Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvkonserv i rumsvärme  (läst 2911 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Halvkonserv i rumsvärme
« skrivet: 22 feb-09 kl 19:44 »
Hittade en sillburk i ett vanligt köksskåp, förvaring högst +8 så den åkte in i kylen. Kollade om den var nyinköpt men den verkar ha stått där ett halvår. Sådant där hamnar lite fel ibland, är det bara att slänga?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Weasel

• Skåne
SV: Halvkonserv i rumsvärme
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 19:49 »
öppna-smaka-avgör
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 19:51 »
Har tom haft ett öppnat sillglas i kylen ungefär ett halv år, det är väl gränsen, det beror bla på inläggningen.

Har du 25 grader och ett halvt år, så ska man nog inte äta den.

Det är svårt att avgöra begynannde toxiner typ butolism (som är ett allvarligt gift) på lukt.

kan tom vara så att den är säkrare om den lukta apa.
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 19:52 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 20:02 »
Är det en metallburk så kan man ibland se att locket buktar uppåt när dom blir gamla, då bör man inte äta dom

Long Life

• Vid datorn
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 20:06 »
öppna-smaka-avgör

Ja så brukade frun säga, själv brukade jag slänga förut, men nu vågar hon inte provsmaka mjölk av rädsla att bli sjuk sedan barnet spytt men jag druckit samma ???
Vi får prova senare kanske, frun är lite sparsam fn.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 20:08 »
Menar ju inte att man ska prova på små barn, men om mat luktar och smakar bra så är det ätbart. Sen om man kräker så behöver det nödvändigtvis inte bero på maten...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 20:09 »
Har tom haft ett öppnat sillglas i kylen ungefär ett halv år, det är väl gränsen, det beror bla på inläggningen.

Har du 25 grader och ett halvt år, så ska man nog inte äta den.

Det är svårt att avgöra begynannde toxiner typ butolism (som är ett allvarligt gift) på lukt.

kan tom vara så att den är säkrare om den lukta apa.
Oöppnad och 22 grader, de e nog bäst att slänga då ???

Long Life

• Vid datorn
« Svar #7 skrivet: 22 feb-09 kl 20:10 »
Är det en metallburk så kan man ibland se att locket buktar uppåt när dom blir gamla, då bör man inte äta dom
Glasburk med metallock

Long Life

• Vid datorn
« Svar #8 skrivet: 22 feb-09 kl 20:13 »
Menar ju inte att man ska prova på små barn, men om mat luktar och smakar bra så är det ätbart. Sen om man kräker så behöver det nödvändigtvis inte bero på maten...
Vuxen frisk får prova det som är tveksamt, ungen har kräksjuka med sig från dagis, att barn (5år) kräks och har lite ont i magen ibland är nog ganska normalt :'(

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 feb-09 kl 20:44 »
Experimentera inte med barnen, butolism är en allvarlig sak.

Även om burken buktar, så är det inte ett tecken på att den är giftig.   Vanligen är det ok att äta jäst fisk, en bucklad surströmmingsburk anses ju speciellt fin.

Men det är osäkert att äta en gammal fellagrad kallkonserv som inte är tänkat att konumeras jäst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #10 skrivet: 22 feb-09 kl 22:13 »
Löjligt kanske att tjafsa om en sillburk men det är undervisning och den slängs nog. Att slänga mat var ovanligt för mig som ogift.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 4 användare
Ylvalifalk, Tone Lind, imlo, mattiasj

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser