Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?  (läst 9922 gånger)

louise

• Gäst
SV: torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?
« Svar #60 skrivet: 11 mar-09 kl 19:11 »
jag vet inte vad en hävert är.

Existens?

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 11 mar-09 kl 19:13 »
Inte så kul med hävert till avloppsvatten.. du lägger ner en slang och ser till så andra änden är lägre än vattenytan, sen suger du ut luften ur slangen och vattnet börjar rinna och fortsätter tills det är slut..

Skytten

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 11 mar-09 kl 19:24 »
En plasthävert kan man köpa för en femtilapp. Man behöver inte suga alls, det finns en bälg som man startar med och sen rinner det av sig själv likt en hävert. Under 100ingen på t.ex. Biltema.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #63 skrivet: 11 mar-09 kl 19:26 »
Kan gå, men det är lätt att få stopp i såna, dom är gjorda för bensin och andra rena vätskor.

Beror på hur mycket vätska det är, några tiotals liter bara så klarar man sig nog med hävert.
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 19:29 av Foppas fot »

Skytten

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 11 mar-09 kl 19:27 »
Man tar en grövre slang och tejpar dit häverten, när det rinner sliter man bort den.

louise

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 11 mar-09 kl 20:26 »
okej, så här bra har det aldrig blåst om rumpan;)

Inspektionsluckan har jag som sagt lämnat öppen.  Borde jag stänga och lägga på isoleringen igen?

Vad är bäst? mkt blåst och kallt, eller mindre blåst och kanske få upp värmen lite i tanken?

Skytten

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 11 mar-09 kl 20:33 »
Blåst är bra tom om det är minus, det ska till mycket värme för att kompensera blåst.

Tvätt torkar bra även om den är frusen!

Jag utelämnar de fysikaliska orsakerna.

louise

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 11 mar-09 kl 20:44 »
ja gör det;) jag är nöjd med faktan, tack tack!

louise

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 14 mar-09 kl 19:54 »
jaha..

Nu har det börjat rinna kondensvatten utanpå fläktröret inne i toan. Jag gissar att den inte är tät, å när vattnet når skorstenen kyls det ner, å rinner ut i springorna å ner längs röret på utsidan. Eller, vad fan är det annars?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #69 skrivet: 14 mar-09 kl 21:14 »
The shit hits the fan?

louise

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 15 mar-09 kl 00:27 »
nä.. vad menar du? vattnet ska väl fläktas ut genom röret å fläkten? är det inte det fläkten är till för? Men, det är otät, och antagligen kallt där uppe, så det rinner ut

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 15 mar-09 kl 01:55 »
Fläkten är till för att ventilera bort lukt + ånga.
Det måste till en helsikes fläkt för att blåsa ut en "vatten"-fylld tank.
Med en datorfläkt som sitter i ett rör ovanför tanken tar det kanske ett halvår eller mer, beroende på hur mycket vätska som finns där.
Står tanken kallt så blir det inte mycket avdunstning att fläkta bort.
Meningen såvitt jag förstår, är att fukten ska sugas upp i strömaterial, sen dunstar mycket bort som ånga under förmultningsprocessen, som ju alstrar värme.
Nu sker ingen förmultning = minimal avdunstning.
Ergo: jag tror inte det funkar att fläkta bort vätskan.

Existens?

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 15 mar-09 kl 10:48 »
Det är nog inget konstigt att det rinner kondens på fläktröret nu. Tanken är ju nerkyld, har du luckan öppen fortfarande? Den skulle du ju kunna öppna när solen ligger på, och stänga på natten så du får upp lite värme i tanken. För det som händer nu är att fläkten drar upp iskall luft genom röret, och när det passerar det varma badrummet så fälls kondens ut på röret. Samma princip som om du lägger en hammare i frysen några timmar och sen lägger den i ett varmt rum, den kommer att bli genomblöt på ytan= kondens.
Så det här är ett övergående problem och försvinner när du får upp lite värme i tanken och den börjar fungera som tänkt.

louise

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 15 mar-09 kl 21:55 »
aha! ja, det brukar ju mest vara tvärtom. tanken stängd å isolerad å ingen värme på i badrummet.

Men det var ju bra jag äntligen fick veta att det inte går å få ut vattnet den vägen. Men, hur fortsätter jag?

alternativ:
1. tömmer på vatten för hand/m nån pump?
2. slänger ner torv å stänger igen å inväntar vårens värme, å hoppas på inga fler läckage?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 16 mar-09 kl 01:41 »
Prova med torv.

Existens?

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 16 mar-09 kl 06:00 »
Finns det nåt hum om hur många liter vätska det kan handla om? 10? 100? 500?  jag tänker bara att om det är stora mängder så kommer det ju att gå åt kopiösa mängder torv för att få det lite torrt igen, och då vore det ju bättre att tömma ur en del först och sen i med torv..

louise

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 16 mar-09 kl 19:33 »
sårt å svara på. den är ju lite runt omkring lite fastare gegg. Kanske... 10-15 liter

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #77 skrivet: 16 mar-09 kl 19:57 »
Jaså inte mer, då räcker det att suga upp med torvmull imho.
Sen kanske du bör fixa nåt slags raka, så du kan fördela produktionen bort från påfyllningshölet.
Ströa i lite mull då och då, kanske testa ev att släppa ner lite mask också framåt sommaren.
Duger inte med daggmask, ska va nån annan sort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser