Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?  (läst 9958 gånger)

louise

• Gäst
SV: torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?
« Svar #40 skrivet: 11 mar-09 kl 16:17 »
Det ska inte rinna ut nåt. Man ska skyffla färdigkomposterad skit ur en sån här toa. Men jag hittade den luckan till slut. Just nu är ju den helt meningslös eftersom det bara är vatten bakom den.

Jag tänker inte kissa ute! De här toorna ska fungera med kiss. Jag har köpt ett hus med badrum och innetoa. Ska standarden sänkas så här så är snart inte huset värt nåt. Det räcker med vattenbrunnen som läcker, nåt som inte märktes innan jag köpte huset.

(Å för övrig bor jag på en kulle utan träd med 6 grannarn runt mig, Det finns ingenstans att kissa ute om jag inte vill visa röven för grannarna i tid och otid.)
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 16:20 av Stabon »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 11 mar-09 kl 16:27 »
http://www.kompostera.se/

Länken visar en variant av komposteringstoalett, påminnande (tror jag) om Stabon's, och lite info om hur den fungerar,
Där finns också uppsamlingskärl för lakvatten, såvitt jag sett har de flesta komposterande toaletter såna numera, kanske pga av omdebatterat problem.
Har man inget sånt kärl, så måste man som nämnts tillsätta extra material som suger upp fukten, förslagsvis torvmull.

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 mar-09 kl 16:34 »
Potta!  :) Eller urinseparering av nåt slag.
Skulle va intressant att veta varför det inte fungerade som det är tänkt, hur det kom sig att det blev för mycket vätska.
Kan man använda tidningspapper jord o löv som strö istället för torv, om man vill köra budget?

louise

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 11 mar-09 kl 16:41 »
äh, länken visade ju inte hur den var konstruerad.

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 11 mar-09 kl 16:43 »
surfar på urinseparator för att se vad det finns som man kan installera, men jag hittar ingenting. Tips?

Skytten

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 11 mar-09 kl 16:44 »
Tanken ska vara sluten och fläkten ska torka, eventuellt finns det ett värmeelement oxå.

Akut är väl en slamtömmning, om möjligt det som snabbast kan lösa detta. Sen gäller det att hitta orsaken till att det inte finns aktivitet i "reaktorn",
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #46 skrivet: 11 mar-09 kl 16:54 »
Intresserade kan klicka vidare på sidan.

Kanske kan du montera en Dass-Isak eller liknande på befintlig stol, men det kräver att du kan göra hål nånstans för avloppsslangen.
Och sen måste du göra plats för behållaren nånstans.

Det finns också lösa stolar med urinseparering, möjligen kan du byta den befintliga mot en sån.

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 11 mar-09 kl 16:56 »
varför ska tanken vara sluten?

Skytten

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 11 mar-09 kl 16:57 »
Svårt att sorterA "SNILLEBLIXTAR" från kvalitativa råd ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 11 mar-09 kl 16:59 »
Mulltankar är slutna, visserligen kontakt med atmosfären, och rubbet ska multna i tanken.  Vitsen är ju att man inte ska släppa ut närsalter.

louise

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 mar-09 kl 16:59 »
det fattade jag ingenting av..

louise

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 11 mar-09 kl 17:01 »
men utsläpp av nräsalter har väl inget å göra med att min toa är för blöt. Jag vill bara torka ur den fortast  mljligt, och låter därför inspektionsluckan vara öppen. Om du menar att det motverkar torkningen så säg till. närsalter kan vi ta när den repat sig

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 11 mar-09 kl 17:03 »
Tror inte Skytten på Dass-Isak?  ;)

Är inte heltänd på den själv, men å andra sidan har jag inte full tilltro till Stabon's långsiktiga entusiasm för komposteringens mysterier.
Därför är det kanske säkrast att minimera bekymren så nära källan som möjligt.

Skytten

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 11 mar-09 kl 17:03 »
I akutläget måste nog tanken torka ut, så att sund aktivitet kommer tillbaka, den är ju för blöt.

Går det inte att pumpa ut vattnet?

Skytten

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 11 mar-09 kl 17:06 »
Tror inte Skytten på Dass-Isak?  ;)

Är inte heltänd på den själv, men å andra sidan har jag inte full tilltro till Stabon's långsiktiga entusiasm för komposteringens mysterier.
Därför är det kanske säkrast att minimera bekymren så nära källan som möjligt.

I akutläget hjälper inte ett dussin Dass-Isak. och en tankmulltoa har jag inte och kommer inta att ha. Inte Isak heller för den delen.
Finns många lösningar, men det är en annan fråga nu. Mulltankar finns ju som funkar(givetvis).

louise

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 11 mar-09 kl 17:08 »
ni förslog pump här innan men jag tyckte det verkade enkelt manuellt. nu var det inte det. Vad är det för pump jag ska ha? Har inte pengar å srpinga å shoppa direkt.

Skytten

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 11 mar-09 kl 17:12 »
På nåt djävla sätt måste den bli torr, med pump, slamsugningsbil eller vad tusan som helst, vattnet måste bort.
Det går att låta det torka om du kan ordna drag, men det tar lite tid och stinker.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #57 skrivet: 11 mar-09 kl 17:15 »
Tror det finns våtdammsugare att hyra, kanske skulle en sån fungera? Om det inte är för djupt?

Skölj isåfall av det värsta innan återlämning.

Finns också små handlänspumpar av plast att köpa, men dom jag tänker på når inte längre/djupare än ca 1 meter från händerna.

Just det, dränkbara pumpar finns säkert oxo att hyra.
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 19:24 av Foppas fot »

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 11 mar-09 kl 18:26 »
369 kr på jula..ryms det i budgeten?
Jag lär mig aldrig hur man ska länka till julas grejer..men om man går in på www.jula.se och skriver in dränkbar i sökfältet så kommer dom upp.. Men en sån gäller att hålla i lite så den inte suger sig ner i skiten, för då blir det stopp. Hur mycket vatten kan det handla om?

Tapio

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 11 mar-09 kl 19:07 »
ni förslog pump här innan men jag tyckte det verkade enkelt manuellt. nu var det inte det. Vad är det för pump jag ska ha? Har inte pengar å srpinga å shoppa direkt.

Halaj!

Hävert?   :-X :-X :-X

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser