Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtsskockor  (läst 23642 gånger)

Norm

  • Inlägg: 4
    • Dalsland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #40 skrivet: 24 nov-11 kl 17:12 »
Jag använder Google för att översätta från engelska så ursäkta om den inte översätter korrekt. Jordärtskockor är mycket bra för diabetiker eftersom det socker de innehåller inte bearbetas av kroppen som är fallet med potatis. Jag försökte odla dem i England men aldrig växte alls. Jag har köpt en del i Coop och kommer att prova dem igen här i Sverige. Jag skall plantera dem i en anställning tills vidare så snart marken tinar på våren.

I am using google to translate this from English so apologies if it doesn't translate properly. Jerusalem artichokes are very good for diabetics as the sugar they contain is not processed by the body as is the case with potatoes. I tried to grow them in England but they never grew at all. I have bought some in the coop and will try them again here in Sweden. I will plant them into a permanent position as soon as the ground thaws in the spring.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #41 skrivet: 24 nov-11 kl 17:18 »
Supergröda! Har odlat tre år i rad nu, på tre olika ställen - första i lera, andra i ganska dålig sandjord, tredje i ren sand och grus och allt funkade fast nu när jag har min egen trädgård som jag skall ha ett tag förhoppningsvis så skall jag naturligtvis försöka få jorden bra så det blir bättre skörd.

Orkade inte läsa hela tråden.. men är det någon mer som blir pruttig av jordärtskockor. Vi blir det bägge två, så min man kan inte ha med det in sina matlådor till jobbet, utan vi får äta det bara när vi skall vara hemma :-[
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #42 skrivet: 24 nov-11 kl 17:53 »
Norm

Nja, det var ju inte riktigt sant. Den mesta energin i jordärtskockor liksom potatis är stärkelse. All stärkelse omvandlas till glukos innan tunntarmen tar upp det. Inget magiskt med jordärtskockor mer än att de innehåller ungefär hälften så mycket stärkelse som potatis. Som diabetiker bör du undvika båda grödorna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtsskockor
« Svar #43 skrivet: 24 nov-11 kl 18:12 »
Tror det är någon missuppfattning bland en del - dom tror att det är insulin i skockorna, vilket det ju inte är utan inulin och det är nog det man blir gasig av  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #44 skrivet: 24 nov-11 kl 18:22 »
Jasså, så "man" blir alltså gasig av det :). Har aldrig hört det förut och inte blivit det heller, förrän jag odlat de själv, så först trodde jag de hade jäst typ, men så blev det likadant i år, så då kunde det ju inte vara förvaringen det var fel på.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Jordärtsskockor
« Svar #45 skrivet: 24 nov-11 kl 22:51 »
Jasså, så "man" blir alltså gasig av det :). Har aldrig hört det förut och inte blivit det heller, förrän jag odlat de själv, så först trodde jag de hade jäst typ, men så blev det likadant i år, så då kunde det ju inte vara förvaringen det var fel på.
Det går att bli mer än gasig  :P... Nu har jag provat tipset om att byta kokvatten och det fungerade utmärkt. Nästa tips att testa blir att "skörda till våren" och se om de är stillsammare då  ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #46 skrivet: 25 nov-11 kl 11:00 »
Hurdå byta kokvatten? Ah, då väntar jag också med att skörda resten till våren :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Jordärtsskockor
« Svar #47 skrivet: 25 nov-11 kl 19:45 »
Lägg kockorna i vatten, koka en stund och häll sen bort kokvattnet. På med nytt vatten, koka klart  :)
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Marie P

  • Inlägg: 32
    • Dalsland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #48 skrivet: 26 nov-11 kl 17:39 »
Stekta i olivolja, kanske ihop med andra grejer.. Mums, hur gott som helst, smälter i munnen!

Norm

  • Inlägg: 4
    • Dalsland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #49 skrivet: 27 nov-11 kl 11:25 »
Jordärtskocka - en idealisk mat för diabetiker eftersom den innehåller inulin (en naturlig polymer av fruktos), assimilering av dessa ämnen kroppen behöver inte insulin. Även i jordärtskocka är en hel del kostfiber.

Jerusalem artichoke - the ideal food for diabetics because it contains inulin (a natural polymer of fructose) , assimilation of these substances the body goes without insulin. Also in the Jerusalem artichoke is a lot of dietary fiber.

http://newcurefordiabetes.blogspot.com/2011/02/benefits-of-artichoke-in-diabetes.html

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtsskockor
« Svar #50 skrivet: 27 nov-11 kl 14:52 »
Jordärtskocka - en idealisk mat för diabetiker eftersom den innehåller inulin (en naturlig polymer av fruktos), assimilering av dessa ämnen kroppen behöver inte insulin. Även i jordärtskocka är en hel del kostfiber.

Jerusalem artichoke - the ideal food for diabetics because it contains inulin (a natural polymer of fructose) , assimilation of these substances the body goes without insulin. Also in the Jerusalem artichoke is a lot of dietary fiber.

http://newcurefordiabetes.blogspot.com/2011/02/benefits-of-artichoke-in-diabetes.html

Jag fattar ingenting av ovanstående ??? Behöver kroppen inget insulin om man äter jordärtskockor? Eller inget insulin till när man äter själva skockorna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #51 skrivet: 29 nov-11 kl 06:03 »
Verkar vara en enkel gröda att hålla !
Hur är det med PH värdet kan den växa nära ex gran ?

Den som blommar är ju dessutom vacker   :)

Om någon har nån knöl över så skicka gärna PM

Tackar för denna informativa tråd !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtsskockor
« Svar #52 skrivet: 29 nov-11 kl 06:29 »
Växtplats och jordmån.
Välgödslad, mullhaltig sandjord med ett högt pH 7,0-7,5 enligt odla.nu
fast har du nu barrträd i närheten så kan du väl prova ändå om du har en bra jord - det är inte säkert att skockorna bryr sig om vad odla.nu anger  ::)
« Senast ändrad: 29 nov-11 kl 06:47 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #53 skrivet: 29 nov-11 kl 06:51 »
Växtplats och jordmån.
Välgödslad, mullhaltig sandjord med ett högt pH 7,0-7,5 enligt odla.nu

Ok Tack !
Inte brevid granhäckar !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Jordärtsskockor
« Svar #54 skrivet: 09 dec-11 kl 23:56 »
Jag har hård och besvärlig lerjord och den växer utmärkt i den också. Jag tror de inte är så knussliga. ;D

 

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Jordärtsskockor
« Svar #55 skrivet: 10 dec-11 kl 00:14 »
Jag har jordärtskockor som växer som ogräs 5-10 meter från en mindre gran. Så de verkar ju inte ha SÅ mycket emot barrträd. Jorden på det stället får man nog beteckna som mulljord/kompostjord, förståsigpåare anser att jag borde blanda ut den med sand om jag ska odla något på allvar där.

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #56 skrivet: 10 dec-11 kl 03:56 »
OT: nån som har tips på hur man får bort dem, när man vill odla något annat där jordskockorna stått? Där är så sjukt många!! Vi hade inte riktig tid & ork förra sommaren, och en kompis spred då ut jordärtskockor över hela det lilla grönsakslandet, för att där i alla fall skull växa nåt annat än gräs... Tror att det var en riktigt dålig ide... Det ser ut som en vassdunge!

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Jordärtsskockor
« Svar #57 skrivet: 10 dec-11 kl 07:28 »
OT: nån som har tips på hur man får bort dem, när man vill odla något annat där jordskockorna stått? Där är så sjukt många!! Vi hade inte riktig tid & ork förra sommaren, och en kompis spred då ut jordärtskockor över hela det lilla grönsakslandet, för att där i alla fall skull växa nåt annat än gräs... Tror att det var en riktigt dålig ide... Det ser ut som en vassdunge!
Anordna självplock  ;)
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Jordärtsskockor
« Svar #58 skrivet: 19 dec-11 kl 23:07 »
Växtplats och jordmån.
Välgödslad, mullhaltig sandjord med ett högt pH 7,0-7,5 enligt odla.nu
fast har du nu barrträd i närheten så kan du väl prova ändå om du har en bra jord - det är inte säkert att skockorna bryr sig om vad odla.nu anger  ::)

Då vet man lite mer om den växten! :D  Det finns än användning av den som jag inte har sätt här på tråden som jag tycker är GRYM! Det är att man använder den som en häck vid  kanten av planteringar. Den drar då till sig pollinerar och andra insekter, skyddar faktiskt bra mot vind, "ogräs" barriär, producerar organiskt material som man kan ha som marktäckning, kan användas till att reflektera solens ljus, dessutom om den sprider sig -  " if you can't beat 'em, eat 'em!
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Jordärtsskockor
« Svar #59 skrivet: 20 dec-11 kl 20:04 »
Då vet man lite mer om den växten! :D  Det finns än användning av den som jag inte har sätt här på tråden som jag tycker är GRYM! Det är att man använder den som en häck vid  kanten av planteringar. Den drar då till sig pollinerar och andra insekter, skyddar faktiskt bra mot vind, "ogräs" barriär, producerar organiskt material som man kan ha som marktäckning, kan användas till att reflektera solens ljus, dessutom om den sprider sig -  " if you can't beat 'em, eat 'em!

Kan tillägga att blasten uppskattas av djuren som foder, både hästar o får i alla fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser