Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?  (läst 9961 gånger)

louise

• Gäst
SV: torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-09 kl 11:34 »
jag får lära mig mer om skötseln senare.. kan inte koncentrera mig på det. Det är ett helvetesjobb jag har framför mig, eftersom luckan är igenskottad. Så jag har två dagars grävning framför mig..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 11 mar-09 kl 12:25 »
jag får lära mig mer om skötseln senare.. kan inte koncentrera mig på det. Det är ett helvetesjobb jag har framför mig, eftersom luckan är igenskottad. Så jag har två dagars grävning framför mig..

You bet...
Och eftersom det verkar stå vätska över luckan, riskerar du att bli duschad om du försöker öppna den utan att tömma från "fjölet" först.
Observera också att det inte bara är att gräva ur det översta och fortsätta som tidigare, du måste få igång förmultningen först.
Annars blir det snart samma visa igen.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 mar-09 kl 13:44 »
Okej, här kommer rapport. Jag har nu grävt mig fram till tanken.

Under toan stod en pelare i kolakonsistens som förstås gjorde att det inte gick å knö ner mer skit. Men i övrigt var tanken halvfull. Längst fram stod fullt med vatten som var en liten bit över skarven mellan överdel och underdel på tanken, så där läcker det ut vatten..

Luftröret var inte alls igensatt utan hade gott om plats runt sig.

Tömma den behövs inte, utan det är att få bort vattnet som är nästa steg. Hur gör jag? Fläkten går på max. Tanken var isolerad med ett lager glasfiberull, ca en decimeter tjock.

Just nu står tanken med tömningsluckan öppen, det måste ju dunsta/lufta bättre.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 mar-09 kl 14:01 »
Tänker här..

många slänger ner sågspån eller torv för att processen ska funka. Vågar jag mig på det nu? Grejen är ju att mer volym av nåt knör ut vattnet som rinner i skarven. När jag fick bort toapelaren och drog fram den så pressade ju den ut vattnet.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 11 mar-09 kl 14:09 »
Står det mycket vatten behöver du nog vräka ner mycket torv, för att allt ska sugas upp.
Då kanske tanken blir nästan full i allafall.
Kan du inte pumpa upp så mycket vätska som möjligt, på nåt sätt?

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 mar-09 kl 14:11 »
pumpa med vad? var ska det in? Där vattnet står når jag att ösa för hand om det skulle behövas. Men vill ju helst slippa.

Sågspån eller torv, vad är bäst? jag kan ju prova lite.. se om det pressar ut mer vatten eller suger upp.

Å hur löser jag det i längden? Det verkar ju bli för torrt nära röret och superblött längst bort. allt vatten rinner ju bort från luftröret. Eller, jag har på fläkten för mkt, så att det torkar till klumpar vid den/toan.
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 14:14 av Stabon »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 11 mar-09 kl 14:16 »
Torv skulle jag välja om det gick.
Fattar inte hur torven skulle kunna pressa ut vattnet, meningen är ju att suga upp vattnet i torven.
Sätt igång och ös för glatta livet, det är väl mest egenproducerat så du vet vad det innehåller, inga okända gifter.
Kanske finns tömningsluckan nära där det samlas vätska, då kan du ströa där.
Lite simpelt bonnförnuft bara, så löser det sig nog.  ;)
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 14:19 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 mar-09 kl 14:20 »
urk.. jag får väl ösa då.

Men, hur ska jag få den att funka? Vad saknas i processen?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 11 mar-09 kl 14:25 »
Syre.
Du har nu en anaerob istället för en önskvärd aerob miljö.
Då trivs varken mikrober eller maskar, nästan ingen nedbrytning alls sker, utan allt bara samlas på hög tills det rinner över.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 mar-09 kl 14:26 »
alltså.. om jag sen behöver tömma den, det verkar inte gå.

På överdelen finns en liten inspektionslucka, det är den jag har öppnat. Men de bilder jag ser på såna här tankar har ju en lucka längre ner, där man skottar ut det färdigmultnade. Men jag hittar ingen sån.

Äsch, jag skulle ha en kamera så jag kunde visa hur den ser ut...

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 mar-09 kl 14:27 »
Jamen varför fick den inget syre plötsligt?

Enda förklaringen är ju att den i normalfallet tar det ur toastolen, och att det inte gick när den proppade igen. Men varför proppade den igen från början?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 11 mar-09 kl 14:31 »
Den som installerade tanken tänkte kanske att den räcker i min tid utan tömning, så lucka behövs inte.
Inget syre för att det är för blött, och för kompakt.
Jag har en gång nosat på innehållet från en fungerande Clivus mulltoalett, ägaren tog ut en nypa med bara handen från en inspektionslucka i nedre änden.
Såg ut och luktade som vanlig trädgårdsmull.
Hela apparaten ska alltså skötas som en varmkompost.
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 14:37 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 mar-09 kl 14:33 »
jamen, varför blir det för blött? Blött har det väl blivit efter att själva felet uppstod.

Men herregud, det kan väl itne ens säljas tankar som itne är tänkta att tömmas?? Det är ju itne hasn hemmabygge..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 11 mar-09 kl 14:39 »
Undrar varför man slutat läsa dagstidningar...  ::)

Läs vad jag skrivit, det står där.

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 mar-09 kl 14:59 »
Ge fan i å va spydig när jag kämpar här.

Jag hittar inte vad du menar jag har missat.

Du säger att först blev toan av med syre. Det blev den för att det var blött. Varför den blev blöt från början har du inte sagt.

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 mar-09 kl 16:00 »
Vilket delikat skitproblem, spänningen är olidlig...menar absolut inte att vara spydig på nåt sätt, lider med dig och skulle inte vilja byta plats med dig just nu!

Vågar mig på en gissning om varför processen avstannat,  fast föregående gissningar har varit väl så kvalificerade.
För blött, antingen för att avrinning stannat (du hittade inget som indikerar avrinning va?)  eller så har fläkten inte funkat som den ska. Tvivlar faktist på att det är meningen att en fläkt ska klara av att ånga bort all överflödsvätska.

För framtiden skulle jag satsa på urinseparering av nåt slag. Man slipper lukt och utrymmet räcker längre
Se denna bild :http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/Komponent_MultrumoMulltoalett.htm

Lycka till med grävning i klädnypa och heltäckande galon!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 11 mar-09 kl 16:02 »
Och hur är det med dräneringen, blir det för blött i tunnan stannar nerbrytningen upp.
Blötan motverkas med tillsats av strö, saknas avlopp måste man tillsätta extra mycket strö, t ex torvmull.
Dynga innehåller kväve, strömaterial innehåller kol.
För att förmultningen ska fungera måste man ha ett bra kol/kväve-förhållande.
Bara lite toapapper räcker inte, en skopa torvmull ur en hink efter varje sittning håller processen igång.

Jag är lite finkänslig av mej, men blötan har du väl åstadkommit själv på någe vis.  :-[

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 mar-09 kl 16:06 »
skratt, det var sött Foppa. Så de här systemen är inte gjorda för normalkissare?

Vad är det för avrinning du pratar om equality? Det ska inte rinna nånstans...

När jag ser mängden vätska där i tanken så undrar jag också hur en fläkt ska klara av allt det där. Iallafall kan det då inte funka under den kalla årstiden.

Jag har gett upp för idag. Öste ur fem liter vatten, sen höll jag på att få frostskador och har kurat inne under täcket för att tina sedan dess..

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 11 mar-09 kl 16:08 »
Och ja, jag är också inne på urinseparering. För en vattentoa är det inte tal om eftersom jag inte har 80.000 till ett avlopp..

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 mar-09 kl 16:11 »
Om Foppas teori stämmer, så har självbyggaren förmodligen tänkt att den räcker hans (det är förmodligen en han) livstid.
Han kissade förmodligen ute också. Det borde du också göra, så att du ger näring till dina odlingar och slipper ösa skit.

Det jag menade var om du hittat nån slags uttag längst ner nånstans där man kan sticka in en slang för avrinning..kanske igenproppad?

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser