Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?  (läst 9923 gånger)

louise

• Gäst
torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?
« skrivet: 10 mar-09 kl 22:07 »
Min torrtoa svämmar över i mängd och är jätteblött. I normalfallet så försvinner allt ner i hålet. Börjar få panik.

Det är alltså en stor tank under hela badrummet. Luft sugs in från ett rum, går ner under huset till tanken och upp i en skorsten till taket. Den fläkten ser till att torka ur så att allt hålls lagom torrt. Det är det systemet som på nåt sätt lagt av men jag fattar inte hur.

Fläkten låter och brummar. Jag bankar till röret då och då, och då rosslar det som om grus körs igenom det. Jag tänker, nu fick den fart, men det kanske bara är nåt som trillar ner i den.. inte nåt som sugs uppåt.

I vanliga fall luktar det illa utomhus och ingenting i badrummet, men nu stinker badrummet och lukten ute är noll.

Så har jag tänkt att det inte funkar för att det inte kan gå luft ner genom toaöppningen, den är ju igenproppad. Lyckades prega ner allt nåra gånger så att det kunde passera luft och det blev nog mindre fuktigt då. Men nu går inte det längre, det är för fullt.

Det klart att det kan helt enkelt vara dags att tömma tanken under huset, men det borde ändå inte bli så blött och det borde inte lukta inne utan ute.

Nån som har råd?

Skytten

• Skåne
SV: torrtoan verkar ha lagt av, åtgärd?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 22:14 »
Har du separat rör för urin?  Urinör kan fälla ut salt så det  blir en hård propp.
Sedan får du kolla om den är full.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 22:31 »
Nej, det är en megatank för alltihop. Den ska tydligen inte behöva tömmas mer än var tioende år sisådär.

Tycker du inte på min beskrivning att det är nåt mer som är fel än att den är full?

När man tömmer den här så ska man gräva sig in under huset, så det lär ju ta en helg att ta reda på om den är full.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 22:47 »
Ja en sådan tank, ska ju förminska volymen med 97%, så den är väl inte full(kan ta 40 år).
Det har väl inte kommit ner något olämpligt, sådant som klor eller annat som gör att den biologiska processen avstannar.

Kom oxå att tänka på hur isolerad den är, har ni haft mycket kallt, då bromsas eller upphör nedbrytningen.

Men ett stopp någonstans verkar ändå mest troligt.
« Senast ändrad: 10 mar-09 kl 22:52 av Skytten »

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-09 kl 22:50 »
nej jag inte hällt nåt kemiskt i!

Gångtrött har nu nån teori om att skiten lagt sig för luftningshålet och torkat till en kaka där, så att röret inte kan dra in luft.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-09 kl 22:55 »
ah, missade sista raden.

Jo, på vintern stannar hela processen upp. Jag brukar få viss panik, men plötsligt så försvinner allt ner i hålet så fort värmen kommer. Men det är mkt värre än andra år, och.. ja jag vet inte om jag "värmen" kommit än.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 mar-09 kl 22:58 »
Vet du vad den här modellen kallas? jag vill hitta nån bild på liknande konstruktion så jag fattar bättre.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 mar-09 kl 23:01 »

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 mar-09 kl 23:07 »
Skulle det kunna vara. Så röret går bara till själva toastolen? inte ner i tanken på nåt sätt? ;

Men mitt rör tar ju luft från köket, sen går röret under huset och sedan upp bredvid toan. Inne i badrummet har inte röret och toastolen kontakt alls.

Så.. det kan ju inte vara den modell du visade..

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 mar-09 kl 23:21 »
Det finns några till,  har inte webb-sidorna,  men jag googlade friskt när jag sökte en torrtoa.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 mar-09 kl 23:28 »
Det finns ju miljoner varianter av torrtoaletter.. har du fler förslag på nåt närliggande? Annars får man lätt upp de här minigrejerna med en liten låda under, i all evinnerlighet

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 mar-09 kl 23:29 »
« Senast ändrad: 10 mar-09 kl 23:35 av Skytten »

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 mar-09 kl 23:39 »
http://www.orebro.se/1608.html

Här! Så här måste den vara konstruerad! Stämmer med att röret inte hänger ihop med toastolen.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 mar-09 kl 23:44 »
En principskiss man kan inte se fabrikat, står det ingenstans på din, finns inga papper?
Man noterar på sidan att den ska vara isolerad eller försedd med värme på vintern.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 mar-09 kl 23:50 »
nej nej, inget fabrikat, bara principen. Finns inte nåra papper om min toa.
 Men jag är jätteglad att få ha läst på lite om multrum nu. Fabrikat var inte föregångarens grej, han har mycket egna lösningar. Så det skulle ändå inte vara en ledtråd, han kan ha byggt om det efter eget huvud.

Enda special med min är ju att den har luftintag från köket också. Frågan är var det röret är påkopplat.

Isolerad är min troligen inte, eftersom den brukar stanna av på vintern.

Men det troliga måste väl vara att den är full och har täppt igen luftröret?
« Senast ändrad: 10 mar-09 kl 23:53 av Stabon »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 11 mar-09 kl 04:25 »
Det du har kallas inte torrtoa, utan mulltoa, multrum eller komposterande toalett.
Slutprodukten ska alltså bli mull, som i en vanlig kompost, sannolikt långt ifrån geggan i din burk.
Har du provat att tillföra lite mulljord och annat strömaterial nångång, för att det ska komma in mikroorganismer som bryter ner dyngan?
Dom brukar jobba på även om det är ganska kallt.
Och hur är det med dräneringen, blir det för blött i tunnan stannar nerbrytningen upp.
Blötan motverkas med tillsats av strö, saknas avlopp måste man tillsätta extra mycket strö, t ex torvmull.
Dynga innehåller kväve, strömaterial innehåller kol.
För att förmultningen ska fungera måste man ha ett bra kol/kväve-förhållande.
Bara lite toapapper räcker inte, en skopa torvmull ur en hink efter varje sittning håller processen igång.
Låter för mej som att förmultningsprocessen avstannat helt och tunnan håller på att svämma över.
Det kan börja stinka i hela huset om du fortsätter använda toan utan att fixa felet.
Bäst att skaffa annan toalett tills du fixat felet i så fall (finns tunnor med sits för nån tusing på t ex Järnia), att fortsätta som vanligt kan göra det omöjligt att få igång förmultningen utan att gräva ut mesta tunninnehållet, och det kan bli svårt att hitta nån som vill göra det åt dej.
Eftersom tunnan står kallt lär inget positivt hända med förmultningen förrän det blir varmt ute.
Multrumstoaletter kräver visst engagemang, man måste regelbundet kolla att förmultningen pågår, och att det inte blir för blött.
Dom som lessnar på multrum brukar ha missat det.
Kanske skulle du också fundera på att isolera tunnan senare.
När förmultningen fungerar, ska det inte stinka utomhus heller, att det gör det pekar på (tror jag) att det är för blött.
Man kan också tillsätta maskar som hjälper till med förmultningen, men då krävs att innehållet är ganska torrt och inte för kompakt, idag skulle dom nog drunkna eller kvävas.
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 05:56 av Foppas fot »

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 mar-09 kl 05:59 »
Jag har ett utrymme under huset där röret från toan går, en gång gick det sönder och en massa skit rann ut i detta utrymme, som endast är tillgängligt via en liten lucka på gaveln.  Stanken avslöjade det när mycket hade runnit ut.

Jag fixade det genom att ringa till den firma som brukar tömma trekammarbrunnen, de sög upp skiten, och det gick på 1400:-.
Jag brydde mig inte om att rensa nogrannare, då det som var kvar snabbt förmultade.

Du kan väl ta en sådan slamsugare till hjälp, och tömma tanken.

H-K

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 mar-09 kl 09:36 »
varför inte bygga ett ytterdass i stället? jag har 4 fungerande toaletter på gården men jag går ändå och drömmer om att sitta på ytterdass med öppen dörr i solnedgång :-[

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 mar-09 kl 10:52 »
Alltså, det här akuta problemet löser väl inte sig för att jag häller ner mullämnen? det finns säkert en massa jag ska göra i fortsättningen, men det är ju IDAG som toan måste åtgärdas. Det är tio centimeter kvar innan skiten rinner ut på golvet i badrummet.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 11 mar-09 kl 11:22 »
Du har såklart reagerat för sent.
Finns bara ett att göra, tömma tunnan på nåt sätt.
Är den bottenfrusen så blir det svårt, men nånting ska väl gå att få ut.
Behoven får du fixa annorstädes så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser