Viskositeten (som ju SAE-numren anger) är ju inte så kritisk egentligen.
Beträffande motoroljan så finns ju SAE20-olja knappt att få tag på nuförtiden, och för den delen finns det ingen som helst anledning att inte använda en "multigradeolja" (SAE 10W-40 eller liknande). Se bara till att oljan är avsedd även för dieselmotorer.
När det gäller transmissionen så måste man se upp med vilken API-klass oljan har, transmissionsoljor brukar betecknas GL1, GL4 eller GL5. Skillnaden är att GL1 saknar s k hypoidtillsatser för att sätta ned glidfriktion, som finns i GL4 och GL5-oljor. GL1 används huvudsakligen i växellådor där det inte finns någon vinkelväxel.
GL5 är den bästa oljan ur "hypoidsynpunkt", alltså t ex för bakaxelväxlar där kuggarna inte bara rullar mot varandra utan också glider, men den är farlig eftersom de svavelhaltiga tillsatserna kan förstöra delar av mässing. Den används t ex i bakaxelväxlar på bilar.
GL4 är en kompromiss, den har relativt bra hypoidegenskaper men riskerar ändå inte att förstöra mässing och andra känsliga legeringar. Typiskt användningsområde för denna olja är växellådor med inbyggd slutväxel, som man t ex hittar på framhjulsdrivna bilar med längsmonterad motor. Den kan ställa till problem i synkroniserade växellådor avsedda för GL1, eftersom sänkningen av glidfriktionen gör att synkringarna kanske inte uppför sig som de ska.
Förr fanns det också en oljekvalitet som hette GL3 men den ersätts av GL4 numera. Det finns vissa oljor (t ex OKQ8's syntetiska växellådsolja) som uppfyller BÅDE GL4 och GL5, den kan man naturligtvis använda fritt på rätt många olika ställen.
Eftersom traktorn knappast har synkroniserad växellåda, så kan man räkna med att både GL1 och GL4 kommer att fungera bra.
En SAE90-olja är, åtminstone på vintern, alldeles för trögflytande för att använda i ett hydraulsystem. Risken är att pumpen får svårt att suga den trögflytande oljan genom sugsilen och börjar kavitera. För traktorns hydraulik är det bättre att använda en mineralbaserad hydraulolja av standardtyp, de brukar betecknas t ex ISO VG68 (lite mer trögflytande) eller VG32 (lite mer tunnflytande). ATF (olja för automatväxellådor) eller LHM (olja för Citroëns hydraulsystem) fungerar också bra i de flesta hydrauliksammanhang.