Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nuffield 4/60  (läst 8513 gånger)

t-22an

  • Inlägg: 24
Nuffield 4/60
« skrivet: 11 mar-09 kl 20:59 »
Hej har inhandlat mig en Nuffield 4/60 -63 och tänkte byta olja i motor o växellåda/bakaxel/hydralen (ja tror att det går på samma olja).
Hur mkt går det i en sån och vilka kvaliteer på oljan ska en ha?
/Andreas

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Nuffield 4/60
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 00:08 »
Hej

Har inga uppgifter på 4/60 men på 10/60.

De har samma cyl.volym så det är nog samma motor, en skillnad är att 10/60 är 10-växlad.

Motor: SAE 20W/20  8,5 liter

Transmission: SAE 90  54,6 liter

Uppgifterna från Tekno's Traktorer Reparationsteknik

Har förresten själv haft en 10/60 för en evighet sen

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14116
    • Medelpad
SV: Nuffield 4/60
« Svar #2 skrivet: 12 mar-09 kl 20:56 »
Viskositeten (som ju SAE-numren anger) är ju inte så kritisk egentligen.
Beträffande motoroljan så finns ju SAE20-olja knappt att få tag på nuförtiden, och för den delen finns det ingen som helst anledning att inte använda en "multigradeolja" (SAE 10W-40 eller liknande). Se bara till att oljan är avsedd även för dieselmotorer.

När det gäller transmissionen så måste man se upp med vilken API-klass oljan har, transmissionsoljor brukar betecknas GL1, GL4 eller GL5. Skillnaden är att GL1 saknar s k hypoidtillsatser för att sätta ned glidfriktion, som finns i GL4 och GL5-oljor. GL1 används huvudsakligen i växellådor där det inte finns någon vinkelväxel.

GL5 är den bästa oljan ur "hypoidsynpunkt", alltså t ex för bakaxelväxlar där kuggarna inte bara rullar mot varandra utan också glider, men den är farlig eftersom de svavelhaltiga tillsatserna kan förstöra delar av mässing. Den används t ex i bakaxelväxlar på bilar.

GL4 är en kompromiss, den har relativt bra hypoidegenskaper men riskerar ändå inte att förstöra mässing och andra känsliga legeringar. Typiskt användningsområde för denna olja är växellådor med inbyggd slutväxel, som man t ex hittar på framhjulsdrivna bilar med längsmonterad motor. Den kan ställa till problem i synkroniserade växellådor avsedda för GL1, eftersom sänkningen av glidfriktionen gör att synkringarna kanske inte uppför sig som de ska.
Förr fanns det också en oljekvalitet som hette GL3 men den ersätts av GL4 numera. Det finns vissa oljor (t ex OKQ8's syntetiska växellådsolja) som uppfyller BÅDE GL4 och GL5, den kan man naturligtvis använda fritt på rätt många olika ställen.

Eftersom traktorn knappast har synkroniserad växellåda, så kan man räkna med att både GL1 och GL4 kommer att fungera bra.

En SAE90-olja är, åtminstone på vintern, alldeles för trögflytande för att använda i ett hydraulsystem. Risken är att pumpen får svårt att suga den trögflytande oljan genom sugsilen och börjar kavitera. För traktorns hydraulik är det bättre att använda en mineralbaserad hydraulolja av standardtyp, de brukar betecknas t ex ISO VG68 (lite mer trögflytande) eller VG32 (lite mer tunnflytande). ATF (olja för automatväxellådor) eller LHM (olja för Citroëns hydraulsystem) fungerar också bra i de flesta hydrauliksammanhang.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Nuffield 4/60
« Svar #3 skrivet: 12 mar-09 kl 21:17 »
Visst är det så, bara man ligger i närheten av rekommenderat brukar det gå bra.
Viktigare är att byta motorolja (och filter) ofta, det rekommenderas var 200:e timme för Nuffield 10/60.

 

t-22an

  • Inlägg: 24
SV: Nuffield 4/60
« Svar #4 skrivet: 13 mar-09 kl 11:29 »
oki i motorn så är det bara att ta nån form av mineralolja. Men till resten? Är det samma olja till växellåda, bakaxel  o hydralen så verkar det lite knepigt.  Körde du med sae90 året om?
Har strul med diffspärren på den oxå pedalen är tvärstumm. Har ösi på massa wd40 därikring o ska se om det släpper. Den har varit ståendes i ett antal år, dom har startat upp den ca2 gånger per år iaf.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Nuffield 4/60
« Svar #5 skrivet: 13 mar-09 kl 12:54 »
Ja, det är samma olja till allt.
Så är det nästan alltid, åtminstone på traktorer före 1980, nyare har jag ingen erfarenhet av.
Det brukar ge sig självt - det finns ett påfyllningshål och en mätsticka för varje olja.
Jag minns inte exakt vad jag använde, kanske var det SAE 80.
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 12:57 av Foppas fot »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14116
    • Medelpad
SV: Nuffield 4/60
« Svar #6 skrivet: 13 mar-09 kl 20:21 »
De flesta moderna växellådsoljor har viskositet SAE 80W90 eller 75W90 , sådana går säkert bra att använda.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Nuffield 4/60
« Svar #7 skrivet: 13 mar-09 kl 23:17 »
Enligt min uppfattning så ska det vara mineralolja 10w40 om man tänker hälla samma olja i alla kroppsöppningar. Obs inte syntet.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Nuffield 4/60
« Svar #8 skrivet: 27 mar-09 kl 14:36 »
I de flesta traktorer brukar man ha Farm Universal 10w30 i bakändan. Finns på alla lantbrukshandlar. Ibland heter den Farmoil.
Åtminståne i Leyland 245 är det den som gäller. Leyland 245 har en bakända som är utvecklad ur Nuffield 4/65.

Vissa International traktorer med våta bromsar fordrar en specialolja, har jag hört.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 6 användare (3 dolda)
skräptanten, Galaxie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser