Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med mina tomatplantor?  (läst 12168 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Vad händer med mina tomatplantor?
« skrivet: 02 mar-09 kl 08:44 »
Jag satte tomatfrön för en och en halv vecka sedan och de kom upp som de skulle. men nu har de stannat av, inget mer händer, de växer inte? Några av dem har skrumpnat bort.. De står i ett ljust norrfönster där temperaturen är lite lägre än vanligt, ca 16 grader. Jorden är fuktig men inte blöt.

Vad gör jag för fel? ???

Jag är skitdålig på att dra upp plantor från frön, lyckas alltid få långa skrangliga exemplar som det aldrig blir något med, men nu vill jag verkligen LYCKAS för en gångs skull ;)

Vad göra?

Guinness

• Dalarna
SV: Vad händer med mina tomatplantor?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-09 kl 08:46 »
Jag gissar att de står lite kallt :)
Och norrfönster banar ju inte för massor av ljus.

Jag är förståss ingen odlingsexpert men det låter rimligt att växter från sydliga länder vill ha värme och mycket solljus.
Själv är bäste dräng!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #2 skrivet: 02 mar-09 kl 08:54 »
Jo, det förstås :-[ Fast det stod i odlingsanvisningen att de skulle stå svalt och inte i direkt solljus ??? Jag ska prova att flytta dem till ett annat fönster.. Bara de inte rasar iväg och blir skrangliga eländen utan någon styrka nu bara...

Guinness

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 mar-09 kl 08:58 »
Det mesta jag har odlat blir skrangligt till en början. De vill sträva uppåt för att "komma ovanför andra plantor" och sen fyller de ut horisontellt efter det :P

Lyssna på nån annans åsikt med för jag är som sagt verkligen inget odlingsexpert,jag tycker bara det är roligt att langa ner saker i krukor.
Själv är bäste dräng!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #4 skrivet: 02 mar-09 kl 09:02 »
Jo men jag lyssnar gärna på ditt råd, du har ju lyckats bättre än jag någonsin har gjort; du har fått upp livsdugliga plantor ;D
Mina skrangel-plantor har aldrig breddat sig utan bara fortsatt vara just skrangliga :(

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 02 mar-09 kl 09:59 »
Temperaturen 16 grader är det inget större fel på. Osäker om den är optimal, men hellre lite svalt än för varmt. Tänk på vilken temperatur de så småningom ska planteras ut i, även om det lär finnas tid att avhärda.

Däremot ifrågasätter jag starkt rådet att undvika direkt solljus. Att plantorna blir rangliga lär bero på brist på ljus. Anledningen att de skriver så i odlingsanvisningen är troligen att de flesta hobbyodlare drar upp i fönster inomhus med otillräcklig ventilation, och då kan det bli alldeles för varmt när solen ligger på. Man bör dock sträva efter solljus utan hetta. Det finns inga köksväxter som är anpassade till att bara växa i skugga, även om en del behöver mindre direkt solljus än andra.

Hur uppnå detta? Jag skulle till att börja med kassera de rangliga plantorna och så om i ett soligt fönster. Sätt en fläkt att blåsa på plantorna när solen ligger på, så värmen sprids i rummet. Strö vermikulit eller ljus sand ovanpå jorden för öka ljuset och minska värmestrålningen. Häng eventuellt ett vitt lakan el dyl bakom plantorna för att ge dem mer ljus och undvika att de ränner iväg mot fönstret. Men häng inte lakanet för nära, för då kan det hindra luftväxling. När det blir varmare ute så ha ev ett eller två fönster på glänt, om det behövs för att hålla nere temperaturen. Men se till att det inte drar kallt på plantorna. Ha en termometer där plantorna står. Det bör nog inte bli mer än ca 25 grader.

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-09 kl 13:25 »
Halaj!

Jag har för mig att när man sätter frön så är 16-18 gr. Lagom.
Men när de väl gror och något grönt kommer upp skall man höja temperaturen till 20-22 gr.

//T

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #7 skrivet: 02 mar-09 kl 14:42 »
Oj, här var det skilda budskap ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 15:42 »
Halaj!

Jag har för mig att när man sätter frön så är 16-18 gr. Lagom.
Men när de väl gror och något grönt kommer upp skall man höja temperaturen till 20-22 gr.

//T

Temperaturerna varierar för olika växtslag. Se den här tråden och länkarna där:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=57186.0

För tomat rekommenderas 25 grader vid groning och 15-18 grader efter uppkomst (på Odla.nu). De tål dock en del avvikelse från detta. Det viktigaste är att undvika riktigt varmt och kallt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 02 mar-09 kl 15:43 »
Oj, här var det skilda budskap ;)

Inte så farligt va? Det är inte så himla exakt.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #10 skrivet: 02 mar-09 kl 15:59 »
Inte så farligt va? Det är inte så himla exakt.

Jag tänkte på det där med ljuset ;)

Tack allihop för era goda råd! :D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 02 mar-09 kl 16:11 »
Ha en termometer där plantorna står. Det bör nog inte bli mer än ca 25 grader.

Vid närmare eftertanke är det ibland svårt att uppnå detta i soligt fönster inomhus. Men försök. Blir det väsentligt varmare än så, eller om plantorna slokar fast de har vatten, och ventilation inte hjälper, så är det bättre att skugga än att bränna plantorna. Nyuppkomna plantor är särskilt känsliga. De kan vika sig vid stjälkbasen. Detta kan vad jag vet bero på värme eller jordbunden röta eller en kombination.

Termometern bör förresten placeras ovanpå jorden intill plantorna. Det är där det blir varmast.

mistel

• -
« Svar #12 skrivet: 02 mar-09 kl 17:45 »
Även i ett fönster är det för svagt ljus inte förren framåt mars-april kan man klara sig hyfsat med enbart fönsterljus. Ska man starta tidigt så bör man ha extra belysning för att plantorna inte ska bli rangliga. De flesta av oss behöver dock inte ha så bråttom med tomatsådd, tomat sås ca 6-8v innan utplantering och de flesta har INTE uppvärmt växthus dit vi kan plantera ut plantorna tidigt på våren. Vill man minska risken för rangliga plantor är det bättre att så lite senare.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #13 skrivet: 02 mar-09 kl 17:51 »
fast denna tomatsort ska man kunna odla inomhus i kruka året om, stod det.. De andra tomatfröna har jag inte satt än ;)

Jonte76

• -
« Svar #14 skrivet: 02 mar-09 kl 18:13 »
                 Det är stor skillnad på en växt som har stora gröna blad , den kan tillgodo göra sig ljuset även i början på mars därför kan den gå att odla hela år . Men att driva upp plantor från frön = mycke ljus o lite vatten , det går försök igen lycka till

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #15 skrivet: 02 mar-09 kl 18:19 »
                 Det är stor skillnad på en växt som har stora gröna blad , den kan tillgodo göra sig ljuset även i början på mars därför kan den gå att odla hela år . Men att driva upp plantor från frön = mycke ljus o lite vatten , det går försök igen lycka till

Tackar ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 02 mar-09 kl 19:04 »
Även i ett fönster är det för svagt ljus inte förren framåt mars-april kan man klara sig hyfsat med enbart fönsterljus. Ska man starta tidigt så bör man ha extra belysning för att plantorna inte ska bli rangliga. De flesta av oss behöver dock inte ha så bråttom med tomatsådd, tomat sås ca 6-8v innan utplantering och de flesta har INTE uppvärmt växthus dit vi kan plantera ut plantorna tidigt på våren. Vill man minska risken för rangliga plantor är det bättre att så lite senare.

Jag håller helt med om detta, förutom att det finns mer eller mindre ljusa fönster. Och för övrigt är det mars nu.
När jag nån gång odlar tomater så är det för utplantering på friland. Jag brukar så i april, såvitt jag minns.

För övrigt är det en nödlösning att driva upp plantor inomhus. OK för att så dem inomhus, men sen är det väldigt bra om man kan sätta ut dem i drivbänk eller växthus. Sår man lite senare kan man sätta ut dem i fiberdukstält, eller ha dem ute på dagarna. Beroende på hur härdiga växter det är och hurdant vädret är förstås. Tomater sätter man inte ut i första taget.
« Senast ändrad: 02 mar-09 kl 19:10 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 02 mar-09 kl 19:06 »

Blir det varmt så blir lite vatten snabbt för lite vatten.

Jonte76

• -
« Svar #18 skrivet: 02 mar-09 kl 19:18 »
        Det är sant att plantan behöver vatten , men nysådda plantor i mars behöver inte många droppar vatten om dagen . inte ens vid hög värme eller tilläggsbelysning . så på det blir fina plantor om det blir en solig månad

Tulipanaros

« Svar #19 skrivet: 02 mar-09 kl 19:18 »
Mitt premiärinlägg här (är imponerad av hur många engagerade och sakkunniga deltagare det här forumet har!):
Jag är sån här otålig odlare som alltid sår tidigare än man ska. Och inte har jag lysrörsbelysning och svalt uterum heller. Men det brukar faktiskt bli finfina knubbiga tomatplantor av det! Jag sår i mitten av februari, skolar om plantorna när de vuxit ur småkrukorna, har dem i ett ljust söderfönster och drar ner den allmänna temperaturen i rummet till ca 17-18 (dvs. vad man borde ha överallt egentligen). På fönsterbrädet är det inte varmare än 15-16 och två vanliga lågenergilampor, 11 W eller så, räcker tillsammans med dagsljuset. Jobbigast är det i april-maj, förstås, när jag bär ut alla plantor på morgonen och bär in dem på kvällen, men bara om det är snällt väder, dvs. varmt och ingen blåst. Men tomater skördar jag före midsommar, ibland redan i maj!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser