Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtsskockor  (läst 23634 gånger)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #60 skrivet: 20 dec-11 kl 22:03 »
Jag har jordärtskockor som växer som ogräs 5-10 meter från en mindre gran. Så de verkar ju inte ha SÅ mycket emot barrträd. Jorden på det stället får man nog beteckna som mulljord/kompostjord, förståsigpåare anser att jag borde blanda ut den med sand om jag ska odla något på allvar där.


Okej då är dom nog ganska tåliga överlag verkar det som  :)
Tack !

We harvested Jerusalem artichokes today.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Stensjö

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #61 skrivet: 13 jan-12 kl 12:56 »
Jag har mina i pallkrage. Ganska bra om man vill ha koll på dem, plus att man kan bottna (och täcka) med nät om det finns sork. Jag tycker inte personligen att det är svårt att få bort alla, om det blir nån kvar så ser man ju det när de tittar upp nästa vår och då rycker man upp dem då. Kanske trist om de skulle komma mitt i morotsraden iofs, men inget jättebekymmer tycker jag. Jag brukar samodla dem med något ettårigt, men man får så tidigt och välja något snabbt som man hinner skörda innan skockorna kväver allt annat. Kinesiska kålväxter t.ex.

Vad jag vet kan bara sorten Bianca blomma här i Sverige, så kommer det blommor lär det vara den. Jag har den plus en annan sort som utsädet är köpt i grönsaksdisk en gång i tiden. Den ger lite slätare men något färre knölar, så båda har sina fördelar tycker jag.

Håller med om övriga tillagningssätt, men kan lägga till ett - hyvla dem och fritera som chips, gärna med flera sorters knölar typ potatis, rödbetor etc. Lättast om man har hyfsat stora och släta knölar, men går även med mindre. Grymt gott, med lite salt på gärna!
Nästa gång ska jag testa att lägga skivorna i kallvatten en stund innan, eller stöpa dem i kokande vatten innan fritering kanske, för det där med gasbildningen är inte att leka med... Men de är så goda att man ger sig på dem igen ändå, magknip till trots.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Jordärtsskockor
« Svar #62 skrivet: 13 jan-12 kl 13:32 »
Varning för mördarsniglar på jordärtskockor!

Jag odlade några olika sorter (bl.a. Bianca) på en mindre yta som fick klara sig ifred (då jag bor långt därifrån). Mina fick växa ifred i tre år men sen slog sniglarna till. De grävde sig till och med ner i jorden och åt ur skockorna inifrån, så det året utplånade de hela min skörd. Djävulsdjur! >:D Efter det har jag inte kunnat odla jordärtskockor, de äts direkt av sniglarna. Synd, för det är en god, rolig och lättodlad växt. 

Stensjö

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #63 skrivet: 13 jan-12 kl 13:56 »
Så olika det kan vara! Jag har "mördare" här också, men de verkar knappt titta åt just jordärtskockorna... Kanske kan vara pallkragen som hjälper till? De verkar inte gilla att klättra upp utmed kanterna, har märkt det även på övriga grödor.
I England vet jag att de säger att fasaner kan gräva upp alla jordärtskockor på ett nafs, men det har jag inte heller sett här. Det är bara ekorren som gräver i pallkragarna här, och det gör den visst bara för att glömma bort sina hasselnötter där...

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Jordärtsskockor
« Svar #64 skrivet: 13 jan-12 kl 15:52 »

Den sorten som frosten tog först för oss var Bianca, nu var ju hösten varm å go så hon stod o växte länge o blomma iallafall :D

Men de andra knölarna är inköpta på flera olika livsmedelsbutiker, och den sorten som stod emot kylan bäst och växte längst, och blev störst och slätast, var de billigaste ifrån Lidle,,.
Känner ingen skillnad i smak just nu mellan Bianca å andra sorter,,få se i vår, hur läget är.
Landet som är 3x3 är täckt med ett tjockt lager halm, så vi plockar upp vartefter, kanske Bianca visar sig att ha bättre lagringsegenskaper i stället,,,,,,,här har vi sand, sand, och mera sand.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #65 skrivet: 13 jan-12 kl 16:21 »
Jag ska få Bianca i morgon  ;D Yes  ;D
jag köpte lite eko odlade knölar i affären men vilken sort vet jag ej !
Så var dom ju putsade så jag vet ju inte om dom kan få röta eller liknande då dom har sår ytor.

Men vi passade på att smaka och goda är dom, men jag hade grönkål kvar från dan innan och magen blev ju inte skoj sen  ::)
Hmm ja kanske dom är bättre på våren som någon skrev att det kanske sker någon mognads omvandling!

Ska nog ha det mer som tilltugg i början tror jag i framtiden kanske systemet behöver anpassa sig till något som man inte ätit innan !




Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Jordärtsskockor
« Svar #66 skrivet: 14 jan-12 kl 13:17 »
Jordärtskockor innehåller inte stärkelse, utan istället inulin. Det räknas som en kostfiber då den inte bryts ned i mag-tarmkanalen. Det är dock så att så lite som 40 gram om dagen kan leda till väderspänningar och diarré. 100 g innehåller 12,9g kolisar, så man ska inte äta för mkt på en gång helt enkelt, då det är lätt att snabbt komma upp till de där 40g.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #67 skrivet: 14 jan-12 kl 18:05 »
Ja, magbubbleriet gjorde att jag gav upp att odla jordärtskockor.  Själv står jag ut med lite bubbel men maken vägrar att äta och då är det inte lika roligt, särskilt som jag inte tycker det är så där jättegott.  Tror faktiskt att det var problem här även under 100g jordärtskockor.

Verkar finnas olika uppfattningar om nedbrytbarheten av inulin.  Nu kan jag inte komma ihåg författarnamnet säkert, Stefan Källman kanske ,  som har skrivit om mat i naturen, menar att  efter tillvänjning så kan vi tillgodogöra oss inulin.   (Obs, det har inget med insulin att göra, en vanlig missuppfattning.)  Om det var hungersnöd så skulle man förstås kunna pröva tillvänjning med en tesked om dagen tills mag-tarmkanalen har lärt sig, men i vårt hushåll är vi inte där än.  :)

rosengård

  • Inlägg: 33
    • Uppland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #68 skrivet: 15 jan-12 kl 23:12 »
Har hört att man ska koka de två gånger för att slippa magbesvär.Koka en liten stund,och häll ut vattnet,sedan koka som vanligt.
Jag har bianca på min odlingslott,i området delar vi med oss till varandra,så nästan alla har den.
Om någon vill ha till våren kan jag skicka.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #69 skrivet: 16 jan-12 kl 15:39 »
Är det inulinet som man reagerar på så förstår jag inte hur byte av vatten skulle göra någon skillnad?

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Jordärtsskockor
« Svar #70 skrivet: 16 jan-12 kl 16:16 »
Är de på något sätt släkt med potatis? Jag tänker då på växtföljden.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #71 skrivet: 16 jan-12 kl 23:22 »
Nej, de är inte släkt med potatis.  De är korgblommiga, som solrosor, tistlar, kronärtskockor, maskrosor, prästkragar.  Blommorna ser ut som små solrosor.

djeen

  • Inlägg: 129
    • Ångermanland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #72 skrivet: 04 feb-12 kl 13:34 »
Jag satte jordärtsskockor i hinkar förra året, vanliga krav-skockor från Coop. Det gick bra, 11 av 12 grodde och sedan växte de fint hela sommaren. Dock placerades de dumt i slutet så det inte regnade på dem (mot södervägg under litet utskjutande tak), och jag fick en bebis så vattningen blev haltande och några av dem vissnade bort.

Det blev inte så många skockor i varje hink men de blev fina. De blev väldigt olika - en del ljusa och oregelbundna och en del röda och släta, trots att de var satta från likadana skockor ur samma påse. Om jag fattade hur man bifogar en bild så skulle jag göra det men jag begriper helt enkelt inte.

Jag har förvarat de oskördade skockorna i sin hink med jord - bara kapat av blasten och staplat hinkarna på "bron". När jag skall använda dem tar jag in en hink och den får stå i hallen (golvvärme) och tina. Det tar 2-3 dagar. Fungerar fint. De verkar klara av att bli frysta i jorden.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Jordärtsskockor
« Svar #73 skrivet: 04 feb-12 kl 14:24 »
Det var fiffigt att ta in hinken och tina, måste jag prova denna säsongen. Det är säkert torkan på slutet som gjorde att skörden blev liten, tar man upp dem innan blasten vissnat ner helt av sig själv finns det nästan inget där, sedan när blasten vissnar ner händer något magiskt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #74 skrivet: 08 mar-12 kl 17:39 »
tittade på massa klipp på youtube med Alys Fowler i nya trädgårdsprogrammet på svt :), bl.a. ett om jordärtskockor. Hon sa att vinterkyndel är bra att äta ihop med j.ä.k. för det motverkar pruttighet :). Får köpa lite sånna frön och prova :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

 

eklo

  • Inlägg: 22
    • Bohuslän
SV: Jordärtsskockor
« Svar #75 skrivet: 10 mar-12 kl 22:57 »
Hej,

Ny medlem här och har en enkel (?) fråga: Var köper man den blommande skock-sorten Bianca? Som utsäde, menar jag. Har hört att de knölar man köper på "Konsum/Ica" inte blommar, och vill gärna ha de blommande sorterna?

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #76 skrivet: 11 mar-12 kl 00:03 »
Hej!
Det finns några här inne som odlar den, annars kan du söka på google efter trädgårdsforum och efterlysa där. lycka till!

Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Jordärtsskockor
« Svar #77 skrivet: 11 mar-12 kl 20:21 »
Kolla Ohlssons frö, tror de har utsäde men vet inte om det är den sorten du söker.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Jordärtsskockor
« Svar #78 skrivet: 11 mar-12 kl 20:33 »
Hej,
Ny medlem här och har en enkel (?) fråga: Var köper man den blommande skock-sorten Bianca? Som utsäde, menar jag. Har hört att de knölar man köper på "Konsum/Ica" inte blommar, och vill gärna ha de blommande sorterna?
Skicka efter en liten påse här  ;). Vi fick en påse Bianca av bekanta hösten 2010, satte de som vi inte åt upp och nu är det bara att skörda i massor.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

djeen

  • Inlägg: 129
    • Ångermanland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #79 skrivet: 14 mar-12 kl 14:00 »
Skicka efter en liten påse här  ;). Vi fick en påse Bianca av bekanta hösten 2010, satte de som vi inte åt upp och nu är det bara att skörda i massor.

Jag vill jättegärna skicka efter en påse Bianca av dig! Odlade vanliga coop-skockor i fjol med framgång, men vill gärna ha blommande i år. Hur går jag tillväga?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser