Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om kosttillskott  (läst 6514 gånger)

Skytten

• Skåne
Frågor om kosttillskott
« skrivet: 08 mar-09 kl 21:07 »
Jag  tar inga kosttillskott, och anser inte mig behöva det heller. Men jag har sett annonser på nätet som vänder sig framförallt till de som tränar och bygger.

Man säljer något man kallar vassleprotein, och man påstår att den utvinns ur restprodukter från ostframställning.
Vassle är ju en produkt som blir över vid ostframställning så långt är det rätt, där  nästan all protein utfälls i osten.

Det kan ju då inte vara mer än någon procents protein i vasslen plus laktos, och då behövs ju 100 liter för att gör ett kilo.
Det säljs för ca 500:-/kg.

Min undran är om man inte hellre och billigare kunde sätta i sig något kilo mager ost.

Eller varför inte ta kolhydratdosen samtidigt och äta mesost.

Någon som förstår vitsen med detta kosttillskott?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Frågor om kosttillskott
« Svar #1 skrivet: 09 mar-09 kl 09:29 »
I vissa fall finns det väl befogade kosttillskott, men oftast är det bara ren lathelt. Som dessutom blir dyr.

Samma sak med dessa omega3-kapslar som var och varannan människa tar och som kostar 300-500kr/månad att äta med rekomenderad dos. Ät ett par bitar sill varje dag, det kostar en tiondel så mkycket och ger minst lika mkt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 09 mar-09 kl 17:57 »
proteintillskott efter trainingen är mycket viktigt för att förhindra att bryta ner musklarna. meningen med träningen är ju att man bygger upp sina muskler och då behövs protein direkt efter träningen. dock skulle jag välja något annat än just vassleprotein, det ska smaka väldigt illa, men är väldigt billigt. fördelen med proteintillskott är att de innehåller få kcal, jämfört med ost, t ex. kroppen behöver efter träningen så pass mkt protein att du skulle behöva äta rätt mycket ost för att täcka behovet och då löper du risk att bli tjock ;)

jag kommer faktiskt inte på ett livsmedel som täcker proteinbehovet efter ett träningspass utan att skjuta iväg vad gäller kcal. fisk då kanske. det är dessutom väldigt behändigt och proteindosen måste komma så pass kort efter träningen, så att man helt enkelt inte hinner att duscha, klä om sig, åka hem och sedan stå och laga mat. lägger man lite mer pengar på ett bra protein, så är det faktiskt riktigt gott också. att byta ut ett mål för en proteinshake är ett bra alternativ att spara på kcal om man vill gå ner i vikt utan att behöva använda sig av dietshakes, som bara sabbar ämnesomsättningen, som t ex naturilett. proteinet i proteintillskottet håller nämligen ämnesomsättningen på topp.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 09 mar-09 kl 18:30 »
Visst gör proteinet nytta, ingen tvekan om det. Tyvär innehåller de flesta proteintillskott en jäkla massa konstigheter också.

(Jag tränade för ett antal år sedan väldigt mycket (30h/vecka) med mål att tävla fitness, men ville undvika konstigheterna, så jag åt faktiskt tonfisk eller torsk efter träningen. Lite halvknäppt fanns det de som tyckte, men fungerade bra. )
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 mar-09 kl 18:36 »
Jag frågade inte om den tränande personen behöver protein, det är tämligen elementärt (Watson) utan vad är egentligen vassleprotein?
Osten tillverkas av mjölk, och då fälles proteinen ut i osten, och väldigt lite protein finns kvar i vasslen.

En kostbar process att vinna ut detta (kanske ur 100 liter/kg), borde ju ha en mening. Kan man inte lika gärna äta ost?
Vassleprotein kostar 500/kg, alltså betydligt dyrare än om man tog mjölkprotein genom att äta ost.

Vad är vitsen med vassleprotin, är det på något sätt bättre än ost?   jag tvivlar!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 09 mar-09 kl 20:07 »
Citera
Vassleprotein är en av de två källorna till protein som finns i mjölk (den andra delen är kasein). När ost tillverkas från mjölk så används ostmassan (kasein) och vasslet separeras bort. I detta tillstånd är vassle ung. 93% vatten, 6,5% laktos, 0,9% protein och 0,2% vitaminer/mineraler/fettlösliga näringsämnen - inte direkt den perfekta maten för en kroppsbyggare. Som en jämförelse, de flesta vassleprodukter på marknaden innehåller (sötningsmedel och smakämnen inkluderat) mellan 65% och 80% protein, räknat på torrvikt. Då allt vassle ursprungligen kommer från osttillverkningen som en biprodukt, måste det genomgå sofistikerade förädlingsmetoder för att kunna komma upp i dessa önskvärda proteinmängder.
Det finns tre primära former av vassleprotein - koncentrat, isolat och hydrolyserade peptider. Då vassleproteinisolat kan erhållas från minst två framställningsprocesser som påverkar det näringsmässiga innehållet i den slutgiltiga produkten, kommer vi behandla dem som olika typer för att klargöra skillnaderna.

http://www.optimumnutrition.se/art_show.asp?id=1
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 mar-09 kl 20:26 »
http://www.optimumnutrition.se/art_show.asp?id=1

Den sidan tillför inte det minsta klargörande av vitsen med vassleprotein.

För att få en balanserat intag av protein, gäller att essensiella aminosyror i rätt  förhållande finns.
Kan inte från någon information se annat än grallimatiskt psedudravel som ska likna saklighet.
Man skiljer inte på proteiner och aminosyror, genom att säga att kaseinet går till osten, och "värdefulla aminosyror stannar i vasslen"

Kasein är ju ett protein och som protein innehåller det aminosyror, samt att kaseinet är väldigt komplett.
Vad mer finns i restproteinet?  TROLIGEN INGET, till motsats är bevisat.

Skulle vilja veta vad som försvara ett kilopris på 500:-, och att det inte väldigt lätt kan ersättas mycket billigare.

Ser att kasein kan säljas på samma sätt med samma argument.
http://www.optimumnutrition.se/art_show.asp?id=28

« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 20:32 av Skytten »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 09 mar-09 kl 21:23 »
jag har inte läst hela sidan. men som jag förstod det, så är vassle och kasein olika källor till protein. Bara att proteinhalten i kasein är högre än i vassle vilket medför att man måste reducera det flytande vasslet, som till största del endast består av vatten tills man har den önskade proteinhalten på kring 80%. all kasein går in i osten, vasslet finns kvar och man "förädlar" det till proteintillskott. protein är alltid byggd upp av aminosyror, vad annars?

men om du vill ha en anledning varför man skulle välja vassleprotein, så finns det ingen. det smakar apa. köper du dock direkt från mejeriet, så får du en 50 kg säck för ingenting. det kan vara en anledning, om än en dålig.
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 21:55 av LillaSophie »

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 mar-09 kl 00:02 »
Kanske är det som med hästlort och guld?
Höstlort finns det relativ mycket i jorden, guld är mera sällan.
Detta påverka bl.a. priset och habegär.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 mar-09 kl 07:57 »
För inte så länge sen, i tider då gym inte var etablerade, och de som ville bygga sin kropp, gjorde det per korrespondens, med hjälp av Arne Tammer, såldes också proteinpiller för överpris. Då var det pressad jäst från bryggerier, ungefär det som är proteintillskott till djurfoder idag.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 10 mar-09 kl 11:17 »
all proteintillskott som är baserad på vassleprotein (whey protein) är det billigaste du kan få tag i (t ex whey80  :-X )

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #11 skrivet: 10 mar-09 kl 12:09 »
Jag kör själv med diverse proteiner, ägg, tonfisk, quorn men basen i min mat är Whey 80, Dalblads, Star Nutrition, vanligt neutralt proteinpulver, smaksatt eller nattprotein.
Finns ju äggprotein pulver oxå.. men det smakar som det luktar, ruttet ägg..

Kör jag med neutral smak protte så kör jag i en skvätt saft så man slipper den "neutrala smaken"..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 10 mar-09 kl 19:22 »
dalblads är mitt personliga favvomärke - helt klart värt pengarna. det kan tom vara riktigt gott, vill jag minnas. minns även att man tryckte i sig en hel del stekt torsk när man höll på träna, men till slut började det växa i munnen  :-X proteintillskott är nog det bästa alternativet, så länge man väljer en bra och god sort.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 10 mar-09 kl 20:36 »
men om du vill ha en anledning varför man skulle välja vassleprotein, så finns det ingen. det smakar apa. köper du dock direkt från mejeriet, så får du en 50 kg säck för ingenting. det kan vara en anledning, om än en dålig.

??? :o Kan man göra det? Är det exakt samma vara? Varför gör inte alla som tränar det?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 mar-09 kl 20:54 »
??? :o Kan man göra det? Är det exakt samma vara? Varför gör inte alla som tränar det?

Man äter mager hushållsost!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 10 mar-09 kl 20:58 »
Man äter mager hushållsost!

Det är dyrare!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 mar-09 kl 21:07 »
Jag har inte sett något "preparat" som är billigare, men det kanske finns.
Det jag sett på nätet kostar 500-600 per kg.  Hushållsost kan man få för 35 per kg, och dubbel dos av detta borde väl motsvara.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 10 mar-09 kl 21:10 »
Det jag sett på nätet kostar 500-600 per kg.  Hushållsost kan man få för 35 per kg, och dubbel dos av detta borde väl motsvara.

Men LillaSophie skrev ju att man kunde få en 50-kilossäck för "ingenting" (vad nu det är, men jag gissar att det är mindre än 35 kr/kg).

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 10 mar-09 kl 21:16 »
Bommade det, men det går nog att få något pulver som man ger till kalvar man missunnar eller inte har mjölk till.
Det är ju inte det som man saluför till godtrogna byggare.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 11 mar-09 kl 11:49 »

jag kommer faktiskt inte ihåg hur det där var, det är väldigt länge sen killen och jag funderade på det där. vi fick nåt tips av nån, men slutade bort det, eftersom det är så äkligt jämfört med dalblads. men ring nåt mejeri (arla, norrmejerier, eller var du bor i landet) och fråga om de har sånt. kanske det var mjölkprotein, äh, jag vet inte. nåt protein, stora säckar, inte många kronor/kilot. äggpulver kan man nog köpa så också ...

nä, proteinpulver är ju väldigt koncentrerat, så man använder inte så mycket/gång. det blir otroligt många kcal om du skulle vilja täcka ditt proteinbehov med ost eller mjölk. men torsk funkar, så länge man orkar äta tork efter varje träning. enligt min erfarenhet är man glad för proteindrinken efter träningen och jag personligen hade inga tankar på att börja tugga direkt efter ett pass ...  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser