Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smart pumplösning någon?  (läst 6588 gånger)

EmmaE

• Gäst
Smart pumplösning någon?
« skrivet: 10 mar-09 kl 18:45 »
Hej, finns det någon som kan lösa mitt problem? Vill gärna bli självförsörjande... Nu har jag en djupborrad brunn, ca 150m ner i berget. Vet inte hur högt vattnet står. Har en trefaspump som drivs av elverk. Märker nu hur opraktiskt detta är när elverket gått sönder - inget vatten. Ska fixa elverket så länge men vill helst kunna få upp vatten utan el, eller utan elverk iaf. Funderar på vindsnurror odyl men har begränsad teknisk kunskap. Hjälp!

Vargerik

• Gäst
SV: Smart pumplösning någon?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 18:59 »
Då brunnen är djupborrad så måste ju vattnet tryckas upp, då en pump bara kan suga ca 10m pga fysiken lagar. Och få ner energi 150m kan bara göras med el med en rimlig insats av teknik.
Den enda lösning som jag kan se är ett vindkraftverk som laddar batterierna som driver pumpen över en frekvensomriktare, men då är det nog bäst om du byter pumpen till en enfaspump.
räcker energin som alstras i vindsnurran inte till så kan du alltid ha elagget kvar som backup.
Hur stort vattenuttag ur källan har du behov av?

EmmaE

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 18:52 »
Hmm jag använder kanske 10 liter om dan, mer om det inte regnar... Har disk och tvätt utomhus, har en 1000 literstank som jag fyller då och då. Säg en gång i månaden på sommaren. Svårt att räkna ut. Går åt mer på sommaren klart.
Har hört att trefas är bättre till djupa brunnar?
Kan man köra 12V batterier på en enfaspump? Har solceller.

M8e

• Västerbotten
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 mar-09 kl 09:59 »
Du behöver ta reda på hur djupt ner vattnet finns. Med så liten förbrukning och med den stora tanken kan du klara dig med en liten pump, men även den blir dyr om den ska pumpa högt.

Här är en pump hos Lego Elektronik, dyr men mycket bra. http://www.legoelektronik.se/se/produkter/12_v_produkter/pumpar
Den klarar 65 m djup.

En enfaspump och växelriktare 12VDC - 230VAC kostar minst lika mycket.

http://www.survivalunlimited.com/handwaterpumpdeep.htm
En handpump ner till 90m, kostar minst lika mycket när du har den i Sverige.

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-09 kl 22:58 »
Med så liten förbrukning så kan det vara så att vattnet inte ligger djupare än grundvattennivån och beroende på hur snabbt det fylls kan det räcka med en handpump som akut lösning.

Bara du tar några liter åt gången och låter hålet återhämta sig.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

EmmaE

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 mar-09 kl 18:01 »
Tack för alla tips. Gillar solcellspumpen men aj så dyr... Kanske får bli handpump ändå men måste kolla på nåt sätt hur högt vattnet står, hur gör jag det? Pumpen sitter ju på röret...

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 mar-09 kl 06:34 »
Så pumpen sitter synlig uppe på röret? Ser du hur många slangar som går från den ner i brunnen? Är det bara en slang ner så är det en vanlig pump och då ligger vattnet max 8 meter ner, för det är så långt dom kan suga. Går det däremot ner två slangar, en lite grövre än den andra så är det en injektorpump, och har man satt dit en sån tyder det på att vattnet ligger djupare.

EmmaE

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 mar-09 kl 18:28 »
Kan inte se några slangar, pumpen sitter uppe på ett metallrör, kan nog skruva loss den och kolla men vill inte pilla för mycket... Vad jag har hört borrade de först ner till grundvattnet men det sinade snabbt så då fick de borra långt ner i berget.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 16 mar-09 kl 22:09 »
En handpump som klarar 200' = 60 meters brunnsdjup:  http://www.survivalunlimited.com/handwaterpumpdeep.htm

Tveksamt dock om den passar EmmaE.
« Senast ändrad: 18 mar-09 kl 12:06 av Foppas fot »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 18 mar-09 kl 11:52 »
Kan inte se några slangar, pumpen sitter uppe på ett metallrör, kan nog skruva loss den och kolla men vill inte pilla för mycket... Vad jag har hört borrade de först ner till grundvattnet men det sinade snabbt så då fick de borra långt ner i berget.

En pump direkt på röret, det är inte ett fodrat hål ner i marken alltså?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

EmmaE

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 mar-09 kl 18:49 »
Nej, det är en plasttunna nedgrävd i marken och röret sticker upp från botten av den. Man kan alltså inte se mer än ca 120 cm ner i marken (tunnan).

Bo

« Svar #12 skrivet: 19 mar-09 kl 08:51 »
Gillar solcellspumpen

- Gör inte jag. - Köpte den, den fungerade något år men inte mera. Den måste ha extremt rent vatten och så effektiva filter sätts ju igen på ingen tid med alger.

Jag bytte sedan ut pumphuvudet mot en membranpump som slutade fungera i somras. - Får se om jag kan få den att funka igen.

Mabande

« Svar #13 skrivet: 21 mar-09 kl 00:39 »
EmmaE - Tror du att du kan fixa en bild på pumpen? : )

Maxx

« Svar #14 skrivet: 25 mar-09 kl 09:22 »
Hur djup är din brunn? Som du förstår åtgår det en hel del energi att forsla 1000 liter vatten ex 100 m upp! Är inte säker på om ett bilbatteri innehåller den energin. Orkar inte räkna idag... ;)

En växelriktare (12V => 240 V) och omkoppling av motorn, kanske kunde lösa dina problem. Se länk...

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24468.0

Ett annat alt är en ny pump!

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=239715

En växelriktare:

http://www.kjell.com/?item=44021&path=

Det behövs en laddningsregulator mellan solcellerna och batteriet.

http://www.kjell.com/?item=44011&path=304000000,347500000,359000000

Ja det blir en dyr historia, hur man än gör!

Vad är dina mål? Att bli helt oberoende!? Vore intressant att höra lite mer!  :) /Maxx

EmmaE

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 apr-09 kl 14:31 »
Har lite svårt att fixa bild just nu. Tänker att jag kanske ska köpa ny pump och nytt elverk med enfas istället och komplettera med handpump om man kan passa ihop allt. Men fattar fortfarande inte hur jag ska ta reda på hur långt ner vattnet är.

Mitt mål är väl att KUNNA klara mig utan fossila bränslen, det går ganska bra förutom brunnen. All el här kommer från solceller, värmen från lokalproducerad ved.

bua

« Svar #16 skrivet: 11 apr-09 kl 20:04 »
Jag har djupborrad brunn - 90m -  och handpump. Det fungerar utmärkt, lätt att pumpa upp (har iofs aldrig pumpat upp mer än ca 120 l på en dag), går aldrig sönder, jag har vatten även när elen slås ut av stormar. Inget krångel och gratis gym när jag bär. Rekomenderas å det vrmaste om man inte ska ha in vatten till dusch och tvättmaskin.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #17 skrivet: 12 apr-09 kl 17:51 »

Mitt mål är väl att KUNNA klara mig utan fossila bränslen, det går ganska bra förutom brunnen. All el här kommer från solceller, värmen från lokalproducerad ved.

Köp ett Dieselagregat..  Kör detta på renad frityr olja... 
Eller en tändkulemotor som du kör på samma bränsle...
3:dje möjligheten är en sterlingmotor som driver pumpen.. då kan du elda med lokalt producerad ved.. Och när den stannar så har du fyllt din tank... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 apr-09 kl 20:32 »
Bua, vad är det för handpump? Bilder,pris?

EmmaE

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 apr-09 kl 19:23 »
Hmmm fast hur ska jag få hit frityroljan utan att använda bil... Cykelkärra tre mil?

Nån som vet var man kan köpa en billig handpump?

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser