Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björksav  (läst 8193 gånger)

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #20 skrivet: 14 mar-09 kl 21:29 »
Sugrör borde fungera utmärkt, björksav är nästan lika lättflytande som vatten.

Det borde gå att ta sav från körsbärsträd också tycker jag, men det är ju ömtåliga träd som säkert inte skulle tåla det

i morgon så ska jag prova , tror det är rätt tidpunkt nu i söder, ska prova med sugrör å pet flaska, åter kommer med rapport.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Björksav
« Svar #21 skrivet: 14 mar-09 kl 22:35 »
i morgon så ska jag prova , tror det är rätt tidpunkt nu i söder, ska prova med sugrör å pet flaska, åter kommer med rapport.
Jag tänker också prova imorgon, men jag tar elrör och petflaska.

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #22 skrivet: 14 mar-09 kl 22:37 »
Bli inte besvikna om ni inte tycker om det bara. Man kanske kan tro att det smakar sockerdricka, men så är det inte  ;D

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Björksav
« Svar #23 skrivet: 15 mar-09 kl 12:27 »
Bli inte besvikna om ni inte tycker om det bara. Man kanske kan tro att det smakar sockerdricka, men så är det inte  ;D

I så fall kan man väl alltid ge bort det som en exklusiv present...
Borrade hål för ca en timme sedan men det har inte börjat droppa än.  :-\  Men det kanske tar längre tid än så. Kanske är det lite tidigt också.

// Acleja

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Björksav
« Svar #24 skrivet: 15 mar-09 kl 13:01 »
Här är en liten uppsats om tappning av björksav.

http://www.tracentrum.se/files/publikationer/BJORKSAV.PDF

// Acleja

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #25 skrivet: 16 mar-09 kl 16:06 »
kan medela att björkarna i blekinge är snustorra , ingen sav än så länge  :'(

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #26 skrivet: 18 mar-09 kl 13:57 »
det droppar ca en halv dl per dygn och det smakar bara vatten,det är inte heller "simmigt" när man tittar på det som det ska va? kanske väta eller prova annat träd?

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #27 skrivet: 20 mar-09 kl 08:14 »
Jag har inte testat någon björk, men jag blev tvungen att kapa ett par små grenar på en lönn igår. Resten av dagen droppade det så illa från stumparna att jag fick dåligt samvete. Så här i Bohuslän savar det i alla fall. Smakade gott gjorde det också.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Björksav
« Svar #28 skrivet: 21 mar-09 kl 14:29 »
Någon nämnde sav från körsbär. När jag tänker på det ska jag ner ett körsbärsträd ocskå (väldigt söta körsbär) - kunde man dricka den saven också, väl?

// Acleja

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #29 skrivet: 21 mar-09 kl 19:00 »
Någon nämnde sav från körsbär. När jag tänker på det ska jag ner ett körsbärsträd ocskå (väldigt söta körsbär) - kunde man dricka den saven också, väl?

// Acleja

Det var jag som nämnade körsbär. Jag vet inte om saven går att dricka, men körsbär är en "blödare", alltså ett träd som savar mycket från skador. Du kommer alltså troligtvis få mycket sav, men om den går att dricka vet jag inte

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Björksav
« Svar #30 skrivet: 13 apr-09 kl 14:51 »
Uäääk! Nä verkligen ingen sockerdricka!  :'(
Saven flödar för fullt - dricker man den färsk (men kall) alltså bara någon timme gammal eller så - är det som att dricka vatten men med någon mycket (mycket!) svag smak av något obestämbart. Kanske ska man ha i lite citron eller så.
Står flaskan en hel dag vid trädet smakar det ju illa.
Något besviken är jag... :-\
Faktiskt godare att göra något av de färska löven (både vin och saft). Då blir det ju lite smak av björk dessutom.

//Acleja

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Björksav
« Svar #31 skrivet: 14 apr-09 kl 11:34 »
Faktiskt godare att göra något av de färska löven (både vin och saft). Då blir det ju lite smak av björk dessutom.

Hm... det lät spännande. Har du recept att dela med dig av?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Björksav
« Svar #32 skrivet: 14 apr-09 kl 18:19 »
om man tar ordentligt med sav 20+liter så kan man ju koka sirap utav den.
bara koka bort allt vatten.

gott att ha i bröd och sånt, bra för tänderna. men inte för magen, eller beror på. brottom till toan får man vart fall.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Björksav
« Svar #33 skrivet: 28 apr-09 kl 16:52 »
Hm... det lät spännande. Har du recept att dela med dig av?

Jag har flera recept och resultaten har varit varierande...
Tror detta fungerade bäst:

10 l vatten
1 hink pressad m färska björklöv
2 kg strö
1/2 kg farin
ca 30-40 g jäst

Slå kokhett vatten över löven och låt stå ett dygn.
Sila och lös upp och blanda jäst och socker. Skaka ordentligt och gärna 1 gång/dag.

Jag har för mig att det inte tålde någon längre lagring. Men det var gott och alla kände väldigt väl igen smaken men ingen klarade av att gissa på just björk...

Antar att man kan göra den lite mer lik enrisdrickan genom att bara ta 1 kg socker och typ 20 g jäst. Efter att ha silat av det, låt det stå svalt i några dagar såpass att det bara börjar småbubbla lite - då är det bara att börja dricka. Jag har aldrig gjort "björkdricka" men väl enrisdricka många gånger. Inga garantier lämnas på resultatet ;D

// Acleja


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Björksav
« Svar #34 skrivet: 28 apr-09 kl 17:44 »
Smaksatte snaps med inte-utslagna björklöv häromåret. Jo, det smakade bra. Gjorde en liten sats med utslagna boklöv också. Grönt och gott. Tror inte jag skulle vilja plocka en hel hink med björklöv faktiskt. Men ni som testar kan väl säga hur det smakade.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Björksav
« Svar #35 skrivet: 28 apr-09 kl 23:25 »
Jag tycker att björksav är gott.
Smakar inte så mycket, men ändå inte bara vatten.
Mest ungefär vad man kan tänka sig av vatten som "silats" genom en björk.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser