henne och till slut blev hon lugn.

Lycka till med din unghæst.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 13 mar-09 kl 09:50 »
Du har väl inte haft honom så länge ännu (om jag fattat rätt), varför inte strunta i den känsliga sidan och låta honom knyta an till dig först utan bråk. Jag menar, MÅSTE du borsta honom på högersidan, kan du inte bara nöja dig med att göra det han trivs med och låta honom få förtroende för dig och dina göranden med honom. Lägg en hand på högersidan medans du borstar vänstern, låt honom lära sig att det är trevligt när du grejar med honom, gör inte varje pysselstund till en strid, ge honom tid. Att binda upp och förvägra honom rörelsemöjlighet gör honom inte lugnare, spara dessa tvångsåtgärder tills när det verkligen behövs, det är mitt råd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 13 mar-09 kl 09:52 »
En sak till, han är ju en ung hingstpojke, han har garanterat busbehov också. Har han ingen annan att busa med så försöker han bjuda upp dig på en dans ;D Du är ju hans flock! Men det är ju ingen lyckad ide... Antingen behöver han  en annan hingstunge att brottas med eller så kan kastration vara ett allternativ.. Tänk på att kastration kan ske typ nu eler om ett halvår! Det är onödigt att kastrera på sommarhalvåret, även om det går, men kan man välja så... För han har väl ingen anledning att vara hingst?

Nepp finns ingen anledning att vara hingst egentligen. Och tanken har varit där sen ett tag tilbaka eftersom han som du säger är busig, han slår efter katterna och schäfern och han nyps i tid och otid så visst försöker han bli av med energi. Men med 1,5 timems vandringar backe upp och backe ner nästan varje dag tycker man han borde vara för trött på att bitas till slut  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 13 mar-09 kl 09:53 »
Det kanske låter banalt, men har du førsøkt med att binda upp honom kort och ge honom en hink kraftfoder?
Lite kraftfoder, fem bosttag på høger sida. Borsta vænster då det ær slut, lite mer hinken och så några snabba tag till på høger och berøm.
I bæsta fall så børjar han sammankoppla godis och høger sida till slut. Vårfællningen gør det skønare och skønare att bli borstad och kliad.
Min førsta hæst var rædd om huvudet och gick nætt och jæmt att trænsa med øvertalning och lirkande tills den dær førsta hårfællningen.
Jag tog mig tid och kliade och noppade før hand och med en pluttborste utan att hålla fast henne och till slut blev hon lugn.

Lycka till med din unghæst.
Har provat kraftfoder, hö, godis, inget får honom att stå stilla. Bara att någon står på motsatt sida med ett lår mot hans sida, då står han still när han inser att han inte kommer nån vart. Men nafsas gör han ändå.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 13 mar-09 kl 09:55 »
Du har väl inte haft honom så länge ännu (om jag fattat rätt), varför inte strunta i den känsliga sidan och låta honom knyta an till dig först utan bråk. Jag menar, MÅSTE du borsta honom på högersidan, kan du inte bara nöja dig med att göra det han trivs med och låta honom få förtroende för dig och dina göranden med honom. Lägg en hand på högersidan medans du borstar vänstern, låt honom lära sig att det är trevligt när du grejar med honom, gör inte varje pysselstund till en strid, ge honom tid. Att binda upp och förvägra honom rörelsemöjlighet gör honom inte lugnare, spara dessa tvångsåtgärder tills när det verkligen behövs, det är mitt råd.

1 Månad.
Jag måste ju få han ren även där tyvärr, säkert när han rullat sig i hagen och jag vill sätta gjorden på honom.

Jag brukar klia gott bara på höger sida och det gillar han, men så snart borsten kommer fram går han undan.

Från huvudet till halva halsen går bra sen börjar han dansa.

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 13 mar-09 kl 10:34 »

Va fan är det en unghingst............Då är hans betende fult naturligt,et är som med en hundvalp.Det är inget att hetsa uppsig för för dom är sådana.
Sedan kommer det som jag alltid sagt,är detta en häst som passar mig.En unghingst är väldigt lätt att fördärva,då hjälper ingen kasteration om den lärt sig ett dåligt betende från början.Man behöver allt ha lite på fötterna om man håller på med sådana hästar.

Jo visst är hästen ett vanedjur och det hör samman med att den skiljer på hjärnhalvorna.Det fungerar så att den måste lära sig från båda hjärnhalvorna,kommer det från andra sidan så är det helt nytt för den.Det hör till den grundläggande kunnskapen om hästars betende.
Människor som skriver med höger hand kan med svårighet skriva med vänster hand,något liknade är det med hästens betende också den måste lära in från den nya sidan.

Att normalt hästfolk hanterar hästen från dess vänstra sidan,är mer en praktisk detalj som inte hör samman med ett betende.Även utrustning är avsedd att tas av och på från vänster sida.
Att vara "hästkunnig" och kliva av och på. på högersidan är bara rent trams.Är man hemma på backen ensam så spelar det ingen roll,men är det flera inblandade så kan det vara rent farligt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 13 mar-09 kl 10:47 »
Va fan är det en unghingst............Då är hans betende fult naturligt,et är som med en hundvalp.Det är inget att hetsa uppsig för för dom är sådana.
Sedan kommer det som jag alltid sagt,är detta en häst som passar mig.En unghingst är väldigt lätt att fördärva,då hjälper ingen kasteration om den lärt sig ett dåligt betende från början.Man behöver allt ha lite på fötterna om man håller på med sådana hästar.

Jo visst är hästen ett vanedjur och det hör samman med att den skiljer på hjärnhalvorna.Det fungerar så att den måste lära sig från båda hjärnhalvorna,kommer det från andra sidan så är det helt nytt för den.Det hör till den grundläggande kunnskapen om hästars betende.
Människor som skriver med höger hand kan med svårighet skriva med vänster hand,något liknade är det med hästens betende också den måste lära in från den nya sidan.

Att normalt hästfolk hanterar hästen från dess vänstra sidan,är mer en praktisk detalj som inte hör samman med ett betende.Även utrustning är avsedd att tas av och på från vänster sida.
Att vara "hästkunnig" och kliva av och på. på högersidan är bara rent trams.Är man hemma på backen ensam så spelar det ingen roll,men är det flera inblandade så kan det vara rent farligt.

Jag hetsar inte upp mig, bara undrade  :-[

Han har lugnat sig avsevärt sen vi fick hem honom. Han är nyfiken och frammåt och är gärna till lags, jämfört med tidigare då han var paniskt rädd för snabba rörelser, grimskaft, beröring osv osv. Det gick inte att hantera honom alls. På en månad har vi blivit kompisar, han kommer numera fram i boxen, äter ur handen, går snällt brevid på tur, går fint och stolt på töm, lystrar uppmärksamt och är inte rädd för människor längre.

Så lite kan jag nog om hästar  ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #16 skrivet: 13 mar-09 kl 10:50 »
Går han i flock? Har han en jämnårig lekkamrat? Det är något som är absolut nödvändigt, speciellt med hingstföl! Våra åringar gör inte annat än gnager på varandra vilket är perfekt för då gnager de inte på mig.

Jag skulle undvika att klappa i ansiktet (möjligtvis i pannan) för att inte inbjuda till nafsning under den här perioden och inte ge honom mat ur händerna. Ta hellre med en hink.
Sedan hade jag valt att svampa hela hästen om du tror att han kan ha gamla sår och kladd som behöver rengöras.

Kan du sätta upp en borste han kan leka med och gnaga på medan du sköter om honom?

Sedan ska du tänka på tidsaspekten, 1,5 h promenad med skötning före och efter är ansträngande rent psykiskt för en så liten. Jag hanterar våra små ca 20 min varannan dag, annars får de bara mat och en snabb visitation.

Visar någon av våra tendens att bita så ser jag bara till att hindra dem, d.v.s. sätter upp en handflata det inte går att bita i eller (vid borstning) håller upp borsten så att de inte får tag i mig.

Jag tror också kastration kan vara väldigt bra. Lycka till!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 13 mar-09 kl 11:09 »
Han går än sålänge bara vägg i vägg med fåren så de kan se varann. Då vi fått lamm precis vågar jag inte släppa honom i samma hage med fåren med risk för att han sparkar i hjäl di små. Så de går med nät emellan och håller sig intill varandra. De står också vägg i vägg i stallet så de hela tiden kan se varann.

Framtiden får utvisa om vi behöver köpa en kompis till honom. Det är ju inte omöjligt att han inte nöjer sig med fåren.

Han har inga sår eller kladd nåntans, han hade "bara" intorkad urin,smuts och en del avföring på ett ställe på låret och på bogen,det är borta nu och han är ren och blank i pälsen.

Promenaderna är inte särskilt intensiva, jag störtar inte i 1,5 timme med hästen efter mig. Han går i  grimma brevid och vi stannar och myser i gräset då och då. Tittar på nya saker, vänjer oss vid bilar och plastpåsar och brunnar och annat farligt. Jag går hem i god tid innan han blir för trött.

Han har gått i samma hage hela sommaren med sin mamma och släktingar och sen stod han uppbunden i en liten spilta hela vintern, han har alltså aldrig sett en burk, bil, plastpåse etc.
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 11:11 av Kimma »

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 13 mar-09 kl 11:42 »
Burkar, bilar och plastpåsar blir inte så farliga, oavsett om han sett dem förr eller ej, om han känner att du är en trygg ledare! Gör som du gör med hundarna!

Men så var det det med borstningen... Och.. Eftersom jag aldrig träffat lille herrn så kan jag ju inte säga exakt vad det beror på. Och jag funderar över det där med smärta. Även om han inte har ont nu, så kan det vara så att han har haft ont! Det låter ju inte helt otroligt när du beskriver hur han haft det tidigare! Och... hästar tenderar att minnas smärta, och kan lätt bete sig som om de har ont, trots att orsaken till smärtan för länge sen är eliminerad!

Kan ta min egen pålles ryggont som exempel... Han hade haft en sadel som inte passade, och ont i ryggen av det, och som följd av smärtan så började han röra sig väldigt stelt och spännt. Sen det ryggonda var åtgärdat hade vi ingen sadel att rida i, så det blev mestadels tömkörning. Hästen funkade fint, musklade sig, rörde sig fint och avspännt, och det fanns inte minsta tecken på ryggont, varken när man borstade, kännde eller hängde över ryggen. Men, när jag så satt upp för första gången efter det så reagerade han precis som han gjort med ryttare på ryggen när han hade ont! Det var minnet av att ryttare på ryggen gör ont som fick honom spännd som en fjäder då! Det tog några gånger innan han insåg att det faktiskt inte gjorde ont längre... Så, det är inte för inte det snackas om "hästminne" ;)

Men, jag antar att lille douglas smärtproblematik är åtgärdad, eftersom huden är läkt, och den biten. Så då är det bara att jobba på med att lugnt och bestämt visa honom att bitande inte är accepterat! Jag skulle koncentrera mig på bitandet till att börja med, och inte bry mig så mycket om steppandet innan man kommit en bit med bitandet...

Visst! Det är ett helt normalt unghästbeteende, men, unga hästar måste i vilket fall som helst lära sig att det inte funkar på människor!! Låt honom för guds skull inte klia sig på dig, och buffa mot dig, för det bara stimulerar bitbeteendet!!! Sen tror jag att en buskompis gör betydligt större skillnad än kastraktion! Hästen förändras inte så speciellt mycket av att man tar bort kulorna, så risken finns att beteendet kvarstår. En unghäst är en unghäst, oavsett kastraktion!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #19 skrivet: 13 mar-09 kl 12:59 »
Jag rekommenderar starkt att ni hittar en lekkamrat åt honom. Hästar ska gå i flock och det är extra viktigt när de är små så att de kan fostras av flocken och få leka av sig. Det ultimata är någon7några jämnåriga samt någon/några äldre hästar som håller koll.

Sedan anser jag att så lång hanteringstid per dag av människan är för mycket för en åring och den långa hanteringstiden ger förstås fler tillfällen att bitas. Å andra sidan behöver han säkert stimulans eftersom han inte får det av någon hästkamrat.

Jag kan inte nog understryka hur viktigt jag tycker att det är med hästsällskap, nu i kommande betestider har du en fantastisk möjlighet att låna in en till liten "gangster".  Lyckas du inte hitta en jämnårig (vilket vore det bästa) så bör du åtminstone hitta ett hästsällskap. Erbjud dig att hålla stallplats/lösdrift under höst och vinter så har du säkrat hästsällskapet.

Han går än sålänge bara vägg i vägg med fåren så de kan se varann. Då vi fått lamm precis vågar jag inte släppa honom i samma hage med fåren med risk för att han sparkar i hjäl di små. Så de går med nät emellan och håller sig intill varandra. De står också vägg i vägg i stallet så de hela tiden kan se varann.

Framtiden får utvisa om vi behöver köpa en kompis till honom. Det är ju inte omöjligt att han inte nöjer sig med fåren.

Han har inga sår eller kladd nåntans, han hade "bara" intorkad urin,smuts och en del avföring på ett ställe på låret och på bogen,det är borta nu och han är ren och blank i pälsen.

Promenaderna är inte särskilt intensiva, jag störtar inte i 1,5 timme med hästen efter mig. Han går i  grimma brevid och vi stannar och myser i gräset då och då. Tittar på nya saker, vänjer oss vid bilar och plastpåsar och brunnar och annat farligt. Jag går hem i god tid innan han blir för trött.

Han har gått i samma hage hela sommaren med sin mamma och släktingar och sen stod han uppbunden i en liten spilta hela vintern, han har alltså aldrig sett en burk, bil, plastpåse etc.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser