Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med mina tomatplantor?  (läst 12165 gånger)

Jonte76

• -
SV: Vad händer med mina tomatplantor?
« Svar #20 skrivet: 02 mar-09 kl 19:21 »
 det var ett bra inlägg allt är inte krångligt som det verkar

fbkalle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 mar-09 kl 19:56 »
varför inte köpa färdiga plantor

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #22 skrivet: 02 mar-09 kl 20:11 »
varför inte köpa färdiga plantor

För att jag verkligen VILL dra upp dem ifrån frö det här året. Ren envishet alltså ;)

Tulipanaros

« Svar #23 skrivet: 02 mar-09 kl 20:34 »
Och för att urvalet sorter är rätt litet om man håller sig till köpta.

idalinda

« Svar #24 skrivet: 08 mar-09 kl 18:17 »
jag är inte expert men rutinerad tomatodlare ;)

Jag har tillgång till ett växthus ( frostfritt) och ibland har jag börjat så tomater redan  i början av januari...

1) fröna sås i rumstemperatur och ja, de behöver gärna en lysrörlampa för att må bra
2)efter 2-3 veckor har de utvecklat ett par blad ovanför hjärtbladen ( de två första som kommer )
   då ska de omskolas, dvs. planteras i 1 liters krukor med planteringsjord i och de ska planteras så
    djupt att bara bladena syns !!
    tomaten utvecklar rötter längst hela stammen som ligger under jorden.
    man gör en lång grop med hjälp av en penna eller liknande och planterar tomaten i den.
3) NU vill den ha lite svalare än rumstemperatur, mellan 10-18 gradenr brukar min "svalrum" pendla med
    16 grader låter idealiskt, men även då behöver den extra lysrör-belysning under februari,  och en bit in i mars.
    Mina plantor flyttar i växthuset i början av april och då räknar jag med att solens strålar räcker.

Att tomater blir långa och rangliga beror på deras längtan efter ljus.
och de långa som du har nu kan du med fördel skola om nu och dränka dom i jorden så hela den rangliga försvinner under ytan :)
men sedan behöver dom massa ljus !

Vurre

« Svar #25 skrivet: 09 mar-09 kl 23:24 »
Jag är ju inte helt oerfaren när det gäller att dra upp tomatplantor, brukar dra upp några hundra varje år men jag har börjat skjuta på sådden allt längre fram i mars och har precis sått.

Att jag sår senare beror inte på att jag inte har ljus och värme till småplantorna utan på att jag inte har plats i april för alla plantorna innan det blir varmt nog där jag har värme nog och att jorden i växthuset inte blir varm nog förrän i mitten av maj för att plantera ut dem. De ska ha minst 16 grader vid tårna.

Visst vore det kul att kunna så i februari, men det får vänta tills jag skaffat ett varmhus. Som jag har det nu vill jag satsa på att ha plantor i god kultur när jag planterar ut dem. Det lönar sig i längden.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser