Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni när ni är godissugna och inte vill/ids åka till affären?  (läst 27712 gånger)

fröken_trassel

• Gäst
Mitt tips är otroligt enkelt.. J
Jag älskar kanel (och ja jag vet att det inte alls är bra i stora mängder  :)) och den här drinken tar bort det mesta godis suget snabbt.. Blanda socker och kanel i ett glas, häll sedan på med kall mjölk.. drick och njut..

Ett annat är att blanda oboy med lite vatten eller mjölk så den blir mörk och tjock å sen rör man i lite corn flakes..
Botar deffinitivt choklad sug

/Marie

Anso1971

• Dalarna
Jag har alltid chokladkaka i kylen. Den kan ligga där i veckor eller till och med månader, men rätt som det är så BEHÖVER jag den och då är den bra att ha.
Jag brukar ha en kaka premium dark orange i kylen, och ibland när jag ska dricka kaffe så tar jag och bryter en bit choklad och tar en knäckebrödskiva till. Sedan tar jag lite av varje och blandar i munnen. Det finns chokladdoppat knäcke att köpa såg jag någonstans, men det går lika bra att blanda i munnen.

Konstigt kan tyckas, men det är gott!

Choklad är det enda godis jag blir sugen på. Och knäckebrödet drygar ut chokladen och gör den lite mer matig.

Kladdkaka med grädde funkar bra också, om jag skulle vara på bakhumör.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
Jag har alltid chokladkaka i kylen. Den kan ligga där i veckor eller till och med månader, men rätt som det är så BEHÖVER jag den och då är den bra att ha.
Jag brukar ha en kaka premium dark orange i kylen, och ibland när jag ska dricka kaffe så tar jag och bryter en bit choklad och tar en knäckebrödskiva till. Sedan tar jag lite av varje och blandar i munnen. Det finns chokladdoppat knäcke att köpa såg jag någonstans, men det går lika bra att blanda i munnen.

Konstigt kan tyckas, men det är gott!

Choklad är det enda godis jag blir sugen på. Och knäckebrödet drygar ut chokladen och gör den lite mer matig.

Kladdkaka med grädde funkar bra också, om jag skulle vara på bakhumör.

Jösses jag skulle aldrig kunna ha en chokladkaka i kylen och låta bli den så länge!!  :o
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Jag dricker alltid kaffe på maten och ibland blir jag sugen på en chokladbit så jag har också alltid en chokladkaka, oftast Premium, hemma. Men den räckor nog max 2 veckor...  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sesam choklad, premium, det är gott och drygt :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nettus

• Småland
Sesam choklad, premium, det är gott och drygt :)

Jag gillar sesamkakor, men premium sesam var ingen höjdare... Pistasch, däremot, eller orange...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Det är ju just det! Man får sin dos choklad, men man äter inte mer än nödvändigt  ;D Det är inte direkt äckligt, men första tuggan är god  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Kära nån, vilken underbar tråd. Ska genast glömma att jag någonsin läst den  ;)
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Nettus

• Småland
Mörk choklad ska dessutom vara bra för matsmältningen  :D

Anso1971

• Dalarna
Jösses jag skulle aldrig kunna ha en chokladkaka i kylen och låta bli den så länge!!  :o

Jag är nog en "periodare"... rätt som det är äter jag upp alltihop i ett nafs.

Men annars är jag inte så mycket för godis och glass, jag är mer sugen på bakelser och kakor. Kanske därför jag blir nöjdare av chokladen om jag blandar med knäcke...? Men godast av allt är kladdkaka med grädde, eller semlor, eller mormors sega och frasiga marängtårta (hur kan hon lyckas göra den både seg och frasig på samma gång?) med färska bär och grädde i fyllningen.

Jag har mjölkallergi i släkten, många har blivit sämre med åldern och tagit bort mjölk ur kosten efter ett halvt liv med mjölk... måtte jag aldrig behöva sluta äta grädde.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Pysslan

• Gäst
Mörk choklad ska dessutom vara bra för matsmältningen  :D

Kolla detta! Men jag hittar inte vart man ska anmäla sig. Dessutom passar jag inte in i gruppen  :'(

Kvinnor sökes för chokladexperiment

Nettus

• Småland
De' hade vart nåt, de'!  ;D

fräsen

• Gäst
upptäckte att en sked hemgjord svartvinbärsgele är underbart när man blir sötsugen..

sydtobak

• Skogstorpare
Blanda salta jordnötter och russin.
Funkar alltid. Lägg gärna i lite choklad också så blir det super.
Poppkorn är ett måste och finns alltid hemma för att kunna poppa en skål.
Och till sist, negerbollar, recept finns i alla kokböcker.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Träsktrollet

• -
Hemska tråd! Jag älskar den ;D

När sötsuget tar tag i mig så gör jag en kladdkaka i micron... Inte lika god som en vanlig men underbar när sötsuget kommer...

3 ägg
3 dl socker
2 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
3 msk kakao
150 g margarin/smör

Vispa ägg, socker och vaniljsocker ljust, dock ej för länge då kan den fara över kanterna... Rör i marg/smöret.
Rör försiktigt i de torra ingrd. Den ska se kladdig ut.

Häll i en smord och bröad form (som tål micro förstås  ;) )

Grädda i ca 5 - 6 min på ca 800w, det tar bara ca 30 sek, sen kan den vara lite för gräddad...
TIPS: Sänk effekten lite (650 - 750w) och grädda ca 1 min längre, men pöva er fram :)

Den är jätte enkel och god, nackdelen är att det är lite svårt att grädda den. Men om man prövar sig fram så kommer man på hur micron fungerar.

Lycka till!
//Träsktrollet
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Azka

Hej! Har precis hittat den här "Samlingsplatsen" och varit inne och kikat som gäst, men
kände mig "tvungen" att regga mig sen jag hittat denna tråd....
Ett supergott godis är att rosta havregryn med smör i stekpannan och mot slutet ta med socker
efter smak...  Avnjuts (sen det svalnat...akta tungan om du har för bråttom :-[) sedan
med blåbär eller hallon från busken eller frysen....
Mycket smaskigt!!!
 Azka

jessan67

• Gäst
Mycket enkelt!! Jag tvingar sötsuget att gå över!! Vill man vara hälsosam å spara pengar så är nog socker det första man ska avstå.

Pumpkin

• Värmland
En sked med jordnötssmör sitter fint när man är desperat   ;)  Annars är det lätt att göra snickerskakor ;D
Everything is an experience

blåkulla

när jag blir godissugen så brukar jag krama om frugan oedentligt  ;D ;D
hon är ett riktigt "mumsmums"   :-[ :-[

äppelpaj

• Småland
En sked med jordnötssmör sitter fint när man är desperat   ;) 

Det är super på knäckebröd:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser