Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smart pumplösning någon?  (läst 6582 gånger)

trädman

SV: Smart pumplösning någon?
« Svar #20 skrivet: 15 apr-09 kl 00:59 »
Har sett en helt vanlig gårdspump (traditionell handpump i gjutjärn) monterad i ett borrhål. Eftersom själva pumpen i dessa är en enkel kolvpump som sitter en bit ner i brunnen är det i princip bara att flytta kolvpumpen nedåt genom att skarva fler rör och stänger som förbinder handtaget med kolven. På den pump jag sett satt också en gjutjärnsvikt monterad på pumpens hantag. Jag antar att den fanns där för att balansera den långa stången mellan handtaget om kolven. Jag vet inte hur djupt det i praktiken går att montera en vanlig gårdspump. Vindhjulspumpar bygger på samma teknik och fungerar med stora brunnsdjup. http://www.aermotorwindmill.com/

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 apr-09 kl 06:03 »
I princip går det ju att förlänga stången  och röret hur långt som helst, men då får man ju som sagt kompensera vikten av stången genom tyngder i handtaget. och sen bör man ju då flytta upp hålet som tömmer röret och skyddar mot frysning, till nån meter under ytan, annars får man ju stå och pumpa i en evighet innan vattnet kommer upp igen, ifall detta tömningshål sitter nere vid pumphuset 25 m ner...

Att ta reda på hur långt ner vattnet finns går väl enklast genom att ta av locket/pumpen på röret och sänka ner ett snöre med nån kork eller flaska  i änden, när snöret slaknar ligger korken på vattenytan och man kan dra upp och mäta snöret.

EmmaE

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 aug-09 kl 18:38 »
Hej nu är jag på gång att köpa en handpump. Kollade vattennivån i april efter torkan och då var den 6,5m, exakt samma som idag. Har inte använt brunnen alls sen februari. Hur långt ner ska pumphuset sitta då? Måste jag leja nån att svetsa ihop rör?
Tack för alla bra svar! Så skönt att ha någon att fråga.
/Emma

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #23 skrivet: 12 aug-09 kl 19:06 »
Det borde nästan vara så att rören är gängade....   Och skall skarvas med en hlsa som gängas på...

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser